Începând din ianuarie 2018, contribuțiile pentru CAS și CASS vor fi transferate în sarcina exclusivă a angajatului, dar angajatorul va fi în continuare cel care va calcula, reține și transfera către buget aceste sume. Măsura este cuprinsă în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2017, publicată vineri în Monitorul Oficial. Cotele contribuțiilor sunt detaliate în cadrul unui articol anterior.
Salariul minim brut pe economie va crește, începând cu aceeași dată, conform unui proiect de act normativ care ar urma să fie aprobat de către Guvern în perioada următoare.
Cele două măsuri (creșterea salariului minim brut pe economie și transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat) vor face ca mulți antreprenori care au semnat acordurile de finanțare în cadrul programului Start-up Nation să înregistreze cheltuieli neeligibile.
Conform schemei de minimis în baza căreia a funcționat programul de finanțare Start-up Nation 2017, antreprenorii au putut solicita decontarea salariilor pentru o perioadă maximă de 12 luni, cu condiția ca salariile respective să fie menținute cel puțin la același nivel pentru o perioadă minimă de doi ani după ce ajutorul financiar încetează.
Din acest considerent, cei mai mulți antreprenori au solicitat decontarea unor cheltuieli salariale minime, încadrându-se în salariul mimin brut pe economie în vigoare la data depunerii cererii de finanțare, respectiv 1.450 de lei.
Creșterea salariului mini brut pe economie de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, începând cu data de 1 ianuarie 2018, va afecta serios bugetele acestor firme.
Astfel, încheierea unor contracte individuale de muncă pentru o normă întregă de opt ore/zi nu se poate realiza decât pentru un salariu minim brut de 1.900 de lei, ceea ce va determina, după cum am arătat într-un articol anterior, următoarele modificări:
- salariul net crește de la 1.065 de lei la 1.163 de lei;
- salariul brut crește de la 1.450 de lei la 1.900 de lei;
- cheltuielile totale cu forța de muncă vor crește și ele de la 1.780 de lei la 1.943 de lei.
Prin urmare, firmele care au declarat că vor plăti salariul minim pe economie persoanelor pe care le vor angaja în cadrul proiectelor finanțate prin intermediul programului Start-up Nation 2017 vor avea cheltuieli suplimentare, ce nu vor putea fi decontate din finanțarea nerambusabilă. În funcție de numărul de angajați prevăzuți în cadrul proiectului, cheltuielile suplimentare pe durata celor 12 luni de implementare pot ajunge la sume considerabile.
Trebuie amintit faptul că antreprenorii nu pot solicita o suplimentare a sprijinului financiar în cadrul proiectului, sumele solicitate (ulterior aprobate) reprezentând plafonul maxim pe care finanțatorul își asumă să îl deconteze.
Astfel, deși implementarea proiectelor abia a debutat, antreprenorii din cadrul Start-up Nation se văd nevoiți să suporte din fonduri proprii cheltuielile suplimentare generate de aceste modificări legislative.