Potrivit Ordinului Ministerului Finanțelor Publice (MFP) nr. 470/2018, actul normativ care stabilește principalele reguli ce trebuie respectate în acest an la întocmirea și transmiterea situațiilor financiare aferente anului 2017, firmele sunt obligate să transmită documentele până la 30 mai 2018, adică în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar.
Obligația întocmirii și transmiterii bilanțurilor pentru anul trecut revine și organizațiilor neguvernamentale și altor entități fără scop patrimonial, însă termenul se împlinește mai devreme în cazul acestora, mai precis la 2 mai 2018, în condițiile în care 30 aprilie 2018 a fost zi liberă pentru bugetari, deci implicit pentru angajații din MFP.
În ceea ce privește entitățile care nu au desfășurat activitate de la constituire până la 31 decembrie 2017, acestea nu trebuie să întocmească situații financiare anuale, însă au fost obligate să depună la unitățile teritoriale ale MFP, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar (până la 1 martie 2018), o declarație pe propria răspundere a persoanei care are obligația gestionării entității, care să cuprindă toate datele pentru identificarea entității.
Totodată, și societățile aflate în lichidare au avut obligația să transmită, până la finalul lunii martie 2018 (90 de zile de la încheierea lui 2017), o raportare contabilă anuală.
Microentitate, entitate mică, mijlocie sau mare
În funcție de anumite criterii, o companie poate să fie considerată microentitate, entitate mică, entitate mijlocie sau entitate mare. Prin urmare, la întocmirea situațiilor financiare trebuie ținut cont, în primul rând, de mărimea entităților, asta pentru ca firmele să știe dacă trebuie să depună situații financiare simplificate sau situații financiare însoțite de alte documente.
Pentru microentități de exemplu, normele în vigoare stabilesc depunerea bilanțului prescurtat, în timp ce entitățile mari au și obligația depunerii notelor explicative, situației modificărilor capitalului propriu și situației fluxurilor de trezorerie.
Notă: Mai multe detalii despre gruparea firmelor în categoriile amintite găsiți aici, iar din acest articol aflați ce companii pot depune situații financiare simplificate.
În continuare, poți citi despre:
- auditarea bilanțurilor pe 2017;
- semnarea bilanțurilor;
- sfaturi pentru întocmirea raportării;
- transmiterea situațiilor financiare;
- riscurile depunerii cu întârziere a bilanțurilor.
Anumite firme trebuie să-și auditeze bilanțurile pe 2017
Potrivit normelor în vigoare, anumite entități trebuie să-și auditeze bilanţurile, în timp ce altele au numai obligația de a-și verifica informațiile din documentele respective cu ajutorul cenzorilor. În esență, obligația auditării revine, în esență, entităților mijlocii și mari, dar și firmelor care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 de lei;
- cifra de afaceri netă: 32.000.000 de lei;
- numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Cât despre situațiile financiare anuale ale entităţilor mici şi microentităţilor, acestea se verifică, după caz, de cenzori, ceea ce înseamnă că aceste societăți scapă, de principiu, de auditare.
Notă: Mai multe detalii despre auditarea bilanțurile pe 2017 sunt aici, în timp ce din acest articol aflați precis ce trebuie să conțină raportul de audit.
Semnarea situațiilor financiare pentru 2017
Regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul fiscal 2017 fac referire și la semnăturile ce trebuie să se regăsească, în mod obligatoriu, în documentele transmise instituției până spre finalul lunii viitoare.
Concret, situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează, în partea dreaptă, de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. A doua semnătură care nu poate lipsi de pe orice raportare financiară anuală este semnătura administratorului sau a persoanei care are obligația gestionării entității.
Notă: Informații suplimentare despre singurele persoane ce pot semna bilanțurile, aici.
Sfaturi și recomandări pentru o raportare corectă
Pentru o întocmire corectă a situației financiare anuale este nevoie, înainte de toate, de corectitudine în ținerea contabilității, sunt de părere experții în fiscalitate, care recomandă persoanelor responsabile ca, la fiecare final de lună, să verifice rulajele și soldurile conturilor contabile, pentru depistarea posibilelor erori care pot apărea.
Totodată, pentru a evita să prezinte unele informații eronate, contribuabilii sunt sfătuiți ca, la întocmirea bilanțurilor, să urmarească cu atenție încadrarea conturilor în pozițiile bilanțiere. În fine, un alt sfat pentru companii constă în urmărirea indicatorilor care dau tipul de situații financiare întocmite.
Notă: Mai multe sfaturi pentru o întocmire adecvată a raportărilor contabile pot fi citite aici.
Ce riști dacă întârzii prea mult depunerea bilanțurilor
Așa cum am menționat încă de la început, firmele au obligația de a depune la MFP situațiile financiare pentru 2017 până pe 30 mai 2018, inclusiv, în caz contrar fiind posibile amendarea sau chiar dizolvarea.
Mai precis, o firmă care nu va respecta termenul de 30 mai 2018 pentru depunerea situațiilor pe 2017 va putea fi sancționată cu amendă de până la 4.500 de lei, dacă întârzierea depășește 30 de zile lucrătoare. Totuși, nu acesta este cel mai mare risc la care se expun contribuabilii ce nu vor respecta termenul-limită. Astfel, cei care nu vor depune bilanțurile pe 2017 nici în 60 de zile lucrătoare de la data-limită, adică cel târziu la 24 august 2018, riscă să fie dizolvate.
Notă: Mai multe detalii despre riscurile la care se expun firmele ce nu vor depune la timp documentele sunt aici și aici.
Variantele prin care poți transmite situațiile financiare la Fisc
Conform prevederilor în vigoare, firmele trebuie să depună bilanțurile aferente anului trecut fie în format hârtie şi în format electronic, fie numai în formă electronică.
În primul rând, situațiile anuale la 31 decembrie 2017 se pot depune în format hârtie și în format electronic, la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată. Apoi, de câțiva ani există și varianta depunerii exclusiv online, pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă.
Notă: Mai multe detalii despre modalitățile de transmitere a situațiilor pe 2017 puteți citi aici.
Poți verifica online dacă ai trimis corect documentele
Odată transmise situațiile financiare pe 2017, societățile au o adresă dedicată la care pot verifica dacă situațiile financiare au fost depuse corect. După completarea tuturor datelor solicitate, sistemul va genera o recipisă din care se pot afla informații referitoare la starea raportărilor anuale, adică dacă acestea au fost sau nu transmise corect.
Notă: Din acest articol aflați unde puteți verifica starea situațiilor financiare depuse, dar și cum pot fi depuse efectiv bilanțurile pe internet.