PFA-urile vor putea accesa mai multe tipuri de finanțări din fonduri naționale, pentru o gamă diversificată de afaceri. În timp ce în unele situații ajutorul nerambursabil se acordă pentru înființarea unor activități noi, în alte cazuri beneficiarii își pot dezvolta afacerile existente.
Pentru creșterea șanselor de a primi finanțare, PFA-urile trebuie să aplice câteva recomandări:
1. Să urmărească lansarea programelor de finanțare
PFA-urile pot beneficia de fonduri nerambursabile depunând cereri de finanțare în cadrul sesiunilor de primire a proiectelor, doar în intervalul în care acestea sunt active. Având în vedere faptul că aceste sesiuni sunt active pentru o scurtă perioadă de timp, devine tot mai importantă informarea continuă a solicitanților. Acest lucru se poate face urmărind periodic site-urile finanțatorilor sau prin înscrierea adresei de e-mail în baza de date ce primește constant notificări.
2. Să pregătească din timp documentele necesare
Pregătirea unui proiect în vederea obținerii unei finanțări nerambursabile nu înseamnă doar completarea unui plan de afaceri sau a unei cereri de finanțare. Solicitantul trebuie să atașeze, de asemenea, o serie întreagă de documente suport, pe care le poate pregăti din timp:
- situațiile financiare pentru exercițiul financiar anterior. În acest caz, este vorba de declarația 200 privind veniturile realizate;
- contracte pentru locul în care proiectul se va implementa: contract de proprietate, închiriere, concesiune, comodat, etc;
- documente privind identitatea, calificarea și experiența membrilor echipei de implementare a proiectului: cărți de identitate, diplome de studii, CV-uri;
- copie a certificatului de înmatriculare a PFA-ului;
În același timp, proiectul necesită și documente care au termen de valabilitate, astfel că acestea trebuie pregătite cât mai aproape de momentul depunerii cererii de finanțare:
- oferte financiare și tehnice pentru utilaje și echipamente;
- certificat constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- declarații pe proprie răspundere pentru confirmarea îndeplinirii condițiilor cerute prin ghidul solicitantului.
3. Să stabilească persoanele care vor oferi ajutorul lor în implementare
Sigur, cu excepția firmei de consultanță, nu poți face plăți înainte ca proiectul tău să se aprobe. Dar asta nu înseamnă că nu trebuie să pregătești de momentul în care vei semna contractul de finanțare, intrând astfel în etapa de implementare a proiectului.
Prin urmare, analizează piața furnizorilor de echipamente, discută despre specificațiile tehnice ale acestora, cere păreri și decide-te asupra investiției pe care vrei să o realizezi. Cu cât vei știi mai curând ce utilaje vei dori să cumperi, cu atât mai rapidă va fi implementarea proiectului.
Alege persoanele care vor face parte din echipa de implementare a proiectului. Solicită-le acordul de a le nominaliza în cadrul planului de afaceri, solicită-le CV-uri și diplome pentru demonstra finanțatorului că dispui de o echipă bine pregătită.
4. Să se asigure că dispun și de surse proprii de finanțare
Chiar dacă pregătești un proiect pentru obținerea unei finanțări nerambursabile, vei avea în continuare nevoie de bani proprii. În primul rând, pentru că cele mai multe programe de finanțare decontează doar cheltuielile pe care le-ai făcut deja până la acel moment, dar și pentru că întotdeauna pot interveni cheltuieli pe care nu le-ai anticipat: creșterea unor dobânzi bancare, cheltuieli mai mari pentru avize și acorduri, etc.
Mai mult, unii furnizori își pot schimba prețurile dintre momentul în care te-ai informat pentru prima dată și momentul în care vei decide să achiziționezi echipamentele sau utilajele respective.