În relațiile comerciale derulate între companii, clienții pot prezenta, ca o garanție suplimentară, un bilet la ordin. Chiar dacă acestea nu garantează în proporție de 100% încasarea banilor, existența unui bilet la ordin simplifică foarte mult procesul de recuperare al lor.
Firmele aflate în insolvență, cele care înregistrează restanțe peste un anumit plafon la plata TVA, dar și societățile comerciale care vor aplică deja sau care vor aplica voluntar split TVA, se vor confrunta cu o birocrație suplimentară în ceea ce privește lucrul cu biletele la ordin.
Mai precis, deschiderea unui cont special de TVA va atrage obligația companiilor care implementează acest sistem să întocmească și să emită două bilete la ordin: unul pentru suma care reprezintă baza din factură, iar altul pentru suma aferentă TVA.
Prin urmare, la data scadentă a facturii, emițătorul biletelor la ordin trebuie să se asigure că are bani disponibili atât în contul curent, cât și în contul de TVA deschis la Trezorerie sau o bancă comercială.
În cazul în care emitentul biletului la ordin nu dispune de sumele necesare efectuării plății TVA la data scadentă, el poate transfera din contul curent în contul special de TVA diferența necesară, înregistrând astfel o tranzacție suplimentară care va conduce la creșterea costurilor bancare.
Birocrația suplimentară generată de creșterea numărului de operațiuni necesare îndeplinirii obligațiilor contractuale reprezintă doar una dintre problemele semnalate de către antreprenori, contabili, consultanți fiscali și alți specialiști. Nemulțumirile acestora privesc, în principal, creșterea costurilor bancare, investiții pentru adaptarea programelor informatice, informarea personalului din departamentele financiar-contabile.