Schimbările amintite mai sus au fost aprobate de Guvern prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 107 din 2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice, publicată vineri în Monitorul Oficial.
Principala justificare adusă necesității operării acestor modificări este aceea de a asigura perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene. De asemenea, modificările propuse au urmărit asigurarea unei clarificări superioare a textului respectivelor acte normative, precum și o mai bună corelare cu sensul urmărit de legislația europeană în domeniul achizițiilor publice.
Un prim element de noutate adus de această schimbare legislativă este crearea cadrului legal care va permite, ulterior, prin detalierea în legislația secundară, încheierea de contracte fără publicarea prealabilă în SEAP a anunțului și documentației. Este vorba, prin urmare, despre achizițiile directe mici realizate de autoritățile contractante, în cazul cărora utilizarea platformei electronice actuale s-a dovedit a nu aduce eficiență, ci mai degraba o birocratizare inutilă.
Sunt clarificate, de asemenea, condiţiile şi modalităţile de aplicare a procedurii simplificate, stabilindu-se clar că această procedură se aplică pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică, a acordurilor-cadru şi a concursurilor de soluţii a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile prevăzute de lege. Procedura simplificată reprezintă modalitatea de realizare a achizițiilor publice sub pragurile impuse de legislația europeană, prin publicare numai la nivel național și cu utilizarea de termene mai scurte și cerințe minimale necesare pentru îndeplinirea contractului.
De asemenea, autoritatea contractantă va putea aplica procedura simplificată sau, după caz, achiziția directă pentru loturi individuale, atunci când sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege.
Este precizat, totodată, dreptul autorității contractante de a solicita operatorilor economici participanţi în comun la procedura de atribuire să adopte sau să constituie o anumită formă juridică numai după declararea ofertei câștigătoare și sub rezerva ca această condiție să fi fost prevăzută fie în documentația de atribuire, fie în anunțul de participare.
Ordonanța de urgență publicată vineri în Monitorul Oficial stabilește obligația autorității contractante de a solicita ofertantului/candidatului să precizeze, în ofertă sau în solicitarea de participare, datele de identificare ale subcontractanţilor propuşi, numai dacă aceștia din urmă sunt cunoscuți la momentul depunerii ofertei sau solicitării de participare.
O nouă prevedere specifică faptul că nu poate fi aplicat criteriul costului/prețului cel mai scăzut în cazul atribuirii contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru de proiectare și execuție. Clarificarea legislativă este necesară pentru a aduce un aport mai mare calității în raport cu prețul pentru contracele de lucrări care implică și partea de proiectare.
O altă clarificare vizează textul de lege în sensul că persoana care se consideră vătămată se poate adresa atât Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), cât și instanței de judecată.
De asemenea, va fi mai explicită prevederea privind modul de curgere a termenului de soluționare a contestației, prevăzându-se expres că acesta este de 20 de zile lucrătoare de la data primirii copiei dosarului achiziției publice de către CNCS, în urma transmiterii acestuia de către autoritatea contractantă odată cu punctul său de vedere asupra contestației, pentru a se evita prelungirea artificială a termenului de soluționare a contestației. Se va aplica un termen unitar, respectiv cinci zile lucrătoare, de comunicare a întâmpinării către instanța de judecată de către intimat, întrucât cele cinci zile calendaristice pot implica și zile libere, astfel se poate reduce în practică la trei zile lucrătoare.