Ca să salveze companiile private și pe cele de stat de insolvență, Guvernul propune, printr-un proiect de ordonanță cu numeroase modificări fiscale, un mecanism de eșalonare la plata datoriilor fiscale restante din ultimii ani, mecanism alternativ celui reglementat deja în Codul de procedură fiscală. Acesta ar intra în vigoare după ce ordonanța, odată aprobată de Guvern, va ajunge în Monitorul Oficial.
Guvernul are în vedere în acest proiect datoriile restante la 31 decembrie 2017 înscrise în certificatele de atestare fiscală, iar aici sunt incluse și cele declarate ori stabilite ulterior lui 2017, dar referitoare la perioade de până la 31 decembrie 2017. De asemenea, include aici și anumite obligații bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale. Cât despre perioada de eșalonare, Executivul a propus un maxim de șapte ani.
Firmele în insolvență/dizolvare sau cele care ar avea deschisă opțiunea unei eșalonări conform Codului de procedură fiscală nu vor putea apela la acest mecanism. Ca să beneficieze de o eșalonare specială, contribuabilul va trebui să vină cu un plan de restructurare care să arate că acesta ar avea posibilitatea, beneficiind de această eșalonare, să și plătească restanțele respective.
Mecanismul nu va fi însă disponibil pe o perioadă nelimitată, pentru că proiectul de ordonanță le va da companiilor datornice un termen de șase luni de la intrarea în vigoare a ordonanței ca să ceară la organul fiscal aplicarea înlesnirii la plata datoriilor. Apoi, mecanismul va deveni inaccesibil. Cererile nu se vor putea depune însă până când nu apare un ordin cu procedura de aplicare a mecanismului.
Dacă obține aprobarea cererii sale de înlesnire la plată:
- nu vor mai curge dobânzi, penalități și alte accesorii pentru obligațiile cuprinse în înlesnirea la plată;
- datornicul va fi supravegheat pe toată perioada derulării înlesnirii;
- ca să nu piardă înlesnirea, contribuabilul va trebui să se achite de obligațiile fiscale la zi (declarare, plată etc.), să respecte graficul de plăți stabilit, să nu înregistreze alte datorii bugetare ș.a.m.d.
Oricând dorește, contribuabilul va putea renunța la mecanism, potrivit proiectului de ordonanță, dar acesta va putea cere (de maximum două ori) modificări cu privire la decizia de înlesnire, în perioada de valabilitate, nu ulterior. Dacă organul fiscal își dă acordul, se va putea veni cu un nou grafic de plată, cu o prelungire pe o perioadă de cel mult patru ani.
Așa cum se întâmplă și în cazul eșalonării deja reglementate în Codul de procedură fiscală, pe tot parcursul înlesnirii la plată conform acestui proiect de ordonanță se va suspenda executarea silită pentru obligațiile bugetare cuprinse în decizia de înlesnire.
Aceia dintre contribuabili care vor reuși să ajungă cu brio la finalul perioadei de eșalonare, cu toate datoriile plătite, vor beneficia de ștergerea dobânzilor și penalităților datorate pentru obligațiile bugetare cuprinse în mecanism. În situația celor care nu se pot ține de graficul de rambursare sau pierd înlesnirea pentru oricare alt motiv, organul fiscal va fi obligat să ceară deschiderea procedurii de insolvență.
Atenție! Prevederile propuse prin proiectul de OG nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acestea trebuie adoptate și publicate în Monitorul Oficial.