Eșalonarea la plată este permisă iar pentru sumele de care depinde menținerea autorizațiilor, conform Legii nr. 150/2018. Actul a apărut în Monitorul Oficial și se aplică deja din data de 29 iunie 2018.
Concret, s-a stabilit că posibilitatea de a apela la eșalonarea la plată pentru datoriile fiscale de care depinde menținerea autorizațiilor să fie posibilă din nou, după ce aceasta a fost eliminată de Guvern la începutul lunii septembrie 2017.
Continuarea articolului este exclusivă pentru abonații avocatnet.ro premium. Aceștia pot afla mai multe despre cum se va proceda pentru eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale de care depinde menținerea autorizațiilor.
Asta înseamnă că nu se pot lua măsuri pentru revocarea sau suspendarea actelor pentru neplată până nu se decide soluționarea cererii de eșalonare la plată. Totodată, nu este posibilă nici executarea garanțiilor constituite. Regula este valabilă pentru autorizații, acorduri și alte acte administrative asemănătoare.
„Pentru debitorii care au solicitat eșalonarea la plată și care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, autoritatea competentă nu revocă/nu suspendă actul pe motiv de neplată a obligațiilor fiscale la termenul prevăzut în legislația specifică, iar garanțiile constituite nu se execută până la soluționarea cererii de acordare a eșalonării la plată”, prevede noua lege.
Dacă cererea de eșalonare este respinsă sau retrasă, datornicii au la dispoziție 15 zile, de la data comunicării deciziei de respingere sau prin care se ia act de retragerea cererii, pentru a-și achita obligațiile fiscale. „În acest caz, o nouă cerere de acordare a eșalonării la plată se poate depune numai după achitarea acestor obligații fiscale”, mai scrie de-acum în Codul de procedură fiscală.
„Pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, autoritatea competentă nu revocă/nu suspendă autorizația, acordul sau alt act administrativ similar pe motiv de neplată a obligațiilor fiscale la termenul prevăzut în legislația specifică, iar garanțiile constituite nu se execută”, este subliniat în proiect.
Practic, s-a revenit la situația care se aplica înainte de 3 septembrie 2017. La acea dată, Guvernul a eliminat posibilitatea eșalonării prin Ordonanța nr. 30/2017.
Până la data intrării în vigoare a legii noi, Codul de procedură fiscală prevedea că „eșalonarea la plată nu se acordă pentru obligațiile fiscale de a căror plată depinde menținerea autorizației, acordului ori a altui act administrativ similar”.
Prin excepție, în acest caz, nu erau considerate obligații fiscale amenzile administrate de Fisc sau „creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanțele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătorești sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii”, așa cum se preciza în Cod.