Programul Rabla Plus a debutat azi, beneficiarii eligibili având la dispoziție până în data de 28 septembrie 2018 pentru a-și pregăti și depune dosarul de acceptare, conform unui anunț publicat pe pagina de internet a Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
Sprijinul financiar (denumit ecotichet) acordat întreprinderilor și PFA-urilor, alături de celelalte categorii de solicitanți, este diferit și se acordă în funcție de sursa de alimentare a autovehiculelor achiziționate prin intermediul acestui program, astfel:
- 45.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric;
- 20.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km
Regulile pentru înscrierea acestor entități în program sunt incluse în Ordinul Ministerului Mediului nr. 661/2017 privind aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019, fiind detaliate în cadrul unor articole anterioare, atât pentru întreprinderi, cât și pentru PFA-uri.
În același timp, Ghidul de finanțare aferent programului Rabla Plus stabilește nu doar procedura de urmat de către beneficiarii interesați de achiziționarea unor autovehicule electrice și hibride noi, cât și problemele care pot duce la respingerea dosarelor de acceptare depuse.
Înscrierea întreprinderilor și a PFA-urilor la un producător auto validat în cadrul programului Rabla Plus va fi condiționată de acceptarea dosarului depus la AFM.
Prin urmare, principalele aspecte față de care solicitanții trebuie să manifeste o atenție deosebită sunt următoarele:
1. Probleme legate de depunerea dosarului
Dosarul de acceptare cu documentele solicitate se depune paginat şi opisat, într-un dosar, în plic sigilat, la registratura AFM sau poate fi transmis prin orice alt mijloc care asigură confirmarea recepţionării acestuia în interiorul perioadei sesiunii de înscriere.
La data recepţionării plicului conţinând dosarul de acceptare, acesta primeşte de la registratura Autorităţii un număr unic de înregistrare, în ordinea sosirii.
Nedepunerea dosarului în condiţiile prevăzute mai sus, cu excepţia celei referitoare la paginaţie, determină respingerea acestuia.
2. Probleme legate de conținutul dosarului
În continuare, Ghidul de finanțare aferent programului Rabla Plus atrage atenția și asupra problemelor pe care documentele atașate în cadrul dosarelor de acceptare le-ar putea genera :
- cererea de finanţare, precum și celelalte documente atașate sunt ilizibile sau conţin ştersături ori modificări, sunt incomplete sau conțin date false;
- documentele sunt prezentate într-o altă formă decât cea solicitată sau sunt prezentate după data de expirare a termenului de valabilitate,
- neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate dintre cele impuse de către AFM.
În cazul în care solicitantul se regăseşte în situațiile amintite anterior, poate prezenta o singură dată completări sau clarificări la dosarul de acceptare.
Pentru remedierea eventualelor probleme, președintele comisiei de evaluare a dosarelor depuse publică pe site-ul AFM lista solicitanților propuși spre respingere.
În termen de zece zile lucrătoare de la data publicării listei amintite în paragraful anterior solicitantul are posibilitatea de a remedia motivele care au condus la propunerea respingerii cererii de finanțare.
În continuarea articolului poți citi despre alte aspecte care pot duce la respingerea dosarului:
- îndeplinirea condițiilor de eligibilitate solicitate în cadrul programului Rabla Plus;
- limitarea fondurilor ce pot fi cerute pentru mai multe mașini electrice sau hibrid noi;
- felul în care problemele menționate anterior pot fi remediate de către solicitant;
3. Probleme legate de îndeplinirea condițiilor de eligibilitate
În cadrul programului Rabla Plus se pot înscrie doar solicitanții care îndeplinesc integral condițiile de eligibilitate solicitate prin intermediul Ghidului de finanțare. Prin urmare, neîndeplinirea oricărui criteriu din această listă atrage respingerea dosarului de acceptare depus de către solicitant.
Iată care sunt condițiile de eligibilitate pe care orice solicitant trebuie să le îndeplinească:
- are sediul profesional în România şi desfăşoară activităţi pe teritoriul României;
- acționează în nume propriu;
- nu are datorii restante la plata obligațiilor la bugetul de stat, la bugetele locale sau la bugetul Fondului pentru mediu;
- nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere;
- solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului;
- nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal;
- nu a obţinut şi nu a solicitat finanțare prin prin intermediul unor programe finanțate din alte fonduri publice pentru achiziţionarea aceluiași autovehicul;
4. Sunt ceruți mai mulți bani decât permite legislația
Trebuie amintit faptul că ecotichetele acordate prin intermediul programului Rabla Plus sunt asimilate ajutoarelor de minimis, ceea ce înseamnă că valoarea acestora se va cumula cu valoarea altor ajutoare de minimis acordate în ultimii doi ani fiscali, precum și în anul în curs.
În cazul în care valoarea cumulată a ajutoarelor de minimis depășește echivalentul în lei a sumei de 200.000 de euro, solicitantul (fie întreprindere, fie PFA), nu mai are dreptul de a încasa contravaloarea ecotichetului. În cazul agenților economici care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de bunuri trebiue să se încadreze într-un plafon maxim de 100.000 de euro, în aceeași perioadă de timp.