Angajatorii sunt obligați să ia măsurile necesare pentru a preveni riscurile profesionale pentru propriii salariați, se arată în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006. Mai exact, aceștia trebuie să facă tot posibilul pentru a evita riscurile, iar, dacă acest lucru nu e posibil, să le evalueze și să ia măsuri pentru a le reduce cât mai mult.
Compania trebuie să aibă una sau mai multe persoane care să desfășoare constant activități de prevenire și protecție (prin responsabilul cu SSM sau serviciul intern/extern de SSM), însă legea mai prevede și alte obligații majore pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.
1. Angajatorul trebuie să adopte soluții conforme cu legislația SSM în vigoare, pentru a elimina sau diminua riscurile de accidentare și cele de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor.
2. Angajatorul trebuie să întocmească un plan de prevenire și protecție, în baza evaluării riscurilor profesionale despre care am scris aici, pe care să îl aplice în funcție de condițiile de muncă specifice firmei. De asemenea, trebuie ținută o evidență a zonelor cu risc ridicat și a zonelor cu risc specific.
3. Compania trebuie să asigure funcționarea permanentă și corectă a sistemelor și dispozitivelor de protecție, a aparaturii de măsură și control și a instalațiilor de captare, reținere și neutralizare a substanțelor nocive.
4. Înainte de încadrarea în muncă, angajatorul trebuie să informeze fiecare persoană în parte despre riscurile la care va fi expusă și despre măsurile necesare pentru prevenire și protecție. Pe parcursul derulării raporturilor de muncă, lucrătorii trebuie informați și instruiți pe partea de SSM.
5. Tot referitor la angajare, firma trebuie să angajeze numai persoane care corespund medical și psihologic sarcinilor de muncă. În același timp, angajatorul trebuie să asigure controale medicale și psihologice periodice.
6. Angajatorul trebuie să stabilească pentru angajații săi, prin fișa postului, atribuțiile și răspunderile ce le revin în domeniul SSM, în funcție de munca pe care o desfășoară. Totodată, mai este obligatorie întocmirea unor instrucțiuni proprii care să completeze legislația SSM.
7. Angajatorul trebuie să asigure și să verifice cunoașterea și aplicarea de către toți lucrătorii a măsurilor din planul de prevenire și de protecție și a prevederilor legale în domeniul SSM.
8. Legea SSM mai prevede că angajatorul este obligat să asigure echipamente nepericuloase și echipamente individuale de protecție. Totodată, firma mai trebuie să asigure alimentație de protecție și materiale igienico-sanitare.
Legea SSM prevede sancțiuni distincte pentru nerespectarea acestor obligații. Fără a intra în detalii, este de ajuns să scriem că amenzile încep de la 2.000 de lei și ajung până la 10.000 de lei, astfel că nu prea pot fi considerate neglijabile.
Conform statisticilor oficiale, numărul de boli profesionale declarate la nivel național are o tendință de scădere în ultimii ani, deși aceasta nu este tocmai constantă. Datele prezentate de Institutul Național de Sănătate Publică arată că suprasolicitarea aparatului locomotor este principala cauză a bolilor profesionale.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă dedicată informării angajatorilor despre obligațiile pe care le au în domeniul SSM. Toate articolele din serie pot fi citite aici.