Principala condiție pentru acordarea fondurilor nerambursabile, fie că este vorba de fonduri europene sau fonduri naționale, este ca documentația întocmită și depusă în cadrul sesiunii de primire a proiectelor să fie corect întocmită.
Dacă acestă cerință este îndeplinită, nu are importanță dacă documentația a fost întocmită de către o firmă de consultanță cu experiență sau chiar de către solicitantul de fonduri nerambursabile.
Ghidul solicitantului reprezintă principalul document în baza căruia trebuie întocmită documentația solicitată. Acesta conține atât formularele cadru pe care solicitanții de fonduri trebuie să le întocmească, cât și instrucțiunile punctuale pentru completarea fiecărei secțiuni.
Motivul pentru care mulți antreprenori solicită serviciile de consultanță ale unor firme specializate este acela de a avea un grad mai mare de siguranță în ceea ce privește întocmirea corectă a documentației.
Prin urmare, fiind servicii prestate în beneficiul proiectului, consultanța necesară pentru întocmirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate, cât și pentru implementarea proiectului sunt servicii eligibile care urmează să fie decontate după aprobarea proiectului și semnarea contractului de finanțare.
Totuși, solicitantul de fonduri are libertatea de a-și întocmi singur cererea de finanțare. În acest caz, serviciile de consultanță, nefiind prestate, nu pot fi decontate, însă acest lucru nu înseamnă că proiectul nu se va aproba, dacă documentația este corect întocmită.
De-a lungul ultimilor ani, un număr tot mai mare de antreprenori aleg să își scrie singuri propriile proiecte. Pe scurt, iată ce trebuie să urmărească un solicitant de fonduri nerambursabile pentru a putea să-și întocmească singur documentația necesară:
- să descarce ghidul solicitantului și să studieze condițiile de eligibilitate cerute;
- să se documenteze asupra ideii de afaceri și să cunoască în detaliu aspectele tehnice ale viitoarei afaceri;
- să urmărească data la care sesiunea de depunere a proiectelor urmează să fie activă;
- să își întocmească din timp planul de afaceri, cererea de finanțare;
- să obțină toate celelalte documente justificative cerute (oferte financiare și tehnice, documente contabile, documente fiscale etc);
- să pregătească proiectul în forma în care este cerută de către finanțator;
- să depună proiectul în variantă electronică, respectând termenul limită pentru transmiterea proiectului.
După transmiterea proiectului, evaluatorul poate adresa întrebări în cazul în care informațiile prezentate sunt insuficient de bine fundamentate. În acest caz, beneficiarul va trebui să transmită răspunsurile sale într-un termen precis, menționat de către finanțator în solicitarea de clarificări.
Printre cele mai frecvente cauze de respingere a proiectelor se numără:
- lipsesc documentele obligatorii solicitate;
- documentele atașate nu sunt scanate clar sau nu au semnăturile cerute;
- nu se respectă termenul pentru furnizarea răspunsurilor cerute.
Prin urmare, cei interesați de scrierea propriului proiect trebuie să se preocupe de dobândirea a minime cunoștințe economice, juridice, tehnice, fiscale. Ca o alternativă, antreprenorii pot solicita punctual informații din partea unor specialiști pentru finalizarea proiectului.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)