Antreprenorii pot demara deja pregătirea planurilor de afaceri prin intermediul cărora să solicite acordarea sprijinului financiar de până la 450.000 de lei, profitând de faptul că sesiunea de depunere a proiectelor nu a demarat încă.
Bugetul alocat pentru sesiunea din acest an a programului de Microindustrializare este de peste 74 de milioane de lei, acest lucru însemnând că cel puțin 165 de beneficiari vor primi bani nerambursabili, conform schemei de minimis aprobată prin ordin de ministru și publicată în Monitorul Oficial la finalul săptămânii trecute.
Spre deosebire de Start-up Nation, care rămâne cel mai cunoscut și în același timp cel mai așteptat program de finanțare din fonduri naționale, programul de Microindustrializare poate fi accesat doar de către microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM) care au cel puțin un an calendaristic la data la care sesiunea se va deschide.
Continuarea articolului este exclusivă pentru abonații avocatnet.ro premium. Aceștia pot afla mai multe despre modalitatea de întocmire a planului de afaceri prin intermediul căruia antreprenorii pot cere ajutor financiar nerambursabil în acest an.
Ajutorul financiar nerambursabil maxim ce poate fi solicitat și încasat de către un singur beneficiar este de 450.000 de lei și reprezintă cel mult 90% din valoarea eligibilă a investiției totale. Prin urmare, beneficiarii trebuie să suporte cel puțin 10% din această valoare, dar și 100% din valoarea neeligibilă a proiectului, cea mai importantă cheltuială fiind taxa pe valoarea adăugată (TVA).
Felul în care acest program de finanțare va funcționa în cursul acestui an a fost prezentat în cadrul unui articol anterior.
Pregătirea planului de afaceri pentru accesarea acestui ajutor nerambursabil este un proces ce necesită parcurgerea mai multor pași, detaliați în cele ce urmează:
1. Stabilirea eligibilității solicitantului
Primul pas pe care solicitanții ar trebui să îl facă este acela de a stabili eligibilitatea în cadrul acestui program de finanțare. Atunci când solicitantul de fonduri lucrează cu un consultant, etapa aceasta va fi desfășurată de către acesta din urmă.
Conform precizărilor din ghidul solicitantului, doar următoarele categorii de beneficiari pot accesa fonduri nerambursabile prin intermediul programului de Microindustrializare:
- microîntreprinderile din regiunea București-Ilfov;
- IMM-urile din toată țara.
Mai multe informații privind stabilirea eligibilității solicitanților au fost furnizate în cadrul articolului de aici.
2. Estimarea șanselor de finanțare
Conform ghidului solicitantului publicat pentru moment în dezbatere publică, proiectele depuse vor fi evaluate și selectate în ordinea inversă a punctajelor obținute în cadrul etapei de evaluare a proiectelor depuse. Prin urmare, este esențială obținerea unui punctaj cât mai mare, cu atât mai mult cu cât, în cadrul sesiunii din anul trecut, doar proiectele ce au obținut 100 de puncte (punctaj maxim) au fost selectate pentru semnarea acordurilor de finanțare.
Iată care sunt principalele criterii de evaluare și departajare a proiectelor depuse, conform grilei de anul trecut:
- societatea trebuie să aibă mai mult de doi angajați la data la care aplicația electronică pentru depunerea proiectului a fost lansată;
- nici societatea, dar nici asociatul sau cctionarul firmei nu au mai beneficiat de fonduri naționale în ultimii trei ani;
- proiectul va conduce la crearea a cel puțin patru noi locuri de muncă, suplimentar față de cele existente la data la care proiectul este depus;
- aportul propriu pentru cofinanțarea proiectului este de cel puțin 25% din valoarea eligibilă a investiției;
- societatea a obținut profit în ultimul exercițiu financiar încheiat.
Având în vedere concurența deosebit de ridicată, este recomandat ca proiectul să îndeplinească toate criteriile solicitate și să primească punctaj maxim în cadrul viitoarei sesiuni.
3. Pregătirea documentelor și obținerea informațiilor necesare
După cum am amintit anterior, programul de Microindustrializare este destinat finanțării investițiilor propuse de către firmele cu istoric, care au înregistrat profit la data ultimului bilanț încheiat, dar și angajați da data depunerii proiectului.
