Firmele care trebuie să aplice impozitul specific cele care la finalul anului anterior aveau înscrisă, în actele constitutive, ca activitate principală sau secundară desfășurată efectiv, una dintre activitățile din domeniul alimentației și cel al turismului.
Practic, impozitul specific a fost introdus în legislație din 2017, prin Legea nr. 170/2016, și se calculează conform unor formule specifice, în funcție de domeniul de activitate - detalii, aici.
Potrivit unei analize a consultanților Deloitte, contribuabilii care activează în această industrie au semnalat, pe parcursul lui 2018, numeroase cazuri în care prevederile legislative au generat tratamente neuniforme.
"În principal, astfel de situații au apărut în cazul societăților care sunt obligate să aplice impozitarea mixtă pentru că desfășoară și alte tipuri activități, pe lângă activitățile HoReCa, pentru care datorează impozitul pe profit", scrie în documentul semnat de Camelia Malahov, Director Deloitte România și Miruna Constantin, Consultant Deloitte România.
Astfel, cele două specialiste au identificat mai multe întrebări rămase încă fără răspuns din partea autorităților, astfel:
- Cum se calculează impozitul specific pentru societățile care desfășoară activităti HoReCa în magazine de retail, cazino-uri sau alte spații nespecializate în HoReCa?
- Dar pentru cele pentru care spațiul destinat diferitelor activități HoReCa nu este delimitat?
- Cum calculează impozitul companiile care desfășoară activităti HoReCa în mall-uri?
- Care este tratamentul aferent reorganizării societăților - se păstrează neutralitatea fiscală?
Totodată, una dintre spețele care nu își găsește soluția în legislație se referă la tratamentul dividendelor din perspectiva impozitului cu reținere la sursă aplicabil veniturilor obținute de nerezidenți din România, în contextul Legii HoReCa.
Potrivit celor de la Deloitte, Codul fiscal lasă loc de interpretare cum/dacă ar trebui aplicată scutirea de impozit cu reținere la sursă asupra dividendelor distribuite în situația în care plătitorul acestora este (și) subiect al unui impozit care înlocuiește impozitul pe profit.
"În acest sens, discuția ce va avea loc in cazul unui control fiscal este dacă impozitul specific este, în fapt, un substitut al impozitul pe profit, destinat anumitor categorii de persoane juridice pentru desfășurarea activităților HoReCa și deci, faptul că beneficiile Directivei (ex: neimpozitarea dividendelor plătite) ar trebui să se aplice și atunci când plătitorul (ex: societatea) este plătitoare de impozit specific", este explicat în analiza celor două specialiste.