Ordinul ANAF nr. 2.389/2017 privind modificarea și completarea Ordinului ANAF nr. 3.846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 929 și se aplică deja.
Potrivit acestui document și a prevederilor din Codul de procedură fiscală, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce nu își îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege sunt înscriși de Fisc în Registrul contribuabililor inactivi. Mai exact, prin obligație declarativă se înțelege obligația de a depune următoarele formulare la Fisc:
- Formularul 100 - "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat";
- Formularul 112 - "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate";
- Formularul 101 - "Declaraţie privind impozitul pe profit";
- Formularul 300 - "Decont de taxă pe valoarea adăugată";
- Formularul 301 - "Decont special de taxă pe valoarea adăugată";
- Formularul 390 VIES - "Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare de bunuri";
- Formularul 394 - "Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional".
Procedura pentru întocmirea listei contribuabililor declarați inactivi se aplică semestrial, astfel:
- începând cu data de 25 iunie, pentru termenele de declarare 25 ianuarie - 25 iunie (declaraţii aferente lunilor decembrie an precedent - mai an curent);
- începând cu data de 25 decembrie, pentru termenele de declarare 25 iulie - 25 decembrie (declaraţii aferente lunilor iunie - noiembrie).
Conform procedurii ANAF, nu se înscriu în evidența contribuabililor declarați inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificărilor comunicate de organul fiscal, depun cel puțin o declarație fiscală aferentă perioadei de referință, până la expirarea termenului de 15 zile prevăzut în notificare.
La fel ca până acum, organul fiscal competent întocmește lista contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative și emite și transmite notificări acestei categorii de contribuabili. Semestrial, în termen de 15 zile de la termenul de transmitere a notificărilor pentru termenele de declarare 25 iunie, respectiv 25 decembrie, compartimentul de specialitate întocmeşte lista contribuabililor care îndeplinesc condiţiile pentru a fi declaraţi inactivi, eliminându-i din lista contribuabililor care nu şi-au îndeplinit obligaţiile declarative pe aceia care au depus declaraţiile ca urmare a notificărilor.
Cu alte cuvinte, depunerea uneia dintre declarații echivalează cu scoaterea de pe lista contribuabililor care urmează să fie declarați inactivi. În schimb, dacă nu se achită de obligațiile declarative, firmele sunt declarate inactive printr-o decizie de declarare în inactivitate.
Notă: Această procedură nu se aplică contribuabililor care au fost declarați inactivi deoarece s-au sustras de la inspecția fiscală sau pentru că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat.
Celelalte situații care duc la inactivitatea fiscală
Codul de procedură fiscală amintește și de alte situații care duc la inactivitatea fiscală. Mai precis, este vorba despre:
- inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului;
- durata de funcționare a societății este expirată;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată.
În aceste cazuri, organul fiscal central întocmește, în termen de cinci zile de la primirea informațiilor de la Registrul Comerțului, o listă care cuprinde contribuabilii aflați într-una dintre situațiile de mai sus.
Lista în care se menționează condiția din lege pentru care firma a fost inclusă cuprinde următoarele obligații:
- denumirea contribuabilului;
- codul de identificare fiscală;
- domiciliul fiscal;
- codul de identificare fiscală pentru fiecare sediu secundar înregistrat fiscal.
Cum se face reactivarea firmelor
În ceea ce privește procedura de reactivare a contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi, actul normativ publicat azi face referire la următoarele condiții ce trebuie îndeplinite:
- îşi îndeplinește toate obligaţiile declarative prevăzute de lege (această condiție se consideră îndeplinită şi în cazul în care obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central);
- nu înregistrează obligaţii fiscale restante;
- organul fiscal central constată că funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
- nu se află în situaţia pentru care a fost declarat inactiv.
Atunci când un contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare, acesta poate solicita reactivarea, prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent (organul fiscal în a cărui evidență fiscal este înregistrat). După primirea cererii, organul fiscal competent verifică în evidențele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil îndeplinește condițiile de reactivare menționate. Rezultatele analizei efectuate se înscriu într-un referat, care cuprinde, pentru fiecare contribuabil:
- datele de identificare ale acestuia (denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul şi data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
- motivaţia propunerii de reactivare.