__________
ACTUALIZARE (04.01.2023): Măsura propusă inițial prin proiect de OUG a fost preluată ulterior într-un proiect de lege care a devenit Legea 376/2022, cu aplicabilitate din 1 ianuarie 2023. Însă legea prevede în mod expres că, „Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din încasarea bacșișului de la client de către operatorul economic nu pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urmă, iar distribuirea acestora către salariați nu poate fi asimilată unui element de natura cheltuielilor.”
__________
Luna aceasta, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a pus în dezbatere un proiect normativ ce ar reglementa bacșișul și impozitarea acestuia în legislația fiscală, dacă va fi adoptat de Executiv. Orice sumă primită de la clienți, voluntar, de până la 15% din valoarea consumației va trebui trecută pe bonul fiscal și impozitată ca venit din altă sursă, banii urmând să fie distribuiți angajaților (nu e clar cu ce periodicitate), după impozitare.
Într-o analiză pe seama proiectului, Andreea Vlad, Manager Servicii Fiscale, și Robert Ionescu, Consultant senior Servicii Fiscale la Deloitte România, critică faptul că nu se face nicio distincție în funcție de tipul de impozit aplicat de firmă (nici prima reglementare a bacșișului, în urmă cu câțiva ani, nu făcea această distincție). Iar pentru firmele din HoReCa ce plătesc impozitul specific, proiectul, în forma propusă, va fi dezavantajos, spun specialiștii, pentru că va genera obligații fiscale suplimentare - bacșișul va fi un venit din alte activități și va fi impozitat la capitolul impozitului pe profit. Cât despre microîntreprinderi, sumele din bacșiș vor duce la mărirea bazei impozabile pentru că nu vor putea fi deduse.
"Pentru angajatorii din domeniul HoReCa ce calculează și plătesc impozitul specific pentru această industrie, menționarea bacșișului pe bon ar putea genera obligații fiscale suplimentare. Mai precis, venitul generat de încasarea bacșișului va trebui reflectat separat în contabilitate și va reprezenta un venit din alte activități (altele față de cele specifice HoReCa), fiind astfel impozitat pe baza regulilor privind impozitul pe profit.
Totuși, nu este clar modul în care ar fi clasificate cheltuielile generate de repartizarea bacșișului către angajați, respectiv dacă acestea vor reprezenta de asemenea cheltuieli pentru alte activități (anulându-se astfel impactul fiscal) sau cheltuieli aferente activității de bază (HoReCa).
Pentru microîntreprinderi, aceste sume suplimentare vor conduce la mărirea bazei impozabile, ele fiind incluse în totalul veniturilor obținute, fără posibilitatea deducerii cheltuielilor aferente. Această situație ar putea fi evitată prin introducerea în legislația fiscală a unei scutiri pentru aceste tipuri de venituri", spun cei de la Deloitte, care apreciază că doar pentru plătitorii de impozit pe profit lucrurile stau bine - efectul impozitării veniturilor din bacșiș va fi anulat ca urmare a deducerii cheltuielilor cu plata sumelor către angajați.
Proiectul prevede că sumele din bacșiș se vor înregistra în contabilitate pe seama conturilor de datorii. În acest context, diferențierea între tipurile de impozitare aplicate este importantă.
Notă: Impozitul specific unor activități a fost introdus în legislația autohtonă în anul 2017. Companiile care trebuie să aplice impozitul specific în 2019 sunt cele care la data de 31 decembrie 2018 aveau înscrisă, în actele constitutive, ca activitate principală sau secundară desfășurată efectiv, una dintre activitățile din domeniul alimentației și cel al turismului. Impozitul specific se calculează conform unor formule specifice, în funcție de domeniul de activitate - mai multe despre această formă de impozitare, aici.
Specialiștii Deloitte apreciază ca oportună această reglementare, dar va trebui avută în vedere o aliniere a prevederilor fiscale privind impozitarea la nivelul societăților.