1. Formularul 088 a dispărut la 1 februarie 2017
Formularul 088, folosit pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică taxa pe valoarea adăugată (TVA), a fost eliminat din legislație la 1 februarie 2017. Asta în condițiile în care evaluarea intenției și capacității de a desfășura activități economice putea fi făcută și în lipsa declarației 088. Cât a fost în vigoare, documentul amintit a fost considerat o adevărată povară birocratică de către mediul de afaceri, reprezentând adesea motivul pentru care mulți contribuabili nu au primit codul de TVA. Mai multe detalii sunt aici.
2. Angajatorii nu mai trebuie să depună formularul 205
Din 2017, plătitorii de venituri din salarii (sau asimilate salariilor), adică, în esență, angajatorii, sunt scutiți de depunerea formularului 205 - „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă, veniturile din jocuri de noroc și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit”. Asta în condițiile în care angajatorii deja sunt obligați să depună declarația unică 112, prin care raportează deja date ce se regăseau și în formularul 205. Puteți aprofunda subiectul aici.
3. Pentru câțiva ani, declarațiile 392 nu mai trebuie depuse
Prin intermediul unui act normativ în vigoare de la 1 ianuarie 2017, obligativitatea de a depune declarațiile 392A, 392B și 393 a fost suspendată până în ultima zi a anului 2019. Toate trei declarațiile trebuiau depuse la unitățile Fiscului până la data de 25 februarie a anului următor celui de raportare. Prin urmare, nici în 2018 nu va exista obligația depunerii, pentru anul 2017, a formularelor 392 și 393. Subiectul a fost dezbătut pe larg aici.
4. Impozitul specific se declară prin intermediul formularului 100
Firmele ce intră sub incidența impozitului specific, adică cele din domeniul turismului și alimentației publice, îl pot declara prin intermediul formularului 100 - „Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat”. În acest sens, în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat a apărut poziția numărul 72 - „Impozit specific unor activități”, acesta fiind achitat în contul unic pentru impozite și taxe (20.A.47.01.00). Mai multe informații citiți aici.
5. Formularul 300 a fost actualizat
1 februarie 2017 a însemnat și adaptarea formularului 300 - "Decont de taxă pe valoarea adăugată" la noutățile introduse în legislație la începutul anului. Modificările erau necesare în contextul introducerii unui regim special de TVA pentru agricultori și reducerii, de la 20% la 19%, a cotei standard de TVA. Am scris mai multe despre declarația 300 aici.
6. Declarația unică 112 are un nou model, ce e folosit efectiv din noiembrie 2017
Un nou model al formularului 112 - „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” se aplică din noiembrie 2017. În principiu, schimbările aduse de autorități la formularul 112 sunt mai degrabă formale, fiind impuse de înlocuirea din 2016 a Codului fiscal și a Codului de procedură fiscală. Declarația 112 se depune lunar sau trimestrial la Fisc, online, până la data de 25 a lunii următoare, respectiv a lunii următoare trimestrului. Detalii, aici.
7. Noi acte fiscale sunt valabile fără semnătură și ștampilă, iar altele au dispărut din listă
Lista actelor administrative fiscale care au valabilitate chiar dacă nu sunt semnate și ștampilate de către emitent a fost actualizată în octombrie 2017. Concret, au apărut aici adresa de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți, decizia privind compensarea obligațiilor fiscale și nota privind restituirea/rambursarea unor sume, fiind eliminate, printre altele, notificarea privind neconcordanțe între documentele furnizate și evidența fiscală sau decizia privind radierea, din oficiu, din Registrul operatorilor intracomunitari. Lista tuturor documentelor valabile fără ștampilă este disponibilă aici.
8. Formulare modificate și formulare noi pentru colectarea datoriilor
Mai multe formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, emise și tipărite prin intermediul unității de imprimare rapidă, au fost modificate de-a lungul anului 2017, în timp ce altele noi au intrat în vigoare. Cronologic, în martie 2017 au apărut decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând penalități de nedeclarare și notificarea privind obligațiile fiscale restante, în timp ce alte trei documente au fost introduse în octombrie 2017, respectiv: adresa de înfiinţare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terţi, decizia privind compensarea obligaţiilor fiscale și nota privind restituirea/rambursarea unor sume. Aveți detalii aici, aici și aici.
