Recent, programul de Microindustrializare a fost adoptat prin ordin de ministru, iar procedura de implementare a fost publicată în Monitorul Oficial, astfel că doar anunțarea perioadei de depunere a proiectelor mai lipsește în acest moment pentru ca antreprenorii să își pregătească planurile de afaceri pentru obținerea unui ajutor financiar nerambursabil de până la 450.000 de lei, aproximativ o sută de mii de euro.
Continuarea articolului este exclusivă pentru abonații avocatnet.ro premium. Aceștia pot afla mai multe despre:
- cine poate accesa fondurile nerambursabile în sesiunea din acest an;
- ce domenii de activitate sunt eligibile;
- tipurile de cheltuieli eligibile în cadrul programului de Microindustrializare;
- care sunt etapele pe care antreprenorul le va parcurge, până la depunerea proiectului la finanțator;
- cum trebuie întocmit planul de afaceri;
- cum se pot îmbunătăți șansele de a obține finanțare în 2018.
1. Microîntreprinderile și IMM-urile sunt eligibile
În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile societățile comerciale înregistrate la Registrul Comerțului de cel puțin un an calendaristic la data la care sesiunea de primire a proiectelor se va lansa efectiv. Mai mult, doar următoarele tipuri de societăți pot depune proiecte:
- microîntreprinderile din regiunea București-Ilfov;
- IMM-urile din toate regiunile țării, inclusiv București sau județul Ilfov.
2. Nu toate societățile vor putea obține finanțare
Programul de Microindustrializare 2018 este dedicat societăților care activează doar în anumite domenii de activitate, respectiv al producției de bunuri. Prin urmare, doar societățile care au înregistrate coduri CAEN din clasa 1xxx, 2xxx sau 3xxx pot pregăti și depune cereri de finanțare în cadrul sesiunii din acest an.
Verifică dacă și societatea ta poate obține finanțare, lista codurilor CAEN eligibile fiind prezentate în acest articol.
3. Banii trebuie utilizați pentru achiziția de echipamente
Suma de 450.000 de lei poate fi utilizată, în special, pentru achiziția de utilaje și echipamente necesare modernizării sau extinderii activității desfășurate. O condiție suplimentară prevăzută în ghid stabilește faptul că se va acorda punctaj suplimentar planurilor de afaceri care prevăd achiziția de utilaje într-un procent mai mare de 60% din valoarea totală a proiectului.
În plus, atunci când utilajele achiziționate nu au o valoare de 450.000 de lei, diferența poate fi utilizată pentru alte tipuri de cheltuieli eligibile, precum achiziția de spații de lucru sau autoutilitare pentru transportul produselor realizate.
4. Etapele pe care proiectul le va parcurge
Înainte de a începe pregătirea planului de afaceri, antreprenorul ar trebui să verifice îndeplinirea condițiilor de eligibilitate.
Pregătirea planului de afaceri presupune colectarea de informații și documente din partea ofertanților de utilaje și echipamente, din partea departamentului de contabilitate sau resurse umane, printre altele.
Depunerea proiectului se va face electronic, prin transmiterea documentelor scanate în cadrul unei aplicații deschise pe site-ul finanțatorului.
Toate etapele pe care proiectul le va parcurge sunt prezentate în acest articol.
5. Cum trebuie întocmit planul de afaceri
Planul de afaceri are o structură bine reglementată, beneficiarul fiind obligat să prezinte informațiile în ordinea cerută.
Cele mai importante informații pe care trebuie să le prezinți în cadrul planului de afaceri sunt următoarele:
- activitatea desfășurată până în prezent de către societate, cu menționarea principalelor produse comercializate;
- resursele umane implicate și locurile de muncă ce vor fi create prin proiect;
- dotarea tehnică a societății, dar și achizițiile propuse a se realiza prin proiect;
- prezentarea pieței de desfacere, a principalilor concurenți și a strategiei de promovare;
- oportunitatea și necesitatea realizării investiției.
6. Cum se pot îmbunătăți șansele de a obține finanțare
După verificarea criteriilor de eligibilitate și calcularea punctajului proiectului, antreprenorul va trebui să urmărească îmbunătățirea șanselor de finanțare.
Bugetul disponibil permite finanțarea unui număr de aproximativ 165 de beneficiari, iar anul trecut au fost depuse peste 900 de cereri de finanțare, astfel că va fi înregistrată o concurență ridicată.
Sfaturi privind îmbunătățirea punctajului pot fi citite în acest articol.