Proiectul pe care solicitanții de fonduri europene sau naționale trebuie să îl întocmească conține următoarele documente:
- planul de afaceri;
- cererea de finanțare;
- diverse alte documente justificative (documente contabile, documente fiscale, documente din partea reprezentantului legal al societății, etc).
Felul în care aceste documente se vor completa sau se vor obține din partea autorităților emitente este reglementat în cadrul ghidului solicitantului.
Mai mult, evaluarea și apoi selecția proiectelor depuse se va realiza conform unor criterii bine stabilite în cadrul aceluiași document, fiind cunoscute de către antreprenori încă din momentul în care decid să acceseze fonduri europene sau naționale.
Prin urmare, procesul de evaluare și selecție este transparent, solicitanții putând să își estimeze într-o manieră destul de precisă chiar și punctajul pe care îl vor obține din partea evaluatorilor.
Fiecare program de finanțare stabilește criterii de evaluare și selecție diferite, însă cele mai multe dintre ele se referă la elemente precum:
- existența profitului în anul fiscal anterior celui în care are lor depunerea proiectului;
- numărul de salariați existenți în cadrul firmei la data ultimului exercițiu financiar încheiat;
- existența activității desfășurate sau, cu alte cuvinte, de câte luni este autorizat codul CAEN pentru care se solicită finanțare;
- câte noi locuri de muncă se vor crea ca urmare a implementării proiectului;
- ce destinație vor avea banii nerambursabili solicitați. În acest sens, se încurajează achiziția de utilaje și echipamente, în detrimentul altor achiziții.
Parcurgând grilele de punctaj aferente programului de finanțare urmărit, antreprenorii își pot estima șansele de a primi finanțare în cadrul sesiunii din acel an. Astfel, ei își pot compara propriul punctaj estimat cu punctajul minim ce a permis finanțarea în cadrul unor sesiuni anterioare.
Chiar și în cazul în care punctajul obținut efectiv este mai mic decât cel estimat de către solicitant, acesta are posibilitatea de a depune o contestație ce va fi soluționată de către alți evaluatori decât cei care au analizat inițial proiectul. În multe cazuri, analiza contestației aduce un punctaj mai mare pentru antreprenori, însă trebuie țintut cont de faptul că orice contestație se va analiza pe baza informațiilor prezentate în cadrul planului de afaceri depus.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)