9. Formularul 014 are noi opțiuni
Formularul 014 - „Notificare privind modificarea anului fiscal” are un nou model de la finalul lunii mai 2017, în contextul în care din 2017 au fost reglementate și situațiile în care contribuabilii solicită fie revenirea la anul calendaristic, fie modificarea perioadei anului fiscal modificat. În plus, dispoziţiile aplicabile de la începutul anului în curs cuprind şi precizări legate de termenele privind comunicarea către organele fiscale competente a modificării perioadei anului fiscal. Explicații pe larg sunt aici.
10. Declarația informativă și cea de venituri, formularele 208 și 209, actualizate
Pentru a reflecta modificările apărute în legislație de la începutul lui 2017, ANAF a actualizat în mai 2017 formularele 208 și 209, folosite în administrarea impozitului pe venitul din transferul proprietăților imobiliare. Ca regulă, obligaţia depunerii celor două documente revine persoanelor care obţin venituri din transferul proprietăţilor imobiliare şi a terenurilor aferente acestora, dar şi notarilor publici care au obligaţia calculării, încasării şi virării impozitului pe veniturile din astfel de tranzacţii. Toate informațiile necesare sunt în acest articol.
11. Formularul 630, modificat: Fiscul va colecta contribuția la pensii odată cu cea la sănătate
Un nou model are, din iulie 2017, și formularul 630 - Decizie de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției de asigurări sociale. Așa cum îi spune și numele, documentul include acum și colectarea contribuției la pensii, pe lângă sănătate, pentru persoanele fizice ce realizează venituri din activități independente, chirii sau activități agricole, printre altele. Formularul 630 se emite de organul fiscal competent în procesul de stabilire a obligaţiei anuale de plată a celor două contribuții. Informații în plus sunt aici.
12. Din 2018, poți modifica online sistemul de impozitare al afacerii tale printr-un nou formular
Categoriile de obligații fiscale declarative care sunt înscrise în vectorul fiscal pot fi modificate, din 2018, cu ajutorul formularului 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal, document ce se depune exclusiv online și care înlocuiește formularele utilizate până acum pentru modificarea vectorului fiscal: 010, 020 și 070. Mai multe explicații despre noile prevederi sunt aici.
Formularul 110 - Declarație de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit reținut la sursă, prin intermediul căruia contribuabililor le vor fi restituite sumele plătite în plus la stat, a fost introdus în legislație în octombrie 2017. Acesta cuprinde informaţii privind regularizarea sumelor datorate la bugetul de stat cu sumele restituite beneficiarilor de venit, aferente unei perioadei fiscale: suma datorată în perioada de raportare, suma restituită beneficiarului de venit, suma rămasă de plată/de recuperat. Explicații suplimentare puteți citi aici.
14. Fiscul a actualizat formularele 100 și 710, ce pot fi folosite acum și de firmele radiate
În octombrie 2017, Fiscul a actualizat formularul 100, folosit pentru declararea impozitelor și taxelor datorate la bugetul de stat, precum și formularul 710, utilizat pentru corectarea obligațiilor declarate prin declarația 100. În principiu, noile documente reflectă ultimele reglementări legislative intrate în vigoare, inclusiv cele referitoare la obligația firmelor mari de a angaja, într-un anumit procent, persoane cu handicap. În plus, instrucțiunile de completare ale celor două declarații cuprind acum și modalitatea de îndeplinire a obligațiilor fiscale în cazul persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa. Am detaliat subiectul aici.
15. Un nou formular 099 pentru înregistrarea în scop de TVA
Formularul 099 - Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare are un nou model de la finalul lui noiembrie 2017, moment de la care solicitarea înregistrării în scopuri de TVA nu mai este permisă firmelor aflate în inactivitate temporară. Mai multe detalii despre situațiile în care firmele își pot pierde codul de TVA și modurile în care îl pot recupera, aici.
16. Un nou document pentru impozitarea reprezentanțelor firmelor străine: formularul 108
În contextul în care companie străină care are o reprezentanţă autorizată să funcţioneze în România are obligaţia de a plăti un impozit anual în sumă de 18.000 de lei, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului de impunere, în circuitul fiscal a fost introdus formularul 108 - Declarație privind impozitul pe reprezentanță. Noul document vine pentru o administrare unitară a impozitului pe reprezentanță și a prelucrării automate a declarațiilor fiscale. Detalii sunt aici.
Comentarii articol (0)