Legea nr. 169/2019, care conține această măsură, a fost publicată marți în Monitorul Oficial și se aplică efectiv de azi.
Entitățile de stat nu mai sunt obligate să ștampileze documentele depuse sau încheiate în relațiile dintre ele. Asta este principala reglementare a documentului care face ștampilarea o activitate neglijabilă la nivelul țării.
„Persoanele juridice de drept public nu au obligația de a aplica ștampila pe declarații, cereri, contracte sau orice alte documente sau înscrisuri depuse la instituțiile sau autoritățile publice ori emise sau încheiate în relația cu instituțiile sau autoritățile publice”, prevede actul. De asemenea, entitățile de stat scapă de ștampilă și în relația lor cu persoanele fizice, firmele private și PFA-urile.
Conform unei analize a Guvernului, prevederea duce la eliminarea ștampilei din activitatea Parlamentului, a autorităților centrale și locale și a instanțelor judecătorești.
„Pe cale de consecință, inițiativa legislativă (devenită Legea nr. 169/2019 - n. red.) are ca obiect eliminarea folosirii ștampilei de către toate organele statului din cele trei puteri: organele puterii legislative (Camera Deputaților și Senatul), organele puterii executive (administrația publică centrală și locală) și organele puterii judecătorești (instanțele de judecată)”, a explicat Executivul.
Unul dintre inițiatorii legii a subliniat faptul că eliminarea ștampilei din activitatea autorităților va duce la o simplificare a muncii bugetarilor.
„Potrivit noii legi, instituțiile administrației publice nu vor mai fi obligate să utilizeze ștampila în relația cu cetățenii sau cu alte instituții. În mediul privat, ștampila oricum nu mai era obligatorie. Dar în administrația publică ea este încă nelipsită. Marele merit al noii legi este că ea creează premisele digitalizării și simplificării birocrației. Atâta vreme cât ștampila nu mai este obligatorie, documentele vor putea circula mai ușor, în format digital, nu va mai fi necesar exemplarul original pe hârtie și cu ștampilă și totul va putea fi trimis și primit online, cu semnătură electronică”, a declarat senatorul Cristian Ghica.
Până acum, regula era valabilă doar pentru relația PFA-urilor și firmelor private cu statul, precum și în relația dintre entitățile private în sine, după ce a fost instituită în ultimii ani prin două modificări diferite ale legislației, așa cum am informat aici și aici.
Cu toate acestea, autoritățile tot vor folosi ștampila acolo unde există legi sau ordonanțe care prevăd că aceasta este obligatorie.
Comentarii articol (1)