Programul de finanțare România Start-up Plus și-a anunțat lista organizațiilor ale căror planuri de afaceri au fost selectate pentru semnarea contractelor de finanțare. Conform ghidului solicitantului, aceste organizații sunt intitulate administratori ai schemei de minimis, având ca principale atribuții organizarea, în mod gratuit, a unor cursuri de cultură antreprenorială, dar și a unor concursuri de idei de afaceri în urma cărora vor fi selectate persoanele care vor putea primi câte 40.000 de euro pentru implementarea planurilor de afaceri.
Prin urmare, înscrierea și participarea la cursurile de antreprenoriat organizate de către administratorii schemei de minimis nu sunt suficiente pentru obținerea ajutorului financiar nerambursabil de 40.000 de euro. Pentru a încasa acești bani, persoanele trebuie să întocmească un plan de afaceri pe care să îl susțină în cadrul unui concurs de idei de afaceri organizat de către administratorii schemei de minimis.
Persoanele care vor câștiga concursul vor încasa un ajutor financiar nerambursabil de 40.000 de euro, plătibili sub forma a două tranșe:
- o primă tranșă în valoare de 75% din ajutorul total, respectiv 30.000 de euro, se va acorda în avans, la începutul demărării proiectului;
- o tranșă finală de 10.000 de euro se va acorda la finalul proiectului, după ce toate obiectivele asumate au fost atinse.
Structura planului de afaceri
Administratorii schemei de antreprenoriat și-au stabilit, încă de la momentul depunerii cererilor de finanțare proprii, metodologia de selecție a planurilor de afaceri, cu prezentarea criteriilor și a modalității de selecție. Procesul de selecție va fi pregătit și desfășurat astfel încât să asigure o procedură transparentă, echidistantă, care să respecte prevederile enunțate în ghidul solicitantului, dar și ale legislației aplicabile.
Planurile de afaceri supuse procesului de selecție vor include minimum următoarele elemente:
- descrierea afacerii și a strategiei de implementare a planului de afaceri (obiective, activități, rezultate, indicatori);
- analiza SWOT a afacerii;
- schema organizatorică și politica de resurse umane;
- descrierea produselor/ serviciilor/ lucrărilor care fac obiectul afacerii;
- analiza pieței de desfacere și a concurenței;
- strategia de marketing;
- proiecții financiare privind afacerea.
În cadrul procesului de selecție pot participa și persoane care nu au participat la cursurile de formare antreprenorială organizate de beneficiarul contractului de finanțare în cadrul proiectului, dar care se încadrează în categoriile de grup țintă eligibile.
În cadrul procedurii de selecție a planurilor de afaceri, administratorii schemei de minimis vor respecta următoarele condiții:
- nu vor putea fi selectate în vederea finanțării planuri de afaceri ce se adresează activităților economice din domeniul agricol, piscicol, al transportului rutier de mărfuri.
- numărul de persoane care beneficiază de ajutor de minimis fără să fi participat la programul de formare antreprenorială organizat în cadrul proiectului nu va putea depăși 10% din numărul total de persoane beneficiare de ajutor de minimis acordate în cadrul proiectului.
Mai mult, numărul planurilor de afaceri care prevăd activități economice ce se încadrează în sfera comerțului cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor, cu excepția activităților de întreținere și reparare a autovehiculelor nu va putea depăși 20% din numărul total al planurilor de afaceri finanțate prin intermediul aceluiași proiect.
Planurile de afaceri câștigătoare vor fi selectate de către un juriu independent
Planurile de afaceri vor fi supuse aprobării unui juriu în care vor fi implicați cel puțin un reprezentant al mediului de afaceri (antreprenori, organizații patronale etc.) din regiunea de implementare a proiectului și un reprezentant al instituțiilor financiare bancare sau nonbancare.
Juriul va avea în vedere aplicarea unui mecanism de evaluare și selecție a planurilor de afaceri bazat pe următoarele principii:
- nu vor fi finanțate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemănare în ceea ce privește descrierea segmentului de piață, planului de management și marketing și bugetul detaliat.
- planurile de afaceri propuse spre finanțare vor reflecta realitatea segmentului de piață vizat și vor fi fundamentate tehnic și economic, pornind de la informații verificabile în zona geografică de implementare a proiectului.
Viitorii antreprenori vor participa la stagii de practică
Persoanele ale căror planuri de afaceri au fost selectate în vederea acordării ulterioare a ajutorului de minimis, în cadrul întreprinderilor pe care le vor înființa, vor efectua, obligatoriu, câte un stagiu de practică organizat în cadrul unei întreprinderi existente, funcționale, a cărei activitate economică face parte din aceeași grupă CAEN cu cea aferentă planului de afaceri selectat.
Stagiul va avea o durată minimă de 40 de ore și se va desfășura la sediul social sau, după caz, la punctul de lucru al întreprinderii selectate.
Administratorul schemei de antreprenoriat va intermedia identificarea întreprinderii în care va avea loc stagiul de practică. Pe perioada desfășurării acestuia, stagiarii vor fi coordonați și îndrumați de un reprezentant al întreprinderii, cu rol de mentor.
Persoanele interesate să participe în mod gratuit la cursurile de antreprenoriat și să participe la concursul de idei de afaceri trebuie să parcurgă aceste etape.