Practic, pentru orice fel de adunare publică în apropierea unei instituții/autorități publice este nevoie de declararea prealabilă, potrivit Deciziei ICCJ nr. 19/2018 (recurs în interesul legii), publicată azi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1055. De această decizie vor trebui să țină cont toți judecătorii confruntați cu situații în care se ridică această problemă.
Din concluzia deciziei ICCJ aflăm că "există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice, atunci când adunările urmează să se desfăşoare în pieţe ori pe căile publice (drum public, parte carosabilă şi trotuar) sau în alte locuri prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 60/1991 (în piețe sau alte locuri în aer liber - n.red.), situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat".
În Legea nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice, adunările acestea sunt definite ca mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber. Condiția e ca aceste adunări să fie declarate înainte la primării.
Totuși, potrivit aceleiași legi, anumite adunări publice nu trebuie declarate înainte: "Nu trebuie declarate în prealabil adunările publice al căror scop îl constituie manifestările cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative, cele ocazionate de vizite oficiale, precum şi cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat". Problema care s-a pus a fost ce se poate înțelege prin exteriorul sediului.
Această prevedere de mai sus a fost analizată de Curte în decizia publicată azi. Practic, spun judecătorii, pentru orice miting/demonstrație/manifestație care are loc într-o piață sau pe drumul, trotuarul ori partea carosabilă de lângă o instituție/autoritate publică e nevoie de declarare la primărie înainte. Prevederea trebuie interpretată în sensul că, spune ICCJ, dacă o adunare ce se desfășoară în exteriorul sediilor ori al imobilelor persoanelor juridice de interes public/privat, iar acest exterior coincide/se suprapune cu unul dintre locurile enumerate mai sus, atunci e obligatorie declararea prealabilă a adunării.
Scopul obligației de a declara aceste adunări dinainte, spun judecătorii ICCJ, este acela de a permite autorităților să ia din timp măsuri de protecție și securitate pentru desfășurarea pașnică a întrunirilor, asigurând astfel ordinea publică.
Care e consecința pentru nerespectarea acestei obligații? Avem, pe de o parte, potrivit Legii nr. 61/1991, o amendă pentru cei care organizează adunări nedeclarate între 1.000 și 10.000 de lei, iar, pe de altă parte, o amendă între 500 și 5.000 de lei pentru toți cei care participă la astfel de adunări și refuză să plece când sunt avertizați/somați de organele de ordine. Aceste amenzi pot fi aplicate atât de organele de poliție, cât și de jandarmi ori împuterniciți ai primăriei.
În fine, era nevoie de decizia Curții pentru a se asigura un răspuns unitar din partea judecătorilor în spețe de acest fel, din moment ce practica arăta soluții diferite în dosare. De pildă, erau instanțe unde trotuarul sau partea carosabilă din preajma unei instituții publice erau considerate ca intrând în sintagma "exteriorul sediului" (și, prin urmare, nu e necesară declararea adunărilor desfășurate acolo), altele care considerau că trotuarul și partea carosabilă constituie elemente ale unei căi de comunicații publice.
Comentarii articol (2)