Spre deosebire de programele de finanțare care sprijină societățile comerciale, liniile destinate PFA-urilor sunt mai puțin numeroase și oferă, totodată, un sprijin financiar nerambursabil mai redus. Tocmai de aceea, în cele mai multe situații, antreprenorii organizați ca PFA-uri pot demara, cu ajutorul acestor fonduri, doar afaceri mici.
1. Înființarea unei livezi de pomi sau arbuști fructiferi
Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) finanțează proiectele demarate de către PFA-uri fără a face nicio distincție față de cele inițiate de către societățile comerciale. Prin urmare, în domeniul agricol se pot obține și cele mai mari ajutoare financiare nerambursabile, ajutorul putând depăși, în multe situații, chiar și un milion de euro. Totuși, o afacere de o asemenea anvergură nu poate fi gestionată fiscal și contabil în mod eficient de către un PFA, astfel că în cele ce urmează vom discuta doar de afacerile mici, care nu necesită un număr mare de angajați.
Un exemplu de afacere agricolă pentru care un PFA poate primi finanțare nerambursabilă îl reprezintă înființarea unei livezi de pomi sau arbuști fructiferi. Mai mult, antreprenorul poate achiziționa și utilajele necesare pentru o înființarea unei mici unități de procesare alimentară a fructelor și obținerea, în acest fel, de sucuri, gemuri, dulceață sau compot.
Linia de finanțare care permite aceste investiții este lansată în prezent, proiectele putând fi depuse până la finalul lunii iunie 2018, iar mai multe informații pot fi citite aici.
2. Servicii pentru populația rurală
Până anul trecut, PNDR a oferit sprijin nerambursabil demarării unor afaceri mici non-agricole în spațiul rural, având ca principali beneficiari persoanele fizice de la țară. Prin urmare, până în prezent, au fost finanțate afaceri diverse, precum:
- servicii de cazare agroturistică (pensiuni agroturistice);
- servicii pentru multiplicarea documentelor (centre de fotocopiere);
- servicii pentru întreținerea și repararea autovehiculelor (service sau spălătorii auto);
- servicii de frizerie-coafor în spațiul rural.
3. Comerț cu produse artizanale sau meșteșugărești
Micii comercianți de produse artizanale sau meșteșugărești pot primi finanțare, prin intermediul fondurilor nerambursabile, pentru participarea la târguri de profil la care își pot vinde produsele proprii sau pe cele achiziționate de la producători. Ajutorul nerambursabil nu este semnificativ, fiind decontate cheltuielile pentru transportul comerciantului și al produselor sale, dar și cele ocazionate de participarea efectivă la târg (taxe de participare, închirierea standului expozițional).
4. Realizare de site-uri web
Această activitate poate demara cu o investiție minimă, ceea ce o face una dintre cele mai ușoare idei de afaceri dintre cele prezentate, fiind nevoie doar de un laptop și o conexiune la internet.
În plus, antreprenorul nu are nevoie neapărată de cunoștințe foarte tehnice, putând realiza aceste pagini de prezentare în platforma wordpress, spre exemplu, care oferă în mod gratuit foarte multe teme prestabilite. În funcție de amploarea afacerii, el achiziționa echipamente IT și soluțiile software necesare, mobilierul necesar pentru amenajarea biroului și chiar poate deduce o perioadă cheltuieli necesare legate de funcționarea afacerii, precum: chiria și utilitățile pentru spațiul în care îți desfășori activitatea, salariile și contribuțiile sociale.
5. Servicii fotografice
O altă idee de afaceri în industria creativă îl reprezintă atelierul fotografic. Dotarea cu echipamente poate reprezenta o componentă importantă a bugetului proiectului, camerele foto și accesoriile putând ajunge la prețuri mari. Oamenii doresc să păstreze amintiri ale evenimentelor plăcute, importante din viața lor sau a afacerii lor. Fie că este vorba de realizarea unui album foto pentru festivitatea de absolvire a facultății sau de la petrecerea de Crăciun a unei companii, fotografii profesioniști ajung să câștige sume importante de bani transformând o pasiune într-o afacere profitabilă.
Un alt avantaj al acestei afaceri îl reprezintă faptul că activitatea poate (și de cele mai multe ori chiar așa se întâmplă) fi desfășurată în afara sediului, acolo unde clientul își dorește. Prin urmare, serviciile foto asigură o flexibilitate foarte mare antreprenorului.