Săptămâna trecută a fost publicată lista organizațiilor selectate pentru finanțare în cadrul programului România Start-up Plus. Conform ghidului solicitantului, aceste organizații sunt denumite administratori ai schemei de minimis, având obligația de a organiza, în mod gratuit, cursuri de antreprenoriat destinate salariaților, șomerilor, persoanelor inactive și altor categorii de persoane.
La finalul acestor cursuri gratuite, administratorii schemei de minimis vor organiza un concurs de idei de afaceri și vor oferi finanțări nerambusabile de 40.000 de euro persoanelor ale căror planuri de afaceri au fost declarate câștigătoare. Iată cine poate participa la acest concurs de idei de afaceri.
Începând din acest moment, persoanele fizice vor trebui să îndeplinească mai multe obligații pentru a încasa efectiv ajutorul financiar nerambusabil.
La finalizarea programului de formare antreprenorială, administratorii schemei de minimis vor trebui să asigure îndeplinirea următoarelor cerințe obligatorii:
- cel puțin 300 de planuri de afaceri elaborate de participanți în cadrul cursurilor de formare antreprenorială;
- cel puțin 30 de planuri de afaceri selectate pentru finanțarea de 40.000 de euro / proiect.
Ulterior, persoanele ale căror planuri de afaceri au fost selectate pentru finanțare trebuie să participe, în mod obligatoriu, la un stagiu de practică organizat în cadrul unei întreprinderi existente, funcționale, a cărei activitate economică face parte din aceeași grupă CAEN cu cea aferentă planului de afaceri selectat.
Stagiul va avea o durată minimă de 40 de ore și se va desfășura la sediul social sau, după caz, la punctul de lucru al întreprinderii selectate.
Administratorul schemei de antreprenoriat va intermedia identificarea întreprinderii în care va avea loc stagiul de practică. Pe perioada desfășurării acestuia, stagiarii vor fi coordonați și îndrumați de un reprezentant al întreprinderii, cu rol de mentor.
Ajutorul financiar se acordă în două tranșe
Ajutorul financiar nerambursabil se va acorda în două tranșe:
- o tranșă inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de 40.000 de euro, respectiv până la 30.000 de euro. Această sumă se va acorda la momentul demarării implementării proiectului.
- o tranșă finală de cel puțin 25% din valoarea totală a ajutorului de minimis, după finalizarea implementării proiectului, în termen de 12 luni de la demararea implementării proiectului.
După ce planul de afaceri a fost selectat pentru finanțare în cadrul concursului de idei de afaceri, viitorul antreprenor va încheia un contract de finanțare (denumit contract de subvenție) cu administratorul schemei de mimis. Începând din acest moment, antreprenorul va trebui să asigure implementarea planului de afaceri aprobat spre finanțare, având la dispoziție un termen de implementare de 12 luni.
Primul pas va fi înființarea unei întreprinderi la Oficiul Național al Registrului Comerțului, urmând ca activitățile descrise în cadrul planului de afaceri să fie implementate.
Ulterior acestui moment, antreprenorul va asigura:
- angajarea a minimum două persoane în cadrul afacerii finanțate prin schema de minimis;
- asigurarea funcționării întreprinderii sprijinite pe o perioadă de minimum 12 luni, perioadă ce corespunde duratei de implementare a proiectului;
- asigurarea perioadei de sustenabilitate de minimum șase luni, în care beneficiarul să asigure continuarea funcționării afacerii, inclusiv cu obligația menținerii locurilor de muncă;
- respectarea tuturor obiectivelor asumate prin planul de afaceri aprobat în cadrul proiectului.
Activitățile eligibile descrise în cadrul planului de afaceri vor fi finanțate numai dacă au fost inițiate după semnarea contractului de subvenție încheiat între administratorul schemei de antreprenoriat și beneficiarul ajutorului de minimis.
Cheltuielile eligibile pe care beneficiarul finanțării le va putea finanța
După primirea ajutorului financiar de 30.000 de euro (prima tranșă a ajutorului financiar total), antreprenorul poate finanța următoarele cheltuieli eligibile:
- taxe pentru înființarea întreprinderii;
- cheltuieli necesare înființării și dezvoltării întreprinderii.
În cazul în care obligațiile asumate prin intermediul planului de afaceri nu sunt îndeplinite, tranșa a doua de 10.000 de euro a ajutorului financiar nu se va plăti, însă nu se va recupera tranșa inițială de 30.000 de euro.
Persoanele interesate să participe în mod gratuit la cursurile de antreprenoriat și să participe la concursul de idei de afaceri trebuie să parcurgă aceste etape.