1. PFA-urile nu mai sunt obligate să ștampileze contractele în relația cu statul
În urmă cu peste doi ani de zile, firmele scăpau de obligația de a-și ștampila documentele pe care le utilizau în relațiile comerciale dintre ele și în relația cu autoritățile statului. Începând din luna iulie 2017, PFA-urile și firmele nu mai sunt nevoite nici să ștapileze contractele depuse, emise sau încheiate în relația cu statul. Mai multe informații sunt prezentate în cadrul acestui articol.
2. Un nou cod de identificare pentru PFA-uri, valabil la nivel european
Firmele și PFA-urile au primit, pe lângă Codul Unic de Înregistrare și numărul de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), un nou cod de înregistrare, unic la nivel european. Prin urmare, începând din luna iulie 2017, aceste întreprinderi pot solicita preschimbarea certificatelor de înregistrare la ONRC. Firmele noi, înființate după data de 7 iulie 2017, primesc automat acest cod de identificare.
3. Regulile privind desfășurarea inspecției fiscale a persoanelor fizice, schimbate
Condițiile în care se desfășoară verificarea situației fiscale personale au suferit modificări semnificative în cursul acestui an, potrivit unui act normativ care a adus schimbări mai multor aspecte reglementate de Codul de procedură fiscală. Modificările importante sunt prezentate în cadrul acestui articol.
4. Au fost eliminate taxele de înmatriculare pentru PFA-uri
Începând din februarie 2017, costurile privind înmatricularea societăților comerciale și a persoanelor fizice autorizate percepute de ONRC au fost eliminate, astfel că antreprenorii pot înregistra afaceri în condiții mai facile. De asemenea, cu aceeași dată au fost eliminate și taxele percepute pentru înscrierea de mențiuni în Registrul Comerțului. Eliminarea acestor taxe urmărește susținerea antreprenoriatului în România.
5. Un sfert dintre PFA-urile existente trebuie să îşi schimbe actele de înregistrare
Până cel târziu în 2019, un sfert din numărul total al PFA-urilor existente trebuie să își schimbe actele de înregistrare, ca urmare a intrării în vigoare a unui act normativ care stabilește numărul maxim al codurilor CAEN pe care aceste întreprinderi au dreptul să îl desfășoare concomitent. Prin urmare, PFA-urile nu pot avea în obiectul de activitate mai mult de cinci clase de activităţi, în timp ce întreprinderile individuale pot avea concomitent zece clase de activități. În cazul în care actele de înregistrare nu sunt actualizate, întreprinderile riscă radierea din oficiu.
6. Și PFA-urile se pot înregistra în Spațiul Privat Virtual
Fiscul permite, încă din luna mai 2017, înregistrarea PFA-urilor în Spațiul Privat Virtual (SPV). Măsura are drept scop înlesnirea relației dintre Fisc și contribuabili, eliminând birocrația suplimentară la emiterea principalelor documente fiscale: decizii de impunere, certificate fiscale, adeverințe de venit sau declarații fiscale. Procedura de înscriere în SPV este disponibilă în cadrul acestui articol.
7. Noi reguli pentru calculul CAS și CASS datorat de PFA-uri la buget
De la anul, persoanele fizice autorizate și alți contribuabili care realizează venituri din activități independente vor datora bugetului de stat contribuțiile de pensii (CAS) și sănătate (CASS) chiar și în situația în care au calitatea de salariați. De asemenea, începând din 2018, cotele de contribuții vor fi modificate, astfel că un PFA va plăti 25% în cazul CAS, respectiv 10% pentru CASS.