Asociații sau acționarii societăților comerciale care obțin venituri din dividende în cursul anului 2018 aferente situațiilor financiare încheiate în anii precedenți trebuie să completeze și să depună declarația unică prin care își declară obligațiile fiscale datorate.
Obligațiile fiscale aferente veniturilor din dividende sunt următoarele:
- impozitul pe veniturile din dividende în cotă de 5% se reține la sursă și se plătește de către persoanele juridice ce plătesc aceste dividende;
- contribuția socială pentru sănătate (CASS) este datorată de către persoanele fizice ce încasează venituri din dividende peste plafonul de 12 salarii minime brute pe economie în sumă de 22.800 de lei.
Prin urmare, persoanele fizice care au obținut venituri din dividende peste acest plafon trebuie să completeze și să depună declarația unică până cel târziu la data de 15 iulie 2018. Având în vedere că data pică într-o zi de duminică, termenul se prelungește automat cu o zi.
Cei care au obținut venituri din dividende mai mici de 22.800 de lei pot depune declarația unică dacă își doresc să se asigure în sistemul public de sănătate, asigurarea intrând în vigoare de la data depunerii declarației la ghișeele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), și nu de la data efectuării efective a plății CASS.
Trebuie amintit faptul că cei care nu obțin venituri din dividende mai mari de 22.800 de lei până la data de 15 iulie, dar care vor obține în cursul anului venituri peste acest plafon trebuie să depună totuși declarația unică în termen de 30 de zile de când plafonul a fost depășit.
Instrucțiunile practice privind completarea declarației unice în cazul obținerii de venituri din dividende sunt oferite de Luiza Daneliuc, consultant fiscal, în cadrul unui material video:
Principalele informații necesare pentru completarea declarației unice, după cum sunt amintite și în cadrul materialului video de mai sus sunt următoarele:
- codul de identificare fiscală - în cadrul acestei secțiuni se completează codul numeric personal al persoanei care declară venituri din dividende.
- în cazul în care contribuabilul obține venituri din dividende din mai multe surse, fiind acționar sau asociat în cadrul mai multor societăți comerciale, se însumează toate aceste dividende și se completează o singură declarație.
- celulele evidențiate cu roșu în cadrul aplicației sunt obligatorii, însă este recomandat să se furnizeze cât mai multe dintre informațiile solicitate în cadrul formularului;
- declarația unică are două secțiuni privind veniturile din dividende: o secțiune privind regularizarea veniturilor din 2017 și o secțiune privind estimarea veniturilor ce sunt obținute în 2018;
- secțiunea referitoare la impozitul pe venituri (secțiunea 1) nu se completează, acesta fiind reținut la sursă și plătit către bugetul de stat de către persoana juridică ce plătește dividendele;
- se completează doar secțiunea 2 privind contribuțiile sociale, iar în cadrul acesteia se bifează doar subsecțiunea 2 privind contribuția socială pentru sănătate (CASS);
- după bifarea opțiunii CASS, aplicația inserează automat o secțiune nouă în care se va completa suma reprezentând venituri din dividende pentru încadrarea ca plătitor de CASS. Această celulă se va completa cu suma reprezentând dividendele nete efectiv încasate sau estimate a fi încasate până la finalul anului 2018;
- dacă suma introdusă depășește plafonul de 22.800 de lei se calculează automat CASS datorat în sumă de 2.280 de lei, chiar dacă valoarea introdusă nu este exactă;
- trebuie bifată opțiunea privind depășirea plafonului;
- ulterior, aplicația calculează în mod automat, în cadrul secțiunii privind sumarul obligațiilor fiscale, bonificația pe care contribuabilul o poate obține în cazul în care îndeplinește condițiile privind modalitatea de depunere și termenul de plată, după cum am arătat în cadrul acestui articol;
- după completarea tuturor acestor informații, declarația unică trebuie validată prin bifarea căsuței corespondente de pe prima pagină a formularului;
- chiar dacă formularul solicită introducerea unui certificat digital calificat, nu este obligatorie deținerea unei semnături electronice;
- formularul validat se depune în cadrul spațiului virtual privat (SVP) în baza informațiilor furnizate de către ANAF sau pe baza parolei obținute de la orice ANAF;
- după transmiterea electronică a declarației unice în cadrul SVP este generată o recipisă care confirmă faptul că formularul este valid și a fost depus.
Videoclipul a fost postat inițial pe www.luizadaneliuc.ro.