Societățile își finanțează planurile de dezvoltare prin intermediul unor instrumente financiare diverse, atât externe, cât și interne, fiecare dintre acestea având avantaje și dezavantaje. Cu toate acestea, un studiu efectuat de PwC pe un număr de peste 2.800 de respondenți cu putere de decizie în afacerile de familile din 50 de țări demonstrează că un număr important al acestora preferă creditele bancare (75% în România şi 78% la nivel global).
Finanțarea afacerilor mici sau mari reprezintă o provocare constantă, cu atât mai importantă fiind aceasta în cazul afacerilor de familie, având în vedere faptul că o bună parte a firmelor se bazează pentru atingerea obiectivelor stabilite pe resursele financiare proprii ale acționarilor sau asociaților.
Această sursă de finanțare este preferată în special din două considerente:
- pe de o parte, resursele financiare proprii sunt obținute din partea acționarilor sau asociaților fără a întâmpina diverse proceduri birocratice;
- apelând la surse proprii, proprietarii afacerilor evită împărțirea controlului asupra firmelor cu alți finanțatori precum băncile sau instituțiile financiare sau de leasing.
Pe de altă parte, după cum este menționat și în studiul citat la începutul articolului, unii antreprenori consideră că cel mai bun loc în care își pot investi banii este afacerea proprie. Strategia prezintă totuși unele riscuri, pentru că dacă la un moment dat lucrurile nu merg bine în companie, întreaga avere a familiei poate fi în pericol.
În anumite condiții, se poate întâmpla ca alte surse de finanțare să fie ori indisponibile, ori prea scumpe. În acest sens, resursele financiare proprii vor fi extrem de utile.
Studiul mai arată faptul că peste jumătate (53%) dintre afacerile de familie din România se așteaptă la o creștere anuală de 10% sau mai mare în următorii cinci ani.
Dintre acestea, circa trei sferturi intenționează să susțină creșterea prin diverse metode de finanțare externă, cel mai des menționate fiind creditele bancare. Pe de altă parte, 69% dintre afacerile de familie din România care prognozează un ritm anual de creștere exprimat prin două cifre afirmă că nu vor renunța la capitalul propriu pentru finanțarea planurilor pe termen scurt sau lung.
Creșterea afacerilor în următorii cinci ani va fi asigurată, conform studiului realizat de PwC România, prin următoarele măsuri:
- dezvoltarea afacerii pe piețele de desfacere actuale, în opinia a 94% dintre companiile din România;
- intrarea pe noi pieţe de export (67%);
- extinderea în noi sectoare de activitate (56%).
Trebuie ținut cont de faptul că existența mai multor acționari, cu nevoi și priorități divergente, poate afecta capacitatea organizației de a investi în noi domenii de activitate sau de a implementa schimbări fundamentale in cadrul companiei. De asemenea, luarea deciziei de a apela pentru finanțare la piețele de capital sau la investitori privați este un proces complex, cu implicații majore pentru proprietarii de afaceri.
Comentarii articol (0)