Chiriaşii vor putea să se organizeze în asociaţii pentru a le fi reprezente intersele faţă de proprietari, conform Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
Pentru a constitui o asociaţie, chiriaşii vor trebui să urmeze trei etape. Etapele sunt prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
Pentru început, chiriaşii care vor să se asocieze vor trebui să îşi concretizeze înţelegerea într-un act constitutiv şi un acord de asociere. În continuare, aceste documente trebuie depuse la judecătoria în a cărei circumscripţie îşi va avea sediul asociaţia. Dacă, în acel punct, toate condiţiile de legalitate sunt respectate, cererea de înfiinţare va fi încuviinţată iar asociaţia va dobândi personalitate juridică. Cu alte cuvinte, acesta este momentul de la care asociaţia există, efectiv.
Totuşi, momentul acesta nu trebuie confundat cu încheierea procedurii de înfiinţare a asociaţiei. Organul fiscal competent trebuie să fie, în cele din urmă, înştiinţat de înfiinţarea asociaţiei. Abia în acest moment se va încheia întreaga procedură.
În cele ce urmează, vom prezenta cele trei etape, în detaliu:
1. Constituirea asociaţiei, prin înţelegerea chiriaşilor
În primul rând, chiriaşii vor încheia actul constitutiv şi statutul asociaţiei, în formă autentică sau atestată de avocat. Este foarte important să se reţină, în acest punct, că lipsa oricărui element din cele enumerate mai jos va genera refuzul înscrierii asociaţiei.
Astfel, actul constitutiv trebuie să conţină, sub sancţiunea nulităţii absolute:
- datele de identificare a membrilor asociați: numele sau denumirea și, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
- exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului propus;
- denumirea asociației;
- sediul asociației;
- durata de funcționare a asociației - pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat;
- patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial nu poate fi mai mic de 200 lei și este alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților. În cazul aportului în natură, constând în bunuri imobile, forma autentică a actului constitutiv și a statutului este obligatorie;
- componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației;
- persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice;
- semnăturile membrilor asociați.
De asemenea, statutul va trebui să cuprindă următoarele elemente, fiind incidentă aceeaşi sancţiune în cazul lipsei oricărui element:
- toate elementele menţionate anterior, mai puţin condiţia privind componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației şi condiţia privind persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice;
- precizarea scopului și a obiectivelor asociației;
- modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat;
- drepturile și obligațiile asociaților;
- categoriile de resurse patrimoniale ale asociației;
- atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației;
- destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației.
Odată încheiate actul constitutiv şi statutul, urmează procesul înscrierii propriu-zise.
2. Dobândirea personalităţii juridice de către asociaţie:
Înscrierea asociaţiei se va face prin cerere depusă la judecătoria în a cărei circumscripţie urmează să-şi aibă sediul asociaţia. Această cerere va fi însoţită de:
- actul constitutiv;
- statutul asociației;
- actele doveditoare ale sediului și patrimoniului inițial;
- dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia;
- dovada plăţii unei taxe de 100 lei.
În acest moment, în termen de trei zile de la depunerea cererii de înscriere şi a documentelor relevante, judecătorul desemnat de preşedintele instanţei verifică legalitatea acestora şi dispune, prin încheiere, înscrierea asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor. Astfel, dacă toate condiţiile de legalitate sunt îndeplinite, asociaţia dobândeşte personalitate juridică. În concret, de la acest moment, există asociaţia.
3. Înregistrarea la organul financiar local
Totuşi, procesul nu se încheie decât în momentul înregistrării asociaţiei la organul financiar local, deşi, tehnic, la acest moment, asociaţia există. Înregistrarea la organul financiar local se va face, din oficiu, prin comunicarea închierii de înscriere, organului financiar local.
Aceştia sunt paşii compleţi pentru constituirea unei asociaţii de chiriaşi. Totuşi, după cum se poate observa, nu există nicio diferenţă între constituirea unei asociaţii de proprietari şi constituirea unei asociaţii de chiriaşi. Diferenţa, astfel cum a fost detaliată într-un alt articol, rezidă în funcţiile celor două asociaţii şi în limitarea activităţilor asociaţilor de chiriaşi, în comparaţie cu cele care pot fi întreprinse de asociaţiile de proprietari.
Comentarii articol (0)