Articol scris de Adrian Teampău, partener asociat, Divizia impozite indirecte, EY România.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 89/2018, care cuprinde și aceste noutăți, a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Una dintre cele mai importante măsuri conținute de acest act normativ constă în aplicarea, începând cu 1 noiembrie 2018, a cotei reduse de TVA de 5% pentru mai multe categorii de servicii, după cum urmează:
- cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping (în prezent, subiect de 9% TVA);
- serviciile de restaurant și de catering (în prezent, subiect de 9% TVA);
- dreptul de utilizare a facilităților sportive, în scopul practicării sportului și educației fizice (în prezent, subiect de 19% TVA);
- serviciile constând în permiterea accesului în bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative (în prezent, subiect de 19% TVA).
Extinderea aplicării cotei de TVA de 5% în zona anumitor servicii va genera un impact semnificativ, în principal, în turism, prin industria recreativă și industria ospitalității, reprezentată de sectorul HORECA (hoteluri, restaurante, cafenele etc).
În ceea ce privește turismul local, Agenția Națională de Administrare Fiscală se confruntă, în ultimii ani, cu un nivel crescut al evaziunii fiscale. Măsura privind reducerea cotei de TVA de la 9% la 5% pentru serviciile din industria ospitalității ar trebui să reprezinte un stimulent pentru aducerea la suprafață a veniturilor nedeclarate și, prin urmare, plata TVA de către agenții economici.
Un efect direct al acestei măsuri pentru afacerile din domeniu ar consta în potențiala reducere a tarifelor brute practicate, ceea ce ar crește gradul de ocupare a unităților de cazare.
Rămâne de văzut însă dacă această măsură fiscală se va traduce într-o reală diminuare a prețurilor serviciilor începând cu 1 noiembrie 2018. Și chiar dacă nu vom asista la o asemenea abordare din partea agenților economici, iar nivelul tarifelor se va menține, este interesant de urmărit cum vor utiliza firmele surplusul de venit realizat (rezultat din diferența de cotă de TVA). Acest surplus poate fi utilizat pentru realizarea unor investiții suplimentare în unitățile respective (hoteluri și restaurante) sau poate chiar în creșterea salariilor angajaților.
Din nefericire, nu toți câștigă de pe urma acestor modificări legislative, deoarece unele afaceri nu vor putea beneficia de reducerea cotei de TVA.
Aici ne referim la definiția serviciilor de restaurant și catering din Codul fiscal. Doar agenții care demonstrează că prestează o gamă mai largă de servicii, nu doar furnizează mâncare și băutură, vor putea să aplice cota redusă de TVA de 5%. Un exemplu în acest sens îl constituie unitățile de alimentație care livrează mâncare la domiciliu, dar nu pun la dispoziție un spațiu pentru consum și nu oferă servicii conexe (de exemplu, servire la masă). Așadar, o pizza comandată și livrată la domiciliu va fi subiect de TVA 9% spre deosebire de o pizza pe care o savurăm la restaurant. De ce? Pentru că, în primul caz, vorbim de o livrare de alimente care beneficiază de 9% TVA, în timp ce pentru serviciile de restaurant se va aplica 5% TVA. Teoretic, va fi mai ieftin să mănânci la restaurant decât acasă.
În aceeași notă, vor apărea și discriminări între tipurile de unități de alimentație publică. Spre exemplu, o patiserie sau o altă afacere mică care nu dispune de spațiu și nu prestează servicii conexe (de exemplu, servire la masă) nu va putea aplica cota redusă de TVA de 5%. În timp ce o afacere mai mare, care dispune de spațiu cu mese și angajează ospătari, chelneri, barmani va putea să aplice cota redusă.
Devine evident că, în contextul noilor modificări, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect în domeniul alimentar, se impune definirea exactă a serviciilor conexe aferente operațiunilor de restaurant și catering.
O altă modificare adusă de această ordonanță constă în reducerea cotei de TVA de la 19% la 5% pentru serviciile aferente industriei recreative, respectiv permiterea accesului în bâlciuri, parcuri de distracții și în parcuri recreative, dar și utilizarea facilităților sportive pentru practicarea sportului. Măsura este binevenită, întrucât România dispune de un potențial semnificativ în zona dezvoltării parcurilor de distracții și parcurilor recreative, datorită reliefului și resurselor naturale de care dispune. În plus, aceste sectoare au beneficiat de realizarea unor investiții consistente în ultimii ani, concretizate în apariția mai multor parcuri de distracție și aventură în diferite zone ale țării.
Aplicarea cotei reduse de TVA de 5% este binevenită și pentru utilizarea facilităților sportive, în sensul promovării sportului în rândul populației care înregistrează unul dintre cele mai ridicate niveluri ale sedentarismului din Uniunea Europeană, dar și creșterii competitivității serviciilor oferite de sălile de sport.
Rămâne de văzut dacă aceste măsuri fiscale bine intenționate vor avea efectul dorit.
În concluzie, sunt de așteptat anumite clarificări, necesare în implementarea cu succes a acestor reduceri de cotă. Este evident că, cel puțin din perspectiva creșterii gradului de colectare a TVA, măsura ar trebui să producă efecte pozitive, având în vedere faptul că, potrivit unui studiu recent al Comisiei Europene, România se clasa în anul 2016 pe primul loc în UE în ceea ce privește deficitul de colectare a TVA.
Comentarii articol (0)