În acest an, zece mii de antreprenori vor fi selectați pentru a primi finanțare de până la 200.000 de lei, conform prevederilor ghidului solicitantului publicat în urmă cu peste două săptămâni în dezbatere publică. Mai mult, cei care nu au primit finanțare în cadrul sesiunii din anul anterior își pot încerca șansele și în acest an, însă este evident că proiectele depuse în 2017 ar trebui îmbunătățite.
Ghidul publicat recent prevede mai multe clarificări aduse procedurilor de lucru, astfel încât implementarea noilor proiecte să se facă fără dificultăți suplimentare.
Iată, mai jos, zece noutăți pe care procedura din acest an le prevede:
1. În acest an vor fi sprijinite zece mii de firme
Spre deosebire de prima sesiune a programului de finanțare desfășurată în 2017, bugetul disponibil în acest an este mai mare, ceea ce va însemna că un număr mai mare de antreprenori vor primi finanțare. Concret, ghidul solicitantului publicat în dezbatere publică precizează faptul că în 2018 se va acorda sprijin financiar nerambursabil unui număr de zece mii de beneficiari, față de sesiunea din 2017, atunci când mai puțin de 8.500 de beneficiari au semnat acordurile de finanțare.
2. Aplicanții care nu au primit finanțare în 2017 își pot încerca șansele și în acest an
Aplicanții care nu au primit ajutor financiar nerambursabil în urma sesiunii din 2017 pot pregăti și depune un proiect nou, îmbunătățit, în cursul sesiunii ce va fi lansată în perioada următoare.
În cursul sesiunii din anul anterior, planurile de afaceri care au primit 100 de puncte și 95 de puncte au primit finanțare. În schimb, doar un număr foarte mic al proiectelor care au obținut 90 de puncte au fost selectate pentru a semna acorduri de finanțare. Prin urmare, din aproape 20.000 de proiecte depuse, doar aproximativ 8.500 de proiecte au fost selectate pentru finanțare.
Astfel, alături de firmele nou înființate în acest an, cele circa 11.000 de societăți ale căror planuri de afaceri nu au fost selectate în sesiunea din 2017 își pot încerca șansele și în acest an.
3. Au fost oferite informații suplimentare privind eligibilitatea anumitor investiții
În cursul sesiunii din anul trecut, mulți antreprenori au avut dificultăți în a încadra investiția propusă pentru finanțare în grupele și clasele mijloacelor fixe potrivite, conform Hotării Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe.
Pentru a clarifica această problemă, ghidul solicitantului publicat în dezbatere publică menționează faptul că următoarele tipuri de bunuri sunt incluse în categoria echipamentelor:
- echipamente pentru locurile de joacă;
- echipamente pentru săli de sport, fitness, x-body și de forță;
- dronele;
- telefoanele mobile;
- tabletele.
Încadrarea acestor bunuri în categoria echipamentelor le va spori beneficiarilor șansele de a primi finanțare, în cazul în care ponderea investiției în echipamente va depăși 50% din valoarea întregului proiect.
De asemenea, corturile pentru organizarea de evenimente au fost introduce în categoria spațiilor pentru desfășurarea activităților.
4. Au fost introduse noi praguri valorice pentru achizițiile planificate
Pe lângă celelalte categorii de cheltuieli care aveau, în cursul sesiunii din anul trecut, praguri valorice maxime, ghidul solicitantului publicat recent în dezbatere publică stabilește limite maxime și pentru telefoane și tablete. Astfel, beneficiarii, indiferent de domeniul în care activează, nu își vor putea bugeta mai mult de 2.500 de lei cu TVA inclus pentru un telefon sau tabletă.
Acest prag valoric maxim a fost introdus pentru a evita situațiile în care antreprenorii solicitau decontarea unor achiziții scumpe, evident supraevaluate față de nevoile reale ale majorității proiectelor.
