Declarația unică a fost introdusă prin Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 888/2018, după ce Codul fiscal a fost modificat de curând, în mod semnificativ, prin OUG nr. 18/2018. Formularul este folosit, de acum înainte, în locul lui D200, D201, D220, D221, D600, D604 și D605, de către cei care obțin alte venituri decât salarii.
Cum vorbim de o noutate în domeniul fiscal, venită după ce vechile "noutăți" abia se așezaseră în peisaj, noua declarație fiscală creează deja unele nelămuriri comune printre contribuabilii care ar trebui să o depună anul acesta până la 15 iulie (care va fi, de fapt, 16 iulie, pentru că ziua de 15 pică duminica).
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot afla mai multe despre:
- relevanța plafonului de 22.800 la depunerea declarației;
- necesitatea depunerii formularului fiscal unic în contextul în care s-au depus de curând și alte decizii referitoare la aceleași venituri și sume de plătit;
- ce câmpuri trebuie completate până la vară;
- ce fac cei care obțin venituri din mai multe categorii referitor la numărul de declarații pe care le au de depus;
- de ce ar mai trebui depusă declarația dacă forma de obținere a venitului s-a radiat de curând.
1. Depun declarația unică doar dacă obțin venituri de peste 22.800 de lei
Fals, subliniază ANAF pentru cei nelămuriți apropo de aplicarea acestui plafon (folosit pentru a arăta de la ce minim de venituri se datorează contribuții sociale). În ambele sesiuni de asistență online cu contribuabilii pe care ANAF le-a organizat în ultima perioadă, s-a punctat mereu faptul că declarația unică nu servește doar pentru plata contribuțiilor sociale, ci și pentru plata impozitului, pentru redirecționarea unui procent din impozit etc.
Declarația unică nu înlocuiește doar D600, ci și declarațiile pe care contribuabilii le depuneau înainte pentru declararea veniturilor realizate și estimate și în baza cărora Fiscul le emitea decizii de impunere. Chiar dacă un contribuabil nu ar datora CAS și CASS, deoarece nu trece de plafonul de 22.800 de lei ca venituri obținute într-un an, chiar dacă ar datora numai CAS sau numai CASS, chiar dacă ar avea o scutire etc., tot e necesară depunerea acestui formular unic, pentru că în el se declară venituri pentru anul trecut și se estimează venituri pentru anul în curs.
2. Nu mai primim decizii de impunere, dar de unde mai știm cât plătim?
Acum se aplică sistemul autoimpunerii -- tu arăți cât produci într-un an, cât ai produs anul trecut, cotele de taxare se regăsesc în document, iar calculele le faci singur. Firește că organele fiscale vor verifica corectitudinea declarațiilor unice, însă important e că nu se mai trimit decizii de impunere. Termenul limită de depunere este și termenul limită pentru plata tuturor dărilor (impozit, contribuții). Până atunci, se fac plăți de câte ori vrea contribuabilul.
3. Dacă am depus declarațiile 200 și 220 anul acesta, nu mai depun și declarația unică?
ANAF a primit deja numeroase întrebări de la persoane care au depus anul acesta D200 și D220, iar răspunsul oferit a fost întotdeauna același: cei care, până la 23 martie 2018, au depus la Fisc D200 (declarația privind veniturile realizate), nu mai trebuie să depună formularul unic anul acesta. Asta în ideea în care nu ar mai obține venituri și în acest an, deci, nu ar mai avea ce estima.
Cei care au depus D220 la Fisc, până la la 23 martie 2018, au făcut-o pentru că aveau de estimat venituri pentru anul acesta (deci obțin venituri extrasalariale în acest an). ANAF spune că e obligatoriu să se depună declarația unică chiar dacă s-a depus D220 deja, pentru că declarația unică conține mai multe informații decât D220.
Același lucru e valabil și pentru D600, care servea contribuțiilor la pensii și sănătate, în sensul că trebuie depusă declarația unică, până în ultima zi (16 iulie), chiar dacă D600 a fost deja depus.
4. Anul acesta trebuie completate și câmpurile cu "veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate pe 2018"?
Da, precizează ANAF. Declarația unică se completează și se depune până vara asta, la cel târziu 16 iulie (15 e termenul legal, dar pică duminica), atât pentru veniturile realizate în 2017, cât și pentru cele estimate a se realiza anul acesta.
5. Obțin venituri extrasalariale de mai multe tipuri. Câte declarații unice depun?
În situația în care o persoană obține venituri din mai multe surse/categorii de venit pentru care există obligația depunerii lui declarației unice (din drepturi de autor, dividende și chirii, să zicem), va completa câte o secțiune pentru fiecare categorie și sursă de venit, precizează cei de la ANAF, atât pentru veniturile realizate în 2017 cât și pentru cele estimate pentru 2018, completând anexele care se atașează la declarația unică.
Prin urmare, se depune una singură, dar, ulterior depunerii, dacă apar și alte surse de venit, se vor face rectificări. "Veniturile necuprinse în declarația inițială se declară prin depunerea unei declarații rectificative", mai precizează ANAF.
În altă ordine de idei, a mai punctat ANAF cu câteva ocazii, ori de câte ori se modifică elemente din declarația depusă la Fisc, ea va trebui corectată.
6. Dacă se radiază un PFA, ce rol joacă declarația unică în toată povestea?
Dacă, să zicem, o persoană fizică autorizată (PFA) este radiată până la 15 iulie 2018, atunci trebuie depusă declarația, precizează ANAF. Dacă se radiază ulterior, se depune o declarație rectificativă. În oricare situație, se depune declarația prin completarea câmpului "Data încetării activităţii" cu data radierii PFA-ului. "Veniturile din activităţi independente, ce se realizează într-o fracţiune de an, se consideră venit anual", spune ANAF.
7. Ce se va întâmpla la anul cu forma declarației, din moment ce declarația se referă acum doar la 2017 și 2018?
Să nu scăpăm din vedere că, din 2019, așa cum s-a promis prin OUG nr. 18/2018, tot mecanismul declarării veniturilor și autoimpunerii se va face electronic, prin Spațiul Privat Virtual.
În orice caz, indiferent cum va fi la anul, dacă vom depune declarația numai electronic sau nu, forma actuală a declarației, așa cum se găsește ea pe site-ul Agenției, este aplicabilă doar în 2018 (anul curent fiind un an de tranziție).
"Formularul existent in prezent pe site-ul ANAF se utilizează DOAR pentru declararea veniturilor realizate in anul 2017 si a veniturilor estimate pentru anul 2018, întrucât anul 2018 este un an de «tranziţie»", a precizat ANAF zilele trecute.