Statutul profesiei de practician în insolvență a cunoscut recent câteva schimbări, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii Congresului Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România nr. 2/2017. Una dintre aceste schimbări are în vedere unele dintre onorariile pe care le primesc practicienii.
Plata onorariilor practicienilor în insolvență ce sunt achitate din fondul de lichidare se va face, pe toată perioada desfășurării procedurii, în ordinea vechimii, la un tarif de până la 4.000 lei (iar nu maximum 3.000, ca până acum), stabilit în baza hotărârii judecătorești pentru procedurile de insolvență deschise în baza Legii nr. 85/2006 sau a Legii nr. 85/2014. Dacă vorbim de practicieni înregistrați cu vector fiscal, atunci onorariului acestuia maximal i se va adăuga și TVA.
În plus, statutul adaugă acum la lista de cheltuieli de procedură admise la plată din fondul de lichidare și următoarele chestiuni:
- cheltuieli necesare pentru ținerea contabilității societății debitoare de până la 500 lei, fără TVA, pentru toată perioada derulării procedurii;
- cheltuieli necesare îndeplinirii obligațiilor de mediu urgente stabilite de autoritatea competentă în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005;
- cheltuielile de arhivare a documentelor debitoarei; standardul de cost pentru decontarea operațiunilor de verificare, selecționare, inventariere și legare este echivalentul a 20 euro/ml, iar pentru depozitare 0,5 euro/ml/lună;
- onorariile stabilite de judecătorul-sindic pentru curatorii numiți în acțiunile în anulare formulate de către practicianul în insolvență și expertizele tehnice dispuse de judecătorul-sindic din oficiu în acțiunile în anulare sau acțiunile în răspundere.
Creșterea de la maximum 3.000 de lei la cel mult 4.000 de lei se marchează și în cazul onorariului ce poate fi solicitat din fondul de lichidare, atunci când un practician e numit într-un dosar în temeiul Legii nr. 359/2004 sau al Legii nr. 31/1990, îi este fixat un onorariu și apoi, prin trecerea la procedura simplificată, îi mai este fixat încă unul.
"În cazul în care un practician este numit de directorul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal și/sau de persoana ori de persoanele desemnate din cadrul registrului într-un dosar în temeiul Legii nr. 359/2004 (...) sau al Legii nr. 31/1990 (...), fiindu-i fixat un onorariu și, ulterior, prin trecerea la procedura simplificată (...), îi mai este stabilit un onorariu, fie aceluiași practician, fie altuia, eventual și cheltuieli de procedură de către judecătorul-sindic, se va solicita un singur onorariu din fondul de lichidare de până la 4.000 lei, la care se adaugă cheltuielile făcute în procedură", scrie acum în statut.
De asemenea, a fost introdusă o prevedere care stipulează că nu vor fi decontate din fondul de lichidare cheltuielile de procedură și onorariul practicianului în insolvență pentru derularea procedurilor de lichidare a asociaților și fundațiilor, în situația numirii acestora de către reprezentanții respectivelor entități.