Evenimentul Black Friday, numit și Vinerea reducerilor, se organizează în România de opt ani și, deoarece implică reduceri considerabile de preț pentru o serie întreagă de produse față de alte perioade ale anului, a devenit extrem de popular și în țara noastră.
Ofertele de Black Friday apar, în mod normal, la sfârșitul lunii noiembrie, dar, ca și în acest an, mulți comercianți decid să ofere reduceri substanțiale de preț mai devreme. Totodată, există și comercianți care prelungesc perioada reducerilor de preț și după încheierea lunii noiembrie.
Astfel, ANPC recomandă ca cei ce fac cumpărături în aceste perioade să se informeze înainte de a face acest lucru, și anume despre caracteristicile produsului vizat, costurile legate de livrarea produsului, modalitățile de plată acceptate de vânzător etc.
ANPC amintește că, indiferent de tipul vânzărilor, adică de soldare, de lichidare sau promoționale, acestea trebuie să respecte mai multe reguli privind stabilirea și afișarea prețurilor. Concret, reducerea de preț trebuie raportată la un preț de referință al unui produs identic, utilizat în același mediu de vânzare (online sau magazin fizic), iar prețul redus trebuie să fie, în mod evident, mai mic decât prețul de referință.
În esență, prețul de referință este cel mai mic preț utilizat într-un magazin, fie el electronic sau fizic, pentru vânzarea unui produs în perioada de 30 de zile înaintea aplicării reducerii de preț. Mai exact, prețul afișat în perioada reducerilor trebuie să fie mai mic decât cel afișat cu cel puțin 30 de zile înainte în același magazin.
Apoi, autoritatea ce protejează consumatorii face câteva recomandări și celor care obișnuiesc ca, în perioada Black Friday, să facă cumpărături online. Astfel, aceștia sunt încurajați să verifice stocurile existente, să verifice dacă prețul afișat pe website conține și taxa pe valoarea adăugată și dacă acest preț include și costurile de livrare.
Pe de altă parte, potrivit ANPC, comercianții sunt obligați să informeze corect și complet clienții, prin publicarea următoarelor informații pe website-ul magazinului:
- datele de identificare ale comerciantului (denumire, adresă de e-mail, număr de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală ș.a.);
- caracteristicile produsului;
- prețul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare (dacă este cazul);
- modalitățile de plată și livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
După cum specifică ANPC, în cazul în care nu sunt pe placul cumpărătorului, produsele comandate pe internet pot fi returnate de către acesta în termen de 14 zile, fără a fi nevoit să invoce vreun motiv. În cazul returnării unui produs, comerciantul trebuie să ramburseze clientului suma plătită de acesta în cel mult 14 zile din momentul în care primește produsul.
Atenție: Dacă în termenii și condițiile de funcționare a magazinului online nu este menționat, în mod expres, și faptul că termenul de returnare a unui produs este de 14 zile, acesta se prelungește automat cu încă 12 luni.
Comentarii articol (0)