5. Firmele de software nu vor putea cere decontarea site-urilor web
Conform ghidului solicitantului publicat recent în dezbatere publică, firmele care solicită finanțare pentru codul CAEN 6201 - Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client) nu pot deconta cheltuielile pentru realizarea de pagini web și promovarea online a paginii web pe alte site-uri.
De asemenea, aceste firme nu pot achiziționa software necesar desfășurării activității (software la comandă), inclusiv licențe.
În același timp, software-ul pentru comerțul online este cheltuială eligibilă doar în cazul societăților care aplică la program pentru codul CAEN de comerț online.
6. Termenul limită de semnare a acordurilor de finanțare este 15 noiembrie 2018
Pentru a evita probelemele întâmpinate în cursul anului anterior, atunci când termenul limită prevăzut pentru semnarea acordurilor de finanțare a fost stabilit pentru 29 septembrie 2017 și nu a putut fi respectat, finanțatorul a stabilit, încă de la început, faptul că în cursul sesiunii din acest an, termenul limită pentru semnarea acordurilor de finanțare este 15 noiembrie 2018.
Cu toate acestea, indiferent de data la care acordurile de finanțare sunt efectiv semnate, termenul limită pentru finalizarea implementării proiectelor aprobate este data de 29 septembrie 2019.
7. Se introduc reguli precise pentru publicitatea aferentă proiectului
În cadrul proiectelor ce se vor realiza în acest an, beneficiarii au obligativitatea de a afișa la loc vizibil pe toată perioada implementării proiectului anunțul că finanțarea este asigurată prin programul Start-up Nation.
Obligativitatea de a menține acest anunț nu acoperă și perioada de monitorizare de trei ani de zile, iar alte indicații privind informațiile obligatorii, dimensiunea panoului informativ, sigle, logo-uri și alte elemente de identitate vizuală nu au fost oferite.
8. Print-screen-ul reprezintă atât cerere de ofertă, cât și ofertă
Beneficiarii programului Start-up Nation sunt obligați să își procure bunurile aprobate prin proiect în urma derulării unei proceduri de achiziție publică simplificată, în condiții de piață. Acest lucru presupune, conform prevederilor din ghidul solicitantului, faptul că beneficiarul se va asigura că a transmis cel puțin trei cereri de ofertă și a recepționat cel puțin o ofertă tehnică și financiară.
Pentru a simplifica procedura de achiziție pe care beneficiarul este obligat să o desfășoare, antreprenorii care vor câștiga finanțare în cadrul sesiunii din acest an vor putea lua în calcul faptul că print screen-ul (captura de ecran efectuată după ce au fost selectate produsele dorite de pe un anumit site) și/sau coșul de cumpărături cu produsele disponibile în cadrul unui magazin on-line reprezintă simultan cerere de ofertă și dovada transmiterii acesteia, precum și oferta primită.
De asemenea, listarea și înregistrarea emailului transmis și a celui primit de către beneficiar în corespondența cu furnizorul reprezintă cerere de ofertă și dovada transmiterii acesteia, precum și oferta primită.
9. Se pot schimba numele mărcii sau a producătorilor pentru bunurile achiziționate
În principiu, denumirea mărcilor comerciale sau a producătorilor pentru bunurile propuse pentru achiziție nu trebuie să se regăsească în planul de afaceri și în bugetul orientativ propus spre aprobare. Totuși, dacă acest lucru se întâmplă, beneficiarii sunt liberi să schimbe atât denumirea mărcii, cât și furnizorul amintit inițial, însă doar cu respectarea operațiilor pe care aceste echipamente le efectuează.
10. Arhiva documentelor referitoare la proiect se va păstra zece ani
Operatorii economici beneficiari de ajutor financiar nerambursabil în cadrul programului Start-up Nation vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform schemei acestui program de finanțare, dar și a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat. Operatorii economici sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze pentru o perioadă de zece ani de la data ultimei tranșe a ajutorului financiar nerambursabil.
Comentarii articol (0)