În privința controalelor fiscale, Codul de procedură fiscală stabilește mai multe tipuri de verificări. Astfel, avem inspecția fiscală, despre care am scris aici și aici, controlul inopinat, despre care am scris aici, controlul antifraudă, despre care am scris aici, și verificarea documentară.
Pentru că noul an este abia la început, redacția noastră a făcut o analiză a domeniilor și firmelor vizate de controalele Fiscului în ultimii ani. Astfel, putem să facem unele estimări orientative pentru anul 2018, însă trebuie precizat din start că acestea nu sunt valabile pentru orice companie din România.
Controalele Fiscului ar putea viza, în principal, centrele comerciale, acestea fiind destul de des în colimatorul autorităților în ultimii ani.
Concret, vizate vor fi, printre altele, comerțul cu produse alimentare (carne, legume, fructe, pâine etc.) și comercializarea de încălțăminte și îmbrăcăminte. Inspectorii nu par să urmărească o anume periodicitate în aceste cazuri, ceea ce înseamnă că este posibil ca verificările să intervină în orice lună a anului.
Un alt domeniu cu șanse mari la controale fiscale este cel al produselor accizabile. Vorbim, în principal, de combustibili, carburanți, alcool și tutun. Autoritățile fiscale consideră acest domeniu ca fiind unul de mare risc, astfel că inspecțiile privind produsele accizabile pot continua în 2018.
De asemenea, inspectorii pot face vizite dese la firmele ce se ocupă de cazarea turiștilor sau de alimentația publică. Hotelurile, restaurantele, barurile, cafenelele și cluburile pot fi inspectate cu prioritate în 2018, mai ales în minivacanțe și în perioada estivală.
Alte domenii relevante ce pot fi vizate de autorități sunt comercializarea de produse pentru construcții, cereale, medicamente, electrice și electronice, jucării și bijuterii. În același timp, inspectorii pot face investigații și în privința firmelor ce folosesc munca fără forme legale.
În anumite perioade, controalele pot fi intensificate
Inspectorii au obiceiul de a-și intensifica verificările în anumite perioade din an, astfel că sunt șanse mai mari ca aceștia să apară la firme de Paște, în timpul verii sau de Crăciun.
Mai ales în cazul hotelurilor, restaurantelor, barurilor și cluburilor, sunt șanse mari ca inspectorii să vină în control, pe litoral, în minivacanța de 1 mai. Dar și în lunile iulie și august, când numărul turiștilor crește considerabil. Totodată, controalele pot fi făcute și la companiile din stațiunile montane, în perioada decembrie-februarie.
În orice caz, inspectorii își pot intensifica verificările la aceste entități și în minivacanțe sau în weekenduri. În 2018, minivacanțe vor fi de Paște, de Rusalii, de Ziua Copilului și de Sfântul Andrei, însă nu este exclus să fie la fel de Ziua Muncii și de Crăciun (dacă Guvernul mai dă libere de legătură între weekend și sărbătorile legale).
În perioadele cu creșteri ale numărului de turiști, la mare sau la munte pot fi organizate inspecții și cu scopul de a verifica dacă societățile folosesc case de marcat și emit bonuri fiscale pentru bunurile și serviciile comercializate.
Centrele comerciale ar putea fi vizate de controale în perioadele din an în care se estimează creșteri semnificative în vânzări. Mai precis, de Sfântul Valentin, de Dragobete, în perioada 1-8 martie, de Ziua Copilului sau de Crăciun. În perioada februarie-martie, sunt șanse ridicate ca inspectorii să viziteze și florăriile, saloanele de înfrumusețare sau restaurantele.
În altă ordine de idei, controale tematice ar putea fi desfășurate la comercianții de alimente în special cu ocazia Paștelui, a Crăciunului și a revelionului.