Prin urmare, pentru a pregăti un plan de afaceri în cadrul acestei linii de finanțare, consultantul va solicita următoarele informații și documente din partea beneficiarului:
- situațiile financiare anuale încheiate și depuse;
- extras din Revisal pentru a verifica numărul de locuri de muncă din cadrul societății;
- actul constitutiv al societății;
- certificat constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului;
- lista mijloacelor fixe pe care societatea le deține;
- organigrama societății, dar și fișele de post sau CV-urile persoanelor cheie în implementarea proiectului;
- numărul de locuri de muncă ce vor fi create suplimentar ca urmare a implementării proiectului;
- lista de utilaje, echipamente propuse spre achiziție și oferte financiare și tehnice pentru acestea.
Documentele prezentate mai sus sunt doar orientative. În funcție de specificul proiectului, condițiile din ghidul solicitantului și structura planului de afaceri ce va fi în vigoare în cursul acestui an, documentele și informațiile necesare pot fi diferite.
4. Prezentarea informațiilor generale privind proiectul și solicitantul
În cadrul planului de afaceri este necesară prezentarea informațiilor generale privind solicitantul și proiectul propus spre finanțare.
Informațiile generale privind solicitantul vizează, în principal, următoarele categorii de date:
- denumirea societății;
- data înființării societății;
- forma de organizare juridică;
- structura acționariatului;
- informații privind acționarii/asociații, dar și administratorul societății.
În ceea ce privește proiectul, planul de afaceri trebuie să conțină următoarele informații:
- structura investiției propuse;
- valoarea investiției totale, precum și planul financiar al proiectului, prezentând și aportul propriu în cadrul proiectului;
- locul de implementare al proiectului, precum și utilitățile existente și cele necesare pentru buna implementare a proiectului.
Redactarea efectivă a planului de afaceri este una dintre sarcinile consultantului, însă furnizarea datelor și informațiilor pentru acest capitol reprezintă obligații ale beneficiarului.
5. Descrierea activității desfășurate în prezent
Prin intermediul programului de Microindustrializare se finanțează dezvoltarea unor societăți noi, cu istoric și activitate în desfășurare la data la care proiectul este depus.
Prin urmare, capitolul privind descrierea activității desfășurate în prezent trebuie să furnizeze informații cu privire la:
- activitățile economice desfășurate de către societate și ponderea acestora în formarea cifrei de afaceri;
- numărul de angajați existenți la data la care proiectul este redactat și depus;
- principalii indicatori economico-financiari pentru anii anteriori;
- care au fost principalele etape de dezvoltare a proiectului până în prezent;
- detalierea produselor actuale;
- prezentarea furnizorilor actuali de materii prime;
- descrierea procesului tehnologic actual.
6. Prezentarea investiției necesare
Planul de afaceri necesită, pentru a fi implementat, achiziția de bunuri și servicii. Prin urmare, structura investiției este prezentată în detaliu în cadrul planului de afaceri, oferind informații privind elementele de investiție, numărul de bucăți necesar, valoarea eligibilă, dar și valoarea TVA-ului aferent.
Contribuția proprie a beneficiarului este de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a proiectului și cuprinde, de asemenea, toate cheltuielile neeligibile necesare pentru implementarea proiectului. Prin urmare, planul financiar al proiectului va scoate în evidență exact sursele de finanțare ale planului de afaceri prezentat.
7. Justificarea necesității investiției
Planul de afaceri trebuie să identifice principalele probleme cu care se confruntă beneficiarul investiției în activitatea pe care o desfășoară în prezent. Prin urmare, implementarea planului de afaceri trebuie să conducă la rezolvarea acestor probleme.
Totodată, planul de afaceri trebuie să prezinte succint beneficiarii direcți ai implementării proiectului, dar și beneficiarii indirecți ai acestuia.
Mai mult, în această secțiune, antreprenorul trebuie să dovedească faptul că deține suficiente informații despre:
- piața de desfacere pentru produsele sau serviciile sale;
- concurența existentă dar și cea potențială;
- prețurile practicate pentru bunuri sau servicii similare;
- comportamentul și preferințele consumatorilor.
Acest articol face parte din seria informativă dedicată pregătirii planurilor de afaceri pentru sesiunea din acest an a programului de Microindustrializare. Celelalte articole pot fi regăsite în această secțiune.