Condițiile cerute PFA-urilor pentru acordarea ajutorului financiar nerambursabil de cel mult 9.200 de lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou sunt amintite în cadrul Ordinului Ministerului Mediului nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019.
Înscrierile în programul Rabla urmau să se încheie pe 29 noiembrie 2018, dar Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a decis să prelungească perioada până pe 7 decembrie 2018.
Alături de alte categorii de beneficiari, programul Rabla permite accesul și entităților fără personalitate juridică, așa cum sunt persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau întreprinderea familială, care îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
- deţine calitatea de proprietar al autovehiculului vechi;
- acţionează în nume propriu;
- are sediul profesional în România şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României
- are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu;
- nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis încasate în ultimii doi ani fiscali şi anul fiscal în curs, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în cadrul programului Rabla, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro;
- nu a primit și nici nu a solicitat sprijin nerambursabil din fonduri publice sau europene pentru achiziționarea aceluiași autovehicul.
În cazul în care PFA-ul își desfășoară activitatea în cadrul sectorului transporturilor rutiere de mărfuri, ajutorul maxim pe care îl poate primi este de 100.000 de euro pe durata ultimilor doi ani fiscali, dar și pe durata anului în curs.
Pregătirea dosarului de acceptare
În cazul în care aceste condiții amintite anterior sunt îndeplinite, PFA-ul poate pregăti documentele pentru dosarul de acceptare:
- formularul cererii de finanţare;
- certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului persoană juridică;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale de la sediul social și de la punctul de lucru la care este înregistrat autovehiculul;
- certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu;
- certificatul constatator de bază emis de către Oficiul Registrului Comerţului;
- declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obţinute în ultimii doi ani fiscali anteriori, precum și pentru anul în curs.
După întocmirea dosarului de acceptare, PFA-ul parcurge mai multe etape:
1. Acceptarea solicitantului în cadrul programului Rabla
În urma analizei cuprinsului documentelor conţinute în dosarul de acceptare, PFA-ul poate fi acceptat sau respins, regăsindu-se, în această ultimă situație, în cadrul listei solicitanţilor propuşi spre respingere, document ce este publicat periodic pe site-ul AFM.
În termen de zece zile lucrătoare de la data publicării listei solicitanților propuși spre respingere, PFA-ul are posibilitatea de a remedia motivele care au condus la propunerea respingerii cererii de finanţare.
Lista proprietarilor acceptaţi, precum şi sumele aprobate acestora se publică pe pagina de internet a AFM.
2. Obţinerea notei de înscriere
După publicarea listei solicitanților acceptați, PFA-ul se poate înscrie la oricare producător validat care a încheiat contract cu AFM.
Pentru înscriere, PFA-ul acceptat constituie la producătorul validat un dosar de participare cuprinzând următoarele documente:
- actul de identitate al reprezentantului legal;
- certificatul de înmatriculare în Oficiul Registrului Comerţului, în copie certificată "conform cu originalul";
- certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat, în copie;
- cartea de identitate a autovehiculului uzat, în copie.
În cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat, PFA-ul va trebui să prezinte actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în copie.
3. Casarea autovehiculului uzat
Proprietarul înscris se poate prezenta la orice operator economic autorizat să desfăşoare activităţi de colectare, dezmembrare şi/sau tratare a vehiculelor scoase din uz, care se regăseşte în lista operatorilor economici autorizaţi, elaborată şi publicată pe pagina de internet proprie de către ANPM, în vederea predării autovehiculului uzat pentru distrugere în termenul de în termen de maximum 120 de zile de la data emiterii notei de înscriere.
4. Radierea autovehiculului uzat
Radierea din evidenţa circulaţiei a autovehiculului uzat se face de către proprietar, în termen de maximum 120 de zile de la data emiterii notei de înscriere.
Certificatul de radiere din evidenţa circulaţiei trebuie să conţină menţiunea potrivit căreia autovehiculul uzat a fost radiat în urma dezmembrării, iar proprietarul trebuie să păstreze o copie a acestuia, în vederea completării dosarului de participare.
După radierea din circulaţie a autovehiculului uzat, proprietarul revine la producătorul care a eliberat nota de înscriere pentru completarea dosarului cu certificatul de distrugere, în copie legalizată, şi certificatul de radiere, în original.
5. Achiziţionarea autovehiculului nou
Nota de înscriere este valabilă maximum 120 de zile de la data emiterii, fără a depăși data de 31 decembrie 2018, astfel că producătorul validat şi proprietarul autovehiculului vechi efectuează formalităţile de vânzare-cumpărare şi predare-primire a autovehiculului nou, producătorul validat scăzând din preţul de comercializare a acestuia cuantumul primei de casare.
Prima de casare poate ajunge la 9.200 de lei
În cadrul programului Rabla, PFA-urile pot solicita sprijin nerambusabil pentru casarea mașinilor vechi, însă doar dacă prima de casare astfel obțiinută va fi utilizată pentru achiziționarea unui autovehicul nou.
Având în vedere faptul că sprijinul astfel obținut este încadrat în categoria ajutoarelor de minimis, un beneficiar nu poate primi, pe durata a doi ani fiscali consecutivi și a anului în curs mai mult de 200.000 de euro, echivalentul în lei. Cu toate acestea, beneficiarii care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de bunuri pot solicita doar 100.000 de euro pe durata celor trei ani consecutivi.
În 2018, prima de casare rămâne la nivelul celei plătite și anul trecut, respectiv de 6.500 de lei pentru un autovehicul. Nu pot fi achiziționate decât mașini care respectă o condiționare ce vizează o anumită „cantitate de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou, în regim de funcționare mixt”, așa cum scrie în ordinul ministerului. În acest an, la fel ca și în 2017, banii se dau pentru mașinile noi al căror sistem de propulsie generează maximum 130g CO2/km.
La prima de casare se poate adăuga un ecobonus, în următoarele condiţii:
- la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt, se acordă un ecobonus în valoare de 1.000 lei, pentru anul 2018;
- la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, se acordă un ecobonus în valoare de 1.700 lei.
Prin urmare, în cazul în care se urmărește achiziționarea unui autovehicul care respectă ambele criterii enumerate mai sus, prima de casare poate ajunge la 9.200 de lei / autovehicul.
Important! Prima de casare reprezintă doar o parte a prețului unei mașini noi, diferența urmând să fie suportată de firmă.