Propunerea legislativă privind încadrarea în muncă a gestionarilor a fost adoptată luni de către senatori și vizează schimbarea cadrului legal ce reglementează activitatea acestei categorii de angajați. Pentru a se aplica, propunerea are nevoie și de votul Camerei Deputaților, de semnătura șefului statului și de publicarea în Monitorul Oficial.
Concret, proiectul de act normativ vizează modificarea, printre altele, a modului în care se pot angaja gestionarii, dar și a valorii garanției pe care aceștia sunt obligați să o depună la angajator.
Mai exact, gestionarii vor fi nevoiți, ca în prezent, să depună la angajator o garanție în numerar. Garanția va putea fi, dacă această propunere legislativă va intra în vigoare, iar măsurile cuprinse în aceasta se vor aplica, de cel puțin un salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată și de cel mult zece astfel de salarii. În prezent, garanția în numerar poate fi de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului.
După cum este prevăzut în proiectul de act normativ, această garanție se va putea reține în rate lunare de până la 10% din salariul lunar net și doar cu acordul scris al gestionarului. Garanția în numerar “va fi depusă de către angajatori la instituții de credit, într-un cont special al angajatorului respectiv. Garanțiile în numerar depuse la instituțiile de credit se înscriu într-un carnet de consemnare sau fișă de cont pe numele gestionarului. Acest document va fi păstrat în casieria angajatorului în favoarea căruia s-a constituit garanția”.
Garanția în numerar, plus o dobândă aferentă, vor putea fi recuperate de către gestionar, ca în prezent, la încheierea relației de muncă cu respectivul angajator, dar doar în situația în care salariatul n-a făcut nicio pagubă sau în cazul în care a acoperit o eventuală pagubă în întregime.
Atenție! Această propunere legislativă NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie adoptată de Camera Deputaților, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.