Documentația pentru implementarea proiectelor ce se vor derula prin intermediul sesiunii din acest an a programului Start-up Nation a fost publicată pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (AIPPIMM).
Antreprenorii interesați să demareze noi afaceri în producția de bunuri, IT sau în sfera industriilor creative sau servicii pot solicita o finanțare nerambursabilă de 100% din valoarea investiției eligibile, dar nu mai mult de 200.000 de lei, conform prevederilor ghidului solicitantului.
După cum am arătat într-un articol anterior, ajutorul poate fi solicitat de către microîntreprinderile, dar și întreprinderile mici și mijlocii înființate după data de 30 ianuarie 2017.
Pentru ca ajutorul financiar să fie acordat, antreprenorii trebuie să pregătească, cu sprijinul firmelor de consultanță sau în mod individual, documentele solicitate, planul de afaceri fiind cel mai important dintre acestea.
Etapele premergătoare întocmirii planului de afaceri au fost detaliate în cadrul unui articol anterior.
1. Pregătirea documentelor justificative
Înainte de a demara pregătirea planului de afaceri, antreprenorul trebuie să obțină sau să pregătească documentele justificative necesare. Programul Start-up Nation nu solicită un număr ridicat de documente, iar faptul că cele mai multe întreprinderi vor fi nou-înființate simplifică foarte mult această etapă.
Prin urmare, documentele justificative necesare întocmirii planului de afaceri și depunerii cererii de finanțare sunt următoarele:
- certificatul de înmatriculare al societății;
- actul constitutiv al întreprinderii;
- certificatul constatator emis de Oficul Registrului Comerțului cu ocazia înființării societății;
- copie a cărții de identitate, dar și CV-ul responsabilului legal al societății;
- oferte financiare și tehnice pentru bunurile (echipamente, mobilier, autoutilitare, etc) sau serviciile (creare site, consultanță, cursuri de antreprenoriat, contabilitate etc) ce vor fi achiziționate.
În timp ce unele documente se vor depune efectiv împreună cu planul de afaceri și cererea de finanțare, altele au doar rolul de a furniza informațiile necesare întocmirii planului de afaceri.
2. Justificarea necesității realizării investiției
Unul dintre cele mai importante aspecte ale oricărui plan de afaceri îl reprezintă justificarea necesității realizării investiției.
Prin urmare, în cadul planului de afaceri trebuie furnizate suficiente informații prin intermediul cărora să convingă evaluatorii proiectelor asupra următoarelor aspecte:
- existența unei piețe de desfacere pentru produsele sau serviciile sale;
- cunoașterea concurenței existente dar și a celei potențiale;
- prețurile practicate pentru bunuri sau servicii similare;
- comportamentul și preferințele consumatorilor.
Pe baza acestor informații, antreprenorul trebuie să demonstreze faptul că proiectul este justificat, există o cerere potențială neacoperită de ceilalți agenți economici.
3. Detalierea investiției necesare realizării proiectului
Investiția propusă pentru finanțare în cadrul planului de afaceri trebuie să fie justificată pe baza unor oferte financiare și tehnice. Prin urmare, antreprenorul va cerceta piața furnizorilor de bunuri și servicii necesare realizării investiției în condiții optime și va solicita oferte pentru acestea.
Iată câteva sfaturi pentru parcurgerea acestei etape:
- bunurile și serviciile propuse trebuie să fie strict necesare realizării proiectului și corelate cu investiția generală;
- se vor respecta indicațiile din ghidul solicitantului privind stabilirea investiției necesare, urmărind pragurile valorice impuse;
- se vor propune doar achiziții de utilaje și echipamente noi;
- având în vedere faptul că investiția nu se realizează în acest moment, nu este recomandată negocierea prețurilor prezentate în ofertă;
- în urma achiziției trebuie să rezulte un flux tehnologic complet. În cazul în care nu se achiziționează toate echipamentele necesare unui flux complet, antreprenorul trebuie să justifice din ce surse și în ce moment va procura și restul echipamentelor necesare.
4. Fluxul tehnologic al activității desfășurate
În cadrul acestei secțiuni din planul de afaceri se vor descrie aspectele care țin de:
- descrierea spațiului în care se va desfășura viitoarea activitate economică;
- operațiunile desfășurate în cadrul producerii de bunuri sau furnizării de servicii, începând cu aprovizionarea de materii prime și terminând cu livrarea către client;
- rolul și importanța în cadrul fluxului tehnologic al echipamentelor achiziționate.