Evaluarea riscurilor de SSM este obligatorie pentru firme, conform Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006. Mai precis, în act scrie că angajatorul trebuie „să realizeze și să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea și sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice”.
Practic, în funcție de rezultatele evaluării riscurilor, firma poate să decidă ce măsuri de protecție trebuie luate și ce echipamente de protecție trebuie folosite. Pentru a veni în ajutorul firmelor, Inspecția Muncii pune la dispoziția angajatorilor un ghid de evaluare a riscurilor, ce poate fi descărcat de aici.
Referitor la prevenirea riscurilor și protecția sănătății și a securității lucrătorilor, compania trebuie să aibă una sau mai multe persoane care să desfășoare această activitate. Concret, de prevenire și protecție se ocupă angajatorul (variantă valabilă doar uneori), responsabilul cu SSM (variantă valabilă doar uneori), serviciul intern de SSM (variantă valabilă indiferent de dimensiunea firmei) sau serviciul extern de SSM (variantă valabilă indiferent de dimensiunea firmei).
În același timp, angajatorii mai au obligația de a ține o evidență a accidentelor de muncă, ce trebuie să includă:
- accidentele ușoare: evenimentele în urma cărora apar leziuni superficiale care necesită numai acordarea primului ajutor și care duc la incapacitate de muncă mai mică de trei zile;
- accidentele de muncă: vătămarea violentă și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul muncii și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces;
- accidentele de muncă ce au ca urmare o incapacitate de muncă mai mare de trei zile de lucru;
- bolile profesionale: afecțiunile care se produc din cauza exercitării unei meserii/profesii, cauzate de agenți nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de muncă, dar și de suprasolicitarea corpului în timpul muncii;
- incidentele periculoase: evenimentele precum exploziile, incendiile, avariile, accidentele tehnice și emisiile majore de noxe, ce sunt cauzate de echipamentele de lucru sau chiar de lucrătorii neglijenți și care puteau să producă sau au produs pagube.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.