Când vorbim de pensiile private ale românilor, ne raportăm la Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Sistemul de pensii private obligatorii a fost introdus în România în 2008, când statul s-a hotărât să cedeze fondurilor de pensii private o parte din contribuția noastră la asigurările sociale.
Așa se face că există Pilonul I de pensii, adică vistieria statului, unde merge o parte din contribuția datorată la pensii, Pilonul II, care este vistieria privată, unde merge o altă parte din contribuția obligatorie la pensii, și Pilonul III, care e reprezentat de fondurile private la care contribuie doar cine vrea, suplimentar, cu cât vrea. Cel care datorează CAS asigură umplerea Pilonului I și a Pilonului II, proporțional cu cotele decise prin lege.
Anul trecut, s-a discutat de mai multe ori de desființarea Pilonului II. Mai întâi, a venit un avertisment din partea unui fond privat de pensii, apoi, alte voci au atenționat în acest sens. În spațiul public s-au vehiculat idei precum cea de naționalizare a Pilonului II, toate cu același efect: trecerea banilor de la fondurile private care adăpostesc contribuțiile de la Pilonul II la bugetul statului.
Doar că, dacă ne uităm la unele aspecte legislative, e destul de ușor să vedem cum acest Pilon II se duce lejer înspre ceva similar cu o desființare pas cu pas, în practică.
1. O prevedere din lege care promitea, dar nu obliga la nimic
Când a intrat în vigoare Legea nr. 411/2004, conținea un text care prevedea că, în termen de opt ani de la începerea colectării, cota de contribuție se majorează la 6%, cu o creștere de 0,5 puncte procentuale pe an. Apoi, în 2015, legea s-a modificat și a fost introdusă următoarea prevedere: "În termen de 9 ani de la începerea activității de colectare, cota de contribuție la fondul de pensii se majorează la 6%, cu o creștere de 0,5 puncte procentuale pe an până în anul 2015 inclusiv, respectiv cu o creștere de 0,1 puncte procentuale în anul 2016 și cu o creștere de 0,9 puncte procentuale în anul 2017".
La valoarea de 6% din CAS-ul datorat nu s-a ajuns niciodată. În 2016 și 2017, cota care s-a dus la Pilonul II a ajuns la 5,1% (restul, adică 5,4%, mergea în vistieria statului, având în vedere că CAS-ul era 10,5%).
Printr-un document de analiză remis de Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) redacției noastre, APAPR remarcă faptul că, dacă s-ar fi respectat promisiunile de creștere făcute în lege, sumele acumulate la Pilonul II ar fi fost mai mari cu 12,9%. Problema e că legiuitorul, oricare ar fi el, nu putea fi forțat să se și țină de cuvânt. Dacă vreți, e ca la promisiunile ce se fac cu privire la atingerea unor ținte salariale mai mari. Legea se poate schimba și se șterge orice promisiune scrisă, fie ea și cu putere de lege -- care, oricum, nu ar fi putut ridica problema forțării statului să o respecte.
2. Procentul de la Pilonul II s-a micșorat și nu mai există promisiune de creștere
În continuarea ideii de mai sus, schimbarea legislativă a venit la finele anului trecut. Prevederea pe care am citat-o mai sus din Legea pensiilor private a fost schimbată și a devenit asta: "Începând cu data de 1 ianuarie 2018 cota de contribuție la fondul de pensii este de 3,75%". Procentul e fix acum (3,75%) și nu se mai face mențiune despre nicio creștere anuală, deci, nu mai există nici măcar promisiunea de creștere legiferată. La stat ajunge restul din CAS până la 25%.
În urma acestei modificări, vă prezentam anul trecut un instrument practic care să vă ajute să comparați procentul care mergea la Pilonul II anul trecut, în comparație cu cât merge anul acesta. Calculatorul este disponibil aici, la finalul materialului, și se pliază pe noile contribuții pe care trebuie să le achităm la pensii, în contextul transferului contribuțiilor. Concluzia, subliniată și de către cei de la APAPR, este că în vistieria statului ajung, de la începutul acestui an, mai mulți bani și mai puțini la Pilonul II.
3. Va alege între Pilonul I și Pilonul II cine va înțelege ce înseamnă
Vehiculată încă de anul trecut și reluată deja de câteva ori în 2018, inclusiv ieri, planul de a face opțională virarea banilor către Pilonul II este o idee care se va implementa, cu siguranță, până la finalul anului. Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, citat de Agerpres, a negat ipoteza unei ordonanţe de urgenţă care să vizeze naţionalizarea Pilonului II de pensii, dar a garantat că se lucrează la o schimbare la acest pilon.
"Nu se lucrează la niciun fel de ordonanţă. Am spus că se lucrează la un mecanism care să asigure în piaţă o posibilitate de a alege pentru contribuabil între Pilonul I şi Pilonul II. Deci, nimic ascuns, nimic altceva decât ceva care e normal pentru orice contribuabil", a spus ministrul.
Opțiunea ar putea funcționa în două moduri:
- fie CAS-ul va merge cu totul la Pilonul I, iar contribuabilul va trebui să bifeze undeva că vrea ca 3,75% din CAS să se ducă la Pilonul II;
- fie CAS-ul se va vira ca acum, o parte la Pilonul I și una la Pilonul II, iar contribuabilul va cere expres că vrea ca tot CAS-ul să ajungă la Pilonul I și să nu se mai ducă nimic la privați.
Dacă legiuitorul merge pe prima variantă, ne putem da seama, cu aproximație, că nu mulți români vor umbla să facă cereri pentru ca 3,75% din CAS-ul datorat să ajungă la Pilonul II. O parte din contribuabili nu înțeleg nici acum cum funcționează mecanismul pensiilor private obligatorii. Alții nu vor înțelege ce efect are pentru ei o astfel de opțiune pentru Pilonul II. Acestea sunt doar două exemple de categorii pentru care opțiunea ar putea să rămână o mare necunoscută, nefolosită.
În teorie, ideea de a lăsa contribuabilului o opțiune nu sună rău, însă asta înseamnă că plecăm de la premisa că înțelege cum funcționează acea opțiune și ce efecte are pentru el, ca să se poată folosi de ea, dacă va vrea. Și, totodată, plecând de la premisa că va fi un mecanism accesibil pentru oricine și facil de înțeles. Această din urmă mișcare legislativă ar putea duce la diminuarea drastică a contribuțiilor la Pilonul II, fie chiar și pentru o perioadă de câțiva ani.
Comentarii articol (8)