Conform Administrației Fondului pentru Mediu, înscrierile din acest an se făceau până pe 29 noiembrie 2018, însă termenul-limită a fost prelungit până pe 7 decembrie 2018.
Sprijinul financiar de până la 45.000 de lei este acordat solicitanților eligibili prin conform Ordinului Ministerului Mediului nr. 660/2017 pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, programul fiind cunoscut și sub denumirea de Rabla Plus.
Prin intermediul acestui program, firmele își pot achiziționa autovehicule noi, care nu au mai fost înmatriculate niciodată și care sunt prevăzute cu un sistem de propulsie electric hibrid (plug-in) sau pur electric.
În termen de 90 de zile de la momentul emiterii facturii, firma este obligată să înmatriculeze permanent, în nume propriu, autovehiculul nou achiziționat în cadrul acestui program. Prin excepție de la această regulă, în cazul în care achiziția mașinii s-a produs în sistem leasing, înmatricularea în nume propriu se va realiza la finalul perioadei de leasing.
Suplimentar, mașinile cumpărate prin intermediul acestui program nu pot fi înstrăinate sau grevate de sarcini pentru o perioadă de un an de zile de la data achiziției.
Finanţarea e de până la 45.000 de lei pentru o mașină
Firmele interesate de achiziționarea, în aceste condiții, a unui autovehicul hibrid sau pur electric trebuie să parcurgă prevederile programului Rabla Plus. Documentul detaliază sursele de finanțare, durata programului, categoriile de solicitanți eligibili, precum și condițiile de acordare a sprijinului financiar nerambursabil, informații ce sunt prezentate succint în continuarea acestui articol.
Pentru achiziționarea acestor autovehicule, ajutorul financiar acordat (așa numitul ecotichet) este în cuantum de:
- 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric;
- 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
În cursului unui an, o firmă poate utiliza un singur ecotichet pentru achiziționarea unui astfel de autovehicul, însă poate achiziționa mai multe autovehicule electrice sau hibride, având posibilitatea de a utiliza, pentru achiziționarea fiecăruia, câte un ecotichet.
Valoarea ecotichetului se scade din preţul de comercializare total, cu tot cu TVA, al autovehiculului nou pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid, urmând ca diferenţa să fie asigurată de către solicitat, la alegere, astfel:
- din surse financiare proprii;
- din credite bancare;
- prin intermediul unui contract de leasing financiar.
Totuși, trebuie amintit faptul că firma poate solicita prin intermediul programului Rabla Plus cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri).
Firmele solicitante nu trebuie să aibă datorii la stat
Poate participa în cadrul programului firma care îndeplineşte simultan următoarele criterii de eligibilitate:
- acţionează în nume propriu;
- are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
- nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului;
- nu se află în stare de insolvenţă sau faliment;
- desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de trei ani consecutivi (ultimii doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza programului Rabla Plus, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri);
- nu va solicita pentru aceleași autovehicule o finanţare prin proiecte ori programe cu fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare;
- nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară.
Pentru a solicita ajutorul financiar acordat în cadrul programului Rabla Plus, firma trebuie să întocmească un dosar în care se vor regăsi următoarele documente:
- cererea de finanţare;
- certificatul de cazier fiscal;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale;
- certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu;
- certificatul constatator emis de către oficiul registrului comerţului valabil la data depunerii dosarului de acceptare, în original, copie legalizată sau obținut electronic;
- declaraţia pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis obţinute în ultimii trei ani.
Acceptarea firmei în cadrul programului Rabla Plus are loc în urma analizei cuprinsului documentelor conţinute în dosarul de acceptare și enumerate anterior.
Prin Rabla Plus, firmele pot achiziționa doar mașini noi
Prin intermediul programului Rabla Plus, firmele pot achiziționa autovehicule noi pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.
Atât firma, cât și producătorul de mașini validat efectuează formalităţile de vânzare-cumpărare şi predare-primire a autovehiculului nou, producătorul validat scăzând din prețul de comercializare a acestuia cuantumul ecotichetului şi, după caz, al primei de casare.
Prin urmare, societățile au posibilitatea de a casa mașini mai vechi de cel puțin opt ani prin intermediul programului Rabla, astfel că pot utiliza simultan cele două ajutoare financiare pentru achiziționarea aceleiași mașini electrice sau hibride (ecotichetul de 45.000 de lei + prima de casare de 6.500 de lei), ceea ce reprezintă un sprijin total de 51.500 de lei/autovehicul.