După finalizarea acestei etape urmează desfășurarea intervențiilor pe teren, partea cea mai importantă a inspecției fiscale și care are patru abordări, respectiv:
- abordarea juridică;
- abordarea economică;
- abordarea financiară;
- abordarea contabilă.
1. Abordarea juridică
În cadrul operațiunilor de control fiscal, indiferent de natura societății, se vor verifica informațiile juridice rezultate din documentele care furnizează elemente de identificare a contribuabililor plătitori de impozite, taxe și contribuții și anume:
- actul constitutiv al societății;
- certificatul de înregistrare la Registrul Comerțului care cuprinde și codul unic de înregistrare și extrase;
- anexe la certificatul de înregistrare pentru sediul social și sediile secundare, după caz, cu privire la dovada deținerii legale a spațiului;
- titlu de proprietate asupra imobilului unde este declarat sediul; contract de închiriere; contract de comodat;
- dovada aportului;
- declarația de înregistrare fiscală, reprezentând vectorul fiscal privind impozitele, taxele și contribuțiile datorate de contribuabil.
Documente utile în obtinerea informațiilor de natură juridică
În plus față de documentele prezentate anterior, vor fi verificate: contractele cu furnizori și clienți, procesele verbale ale adunării generale a asociaților (acționarilor), ale consiliului de administrație, conducerii executive, rapoarte ale comisiei de cenzori, rapoarte de audit, alte documente.
Puncte nevralgice
- se au în vedere modificările statutare cu privire la conținutul acestora, existența unor eventuale consecințe fiscale a modificărilor statutare;
- schimbarea totală sau parțială a activității;
- schimbarea regimului de impozitare care să favorizeze contribuabilul în defavoarea statului;
- se verifică modificarea formei juridice prin apariția unei noi persoane juridice ce conduce la modificarea regimului fiscal (eventuale fuziuni, divizări sau asocieri prin care se poate ascunde masa impozabilă);
- analiza în timp a conducerii administrative a societății, prin prisma administrarilor și conducerii executive, poate furniza informații utile sub aspectul relațiilor comerciale privilegiate cu alte societăți sau persoane fizice cu care aceștia au fost sau se afla în legătură de interes.
2. Abordarea economică
Obiective avute în vedere sunt următoarele:
a. domeniul de activitate
- dacă activitatea principală declarată și autorizată în actul de constituire a societății este înscrisă în certificatul de înmatriculare și este activitatea preponderentă pe care societatea o desfășoară;
- se verifică activitățile accesorii desfășurate și dacă acestea sunt înscrise în actul de constituire sau în cereri de înscriere mențiuni la obiectul de activitate al societății;
- cunoașterea activității contribuabilului verificat.
Atenție! Lipsa sau declararea incompletă a activităților pe care societatea le desfășoară poate constitui o “scăpare” cu consecințe defavorabile extrem de mari în sensul că organele de inspecție fiscală pot proceda la confiscarea sumelor de bani și bunurilor dobândite prin săvârșirea contravenției, respectiv desfășurarea activităților făra a fi declarate sau autorizate (vezi art. 3 din Legea nr. 12/1990 republicată privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite).
b. modalitățile de comercializare, avându-se în vedere respectarea prevederilor OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor.
Din acest spectru se vor analiza toate vânzarile cu preț redus, și anume: vânzări de lichidare, vânzări de soldare, vânzări efectuate în structuri de vânzare denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrica, vânzări promoţionale, etc.
Atenție! Este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere, precum şi în cazul produselor aflate în pachete de servicii. Prin vânzare în pierdere, se înţelege orice vânzare la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie, astfel cum acesta este definit în reglementările legale în vigoare.
De asemenea, se vor verifica și analiza de către organele fiscale așa-numitele “practici comerciale interzise”. Nu în ultimul rând, organele de inspecție fiscală urmăresc și respectarea regulilor de comercializare a produselor și serviciilor.
Pentru a evita orice neplăceri din partea organelor fiscale, recomandăm includerea acestor proceduri în Manualul de politici contabile, reglementat de Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1802/2014.
c. personalul angajat și riscul muncii la negru: declararea unor venituri salariale mai mici decat cele efectiv plătite;
d. dacă domeniul de activitate în care activează contribuabilul verificat este în ascensiune sau în recesiune.
3. Abordarea financiară
Un rol important îl are analiza privind finanțarea și plasamentele financiare, respectiv a analizei fluxurilor financiare ale contribuabilului. În acest sens se urmăresc următoarele aspecte:
- se pornește de la analiza aportului la capitalul social și structura acestuia:
- în natura
- în numerar (moneda naționala sau străina);
- dacă exista suficient capital social pentru finanțarea activității;
- dacă există împrumuturi acordate de asociați/acționari și/sau terțe persoane contribuabilului verificat cu justificarea provenienței acesteia;
- dacă există împrumuturi de la instituții de credit, termenul de acordare a acestora și dacă s-a respectat destinația pentru care au fost acordate;
- dacă împrumuturile contractate sunt în lei sau în valută;
- dacă societatea are plasamente financiare la terți;
- dacă societatea a efectuat plăți în avans către furnizori și au fost realizate în baza unor contracte.
Abordarea contabilă este prezentată aici.
Manualul de protecție fiscală reprezintă o colecție de informații utile & sfaturi practice pentru afaceri sănătoase oferită de consultanții Nexia CRG.