Formularul 112, prin intermediul căruia angajatorii declară și plătesc impozitului pe salarii și contribuțiile sociale obligatorii, a fost modificat, potrivit Ordinului comun al Ministerului Finanțelor, Ministerului Justiției și Ministerului Sănătății nr. 1.931/1.615/598/2018, publicat joi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 402. Documentul deja se aplică de joi, de la momentul apariției sale.
Reamintim că, din 2018, taxele salariale se achită în conformitate cu modificările operate Codului fiscal la 1 ianuarie 2018. Concret, vorbim despre următoarele taxe salariale: 10% impozit pe veniturile din salarii (datorat de salariat), 10% pentru contribuția la sănătate (datorată de salariat), 25% pentru contribuția la pensii (datorată de salariat) și 2,25% pentru contribuția de muncă (datorată de angajator).
Din continuarea articolului, abonații serviciului avocatnet.ro premium pot afla care sunt modificările majore introduse de autorități.
Concret, prevederile ordinului vizează modificarea anexelor și a instrucțiunilor de completare pentru declarația 112, corespunzător cu modificările din legislația specifică, după cum urmează:
- introducerea reținerii la sursă a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, după caz, pentru plătitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
- introducerea reținerii la sursă a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, după caz, pentru plătitorii de venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă, potrivit legii;
- introducerea reținerii la sursă a impozitului pe venit și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru plătitorii de venituri realizate în baza contractelor de arendă;
- introducerea reținerii la sursă a impozitului pe venit și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru plătitorii de venituri din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III sau Legii nr. 170/2016;
- introducerea unor prevederi speciale referitoare la modul de calcul, declarare și plată a contribuțiilor sociale de sănătate pentru persoanele fizice care realizează venituri scutite de la plata impozitului pe venit, astfel cum sunt prevăzute la art. 60 din Codul fiscal.
- introducerea unei prevederi speciale privind optiunea distribuirii și plății lunare a sumelor privind acordarea de burse private, precum și pentru susținerea unei entități nonprofit/unități de cult reprezentând 2% sau 3,5% din impozit, de către plătitorul de venit.
Referitor la instrucțiunile pentru completarea declarației, noul ordin stabilește că formularul se completează de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori, aceștia din urmă fiind obligați să transmită formularul lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile.
Totodată, declarația se depune trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din salarii și asimilate salariilor, în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
- asociații, fundații sau alte entități fără scop patrimonial, persoane juridice;
- persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri totale de până la 100.000 euro și au avut un număr mediu de până la trei salariați exclusiv;
- persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la trei salariați exclusiv;
- persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, precum și persoanele fizice care exercită profesii liberale și asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, persoanele fizice care dețin capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe bază de contract individual de muncă.
Nu în ultimul rând, declarația este depusă până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportivă, arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016, pentru care impozitul se reţine la sursă.
Potrivit actului normativ, depunerea trimestrială a declarației constă în completarea și depunerea a câte unei declarații pentru fiecare lună din trimestru.
Referitor la modul de depunere, declarația trebuie completată cu ajutorul programului de asistență, urmând a fi depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanță, fiind necesar astfel un certificat digital.
Așa cum era și normal, este posibilă și rectificarea declarației de către contribuabili, din proprie inițiativă. Concret, rectificativa este utilizată pentru: pentru:
- corectarea impozitului pe venit, precum și a contribuțiilor sociale datorate de angajatori și entități asimilate angajatorilor și reținute de către aceștia de la asigurați;
- modificarea unor elemente de identificare a asiguratului;
- modificarea unor date pe baza cǎrora se determinǎ stagiile de cotizare și /sau punctajul asiguratului în sistemul public de pensii și/sau stagiile de cotizare realizate în sistemul asigurărilor pentru șomaj și/sau cuantumul indemnizației de șomaj care se calculează în conformitate cu dispozițiile legale, inclusiv pentru situația când a fost omisǎ înscrierea unui/unor asigurat/asigurați sau în cazul în care asiguratul/asigurații a/au fost înregistrat/înregistrați fǎrǎ temei și este necesarǎ anularea respectivei înregistrǎri;
- modificarea unor date privind persoanele asigurate care au beneficiat de certificate de concediu medical în luna/perioada de raportare, precum și a informațiilor referitoare la certificatele de concediu medical;
- corectarea altor informații prevăzute de formular.
Declarația rectificativă se întocmește pe același model de formular precum declarația care se corectează, bifându-se cu X căsuța aflată pe prima pagină a formularului.
Comentarii articol (0)