Potrivit Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, telesalariatul trebuie să îşi desfăşoare activitatea astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională nici propria persoană, nici alte persoane, în timpul procesului de muncă.
Alexandra Rîmbu, partener Maravela|Asociații |
"Cu toate că reglementarea telemuncii reprezintă un progres și o adaptare la realitățile actuale, anticipăm că din formularea actuală a textelor de lege vor deriva o serie de dificultăți de implementare, atât pentru angajator, cât și pentru angajat. Considerăm că cele mai sensibile aspecte privesc aplicarea normelor de sănătate și securitate în muncă.
Astfel, angajatorul trebuie să asigure condițiile necesare pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă. Or, îndeplinirea acestei obligații implică, printre altele, parcurgerea unui proces de evaluare prealabilă a riscurilor din perspectiva securității și sănătății în muncă, pentru fiecare dintre locurile de muncă menționate în contractul individual de muncă. Un astfel de proces nu numai că poate atrage costuri suplimentare considerabile pentru angajator, dar în funcție de amplasamentul locului de muncă, pot interveni și alte dificultăți practice", au explicat, pentru redacția noastră, Alexandra Rîmbu, partener, și Raluca Niță, associate la Maravela|Asociații.
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot citi despre:
- de ce angajatorul ar putea avea dificultăți în a controla activitatea salariatului;
- unul dintre incovenientele muncii la domiciliul telesalariatului;
- avantajul economic al telemuncii pentru angajator.
Impedimente practice pentru angajatori și posibile atingeri ale vieții private a altora
Raluca Niță, associate la Maravela|Asociații |
"Un alt aspect care are incidență asupra obligațiilor angajatorului în domeniul sănătății și securității în muncă, inclusiv cu privire la asigurarea respectării prevederilor și instrucțiunilor specifice de către telesalariat, îl reprezintă limitarea practică a acestuia dintâi în controlul activității salariatului și a riscurilor de accidentare. În afară de impedimentele atrase de distanță și faptul că activitățile desfășurate în locuri de muncă neorganizate de către angajator nu sunt gestionate de către acesta, trebuie să ținem cont de faptul că, în situația în care telesalariatul locuiește împreună cu alte persoane, activitățile de control ale angajatorului pot reprezenta o ingerință în viața privată a acestora din urmă, sau, în cazul altor locuri de muncă, controlul ar putea reprezenta o ingerință în activitatea unor terți. Dintr-o altă perspectivă, unii dintre factorii anterior amintiți vor pune în dificultate și angajații și, de ce nu, și pe persoanele care locuiesc împreună cu aceștia, care vor fi obligate, indirect, să suporte o oarecare ingerință în viața lor privată.", au precizat Alexandra Rîmbu și Raluca Niță.
Să vedem că scrie în Legea telemuncii, mai exact, cu privire la obligațiile angajatorului în domeniul SSM:
- să asigure mijloacele aferente tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel;
- să instaleze, să verifice şi să întreţină echipamentul de muncă necesar, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel;
- să asigure condiţii pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de desfăşurare a activităţii de telemuncă şi utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfăşurare a activităţii de telemuncă, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.
"În conformitate cu prevederile Legii privind telemunca, conceptul presupune îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției în alt loc decât cel organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună. Pe de altă parte, angajatorul are obligația de a lua măsuri pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților. Din economia textelor legale nu rezultă cu suficientă claritate dacă telesalariatul ar putea desfășura activitatea în mod exclusiv în alte locuri de muncă decât cele organizate de către angajator, aspect față de care ne așteptăm ca interpretarea organelor de inspecție a muncii să nu aibă un caracter unitar", au mai punctat avocatele de la Maravela|Asociații.
În același sens, și specialiștii în resurse umane de la BIA Human Resource Management Services au subliniat, pentru redacția noastră, că lucrurile vor deveni, pe parte de SSM, cu atât mai dificile cu cât se optează pentru mai multe locuri din care telesalariatul să-și desfășoare munca.
E mai avantajos economic să ai telesalariați?
Da, angajatorul ar putea să vadă în telemuncă avantajul economic: cu telesalariatul nu mai cheltuiește bani cu infrastructura de birou, plătește mai puțin la utilități și consumabile, pentru că el lucrează de acasă, de pildă.
"Câștigul inițial al angajatorului ca urmare a diminuării costurilor cu spațiile de lucru scade ca urmare a investițiilor în măsurile suplimentare privind asigurarea respectării normelor de sănătate și securitate în muncă, în controlul efectiv al activității telesalariatului, precum și în menținerea legăturilor interumane cu colegii de la locul de muncă", subliniază Alexandra Rîmbu și Raluca Niță.
Să nu scăpăm din vedere, de pildă, subiectul evidenței muncii, pentru care angajatorii ar putea să fie nevoiți să facă unele investiții suplimentare în soft-urile firmei. Asta, deoarece prevederile legale privind evidența muncii impun să se știe exact ora începerii și ora terminării programului zilnic de muncă. Or, în lipsa unor soft-uri care să permită aceste evidențe detaliate, se va merge numai pe buna-credință în ceea ce privește orele de muncă efectuate de telesalariat și, eventual, orele suplimentare convenite.
"Cu toate dificultățile anterior sesizate, precum și a altora care suntem convinși că vor fi ridicate în practică, salutăm inițiativa legislativă și reglementarea telemuncii, care reprezintă un progres și un pas important în asigurarea unei mai mari flexibilități în desfășurarea raporturilor de muncă, reducerii costurilor cu spațiile de birouri, precum și stabilității angajaților, în lumina asigurării unui echilibru mai bun între viața profesională și cea privată", au concluzionat Alexandra Rîmbu, partner, și Raluca Niță, associate la Maravela|Asociații.