Plata dividendelor către acționari și asociați se poate realiza, mai nou, și trimestrial, conform Legii nr. 163/2018, nu doar o singură dată, după aprobarea situațiilor financiare anuale.
Cu toate că măsura era așteptată cu mult interes de către acționari și asociați, pentru că aceștia au acces mai facil și mai des la banii din dividende, firmele vor avea de suportat o birocrație suplimentară, dar și costuri în creștere. De asemenea, contabilii vor trebui să depună un efort în plus, având în vedere faptul că încasarea dividendelor nu este posibilă fără o inventariere de patrimoniu și fără încheierea situațiilor financiare interimare.
În primul rând, măsura va aduce o birocrație suplimentară: companiile vor fi obligate să întocmească nu doar situații financiare anuale (și semestriale, în anumite situații), ci și situații financiare interimare, atunci când repartizarea profitului net se va realiza trimestrial. În plus, bilanțurile interimare se pot face numai pe baza unei inventarieri a patrimoniului.
Mai mult de-atât, Legea nr. 163/2018 prevede faptul că situațiile financiare interimare trebuie să respecte și alte condiții:
- sunt supuse auditului, în situaţia în care persoanele care le întocmesc au obligaţia de auditare statutară a situaţiilor financiare anuale sau optează pentru auditarea acestora, potrivit legii;
- sunt supuse verificării de către cenzori în cazul în care situaţiile financiare anuale fac obiectul verificării de către cenzori, potrivit legii.
Nu trebuie omis faptul că situațiile financiare încheiate (anuale sau intermediare) se vor depune la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, în 30 de zile de la aprobarea lor de către adunarea generală a acționarilor/asociaților.
Plata trimestrială a dividendelor va spori și costurile operaționale ale societății privind contabilitatea. Având în vedere că, în anumite situații, contabilii vor trebui să întocmească, pe lângă situațiile financiare anuale, și situații financiare interimare, este de așteptat ca și serviciile de contabilitate să coste mai mult.
Costuri financiare vor genera și celelalte obligații suplimentare: realizarea auditării și a raportului de cenzori.
Acest articol face parte dintr-o campanie de informare despre banii companiei tale și cum poți dispune de ei legal, pe care o vom derula pe parcursul următoarelor luni. Toate articolele din seria CASH-OUT: CUM SCOȚI BANI DIN FIRMĂ publicate până acum sunt disponibile aici.