Mașinile înmatriculate sau înregistrate în România pot circula și pot fi utilizate pe drumurile publice din România numai dacă starea lor tehnică este conformă cu prevederile legale în materie, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 81/2000. Mai multe modificări au fost adoptate anul trecut pentru acest act (prin Legea nr. 260/2017), ele intrând în vigoare de la 20 mai 2018, dar există și chestiuni care se aplică de la 1 ianuarie. Pe toate acestea le vom detalia mai jos.
Obligația de a efectua ITP-ul revine acum, conform ordonanței, deținătorului legal al vehiculului, însă din mai va reveni deținătorului certificatului de înmatriculare/înregistrare.
Pentru mașinile de uz personal (nu cele folosite pentru transport de persoane sau mărfuri), inspecția se face, în continuare, o dată la doi ani. De la 1 ianuarie însă, cei cu mașini mai vechi de 12 ani trebuie să se supună unor reguli noi: trebuie să treacă de ITP anual.
Tot cu aplicare de la 1 ianuarie 2018, ITP-ul pentru mașinile noi se va face prima dată după trei ani. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.
Pentru alte categorii de vehicule, OG nr. 81/2000 prevede că inspecția trebuie să se facă astfel:
- autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune - la șase luni;
- autovehicule destinate transportului de persoane și care efectuează transport de persoane în interes personal, care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune - la un an;
- autovehicule utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere - la șase luni;
- autovehicule utilizate pentru învățarea conducerii auto - la un an, cu excepția autovehiculelor utilizate pentru învățarea conducerii auto care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, pentru care periodicitatea este de șase luni;
- autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, remorci și semiremorci având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg, autovehicule destinate transportului de mărfuri, având o masă totală maximă autorizată care nu depășește 3.500 kg - la un an;
- motociclete, mopede, autovehicule cu trei roți și cvadricicluri - la doi ani;
- tractoare având o masă totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg - la un an; tractoare având o masă totală maximă autorizată care nu depășește 3.500 kg - la doi ani.
Practic, aici nu sunt aduse modificări. E de precizat însă că ITP-ul se va face la un an pentru autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.
Mai puține mașini trec de ITP?
Tot din mai, problemele pe care le pot identifica angajații ITP-urilor la mașinile aduse la inspecție se împart în deficiențe de trei feluri: minore, majore și periculoase (acum nu există o atare categorisire). Problema e că doar cele cu deficiențe minore pot trece de ITP, conform modificărilor recent intrate în vigoare. Iată care sunt tipurile de deficiențe pe care le luăm în considerare de la 20 mai:
- deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore;
- deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante;
- deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.
"Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe dintre cele prevăzute la alin. (10) (adică cele minore, majore și periculoase - n. red.) este clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere", scrie în Legea nr. 260/2017, cea care modifică ordonanța din mai.
Ce se va întâmpla când se vor constata deficiențe majore sau chiar periculoase? Conform prevederilor ce vor intra curând în vigoare, mașinile vor fi aduse din nou în inspecție în maximum 30 de zile de la prima inspecție, ca să se verifice dacă problemele s-au rezolvat.
Asta va însemna o problemă pentru cei care își duc mașinile la inspecție pe ultima sută de metri până la expirarea ITP-ului, pentru că, dacă nu trec de inspecție din prima, vor fi nevoiți să se miște foarte repede pentru remedierea problemelor, ca să nu se trezească descoperiți și să riște amenzi (am detaliat subiectul amenzilor la final, existând și acolo modificări ce se vor aplica din mai).
După finalizarea inspecției se eliberează un certificat de inspecție tehnică periodică, în care va fi trecută, desigur, și perioada de valabilitate a ITP-ului, dar se va da proprietarului mașinii și un ecouson de ITP, care va fi aplicat pe plăcile de înmatriculare ori pe plăcile de înregistrare.
"Cât" te costă să circuli fără ITP
Din 20 mai, în Codul rutier e trecută sancțiunea suspendării automate a înmatriculării mașinilor care circulă fără ITP (chestiunea a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 14/2017). Așadar, cine va circula fără ITP se va trezi cu o sancțiune în plus (și nouă) -- suspendarea înmatriculării.
Până acum, conducerea pe drumurile publice a unui automobil care avea ITP-ul expirat putea aduce sancționarea cu cel puțin nouă și cel mult 20 de puncte-amendă, adică o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Același act normativ prevede aceeași sancțiune pentru circularea cu o mașină a cărei înmatriculare a fost suspendată.
Comentarii articol (70)