Mecanismul restructurării financiare, ce a fost introdus în 2019, a fost extins în vară prin OUG pentru a acoperi și datoriile bugetare restante din anul 2021. Astfel, cei interesați pot să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până în ianuarie 2023, iar cererile de restructurare pot fi depuse până în iulie 2024. Însă trebuie subliniat că ratarea termenului din ianuarie 2023 pune firmele în imposibilitatea de a mai accesa mecanismul, chiar dacă cererile se pot transmite și după. Citește articolul
Adoptată la final de decembrie, Ordonanța de urgență a Guvernului 130/2021 a marcat introducerea unui număr semnificativ de măsuri legislative importante fiscal-bugetare despre care s-a scris și vorbit destul de mult. Am remarcat însă că – în mod nemeritat, poate – una dintre modificări a trecut total neobservată: prelungirea efectelor juridice a anulării obligațiilor bugetare accesorii până la data de 30 iunie 2022. Încercăm să descifrăm de ce s-a întâmplat acest lucru și, mai ales, să anticipăm ce perspective ar putea aduce această modificare legislativă în 2022. Astfel, OUG 130/2021 pare să întărească un trend din ultimii doi ani în care statul român, în contextul dificultăților financiare generate de pandemia Covid-19, mai acordă o șansă contribuabililor săi pentru a-și achita debitele fiscale principale restante și a beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii. Citește articolul
În contextul în care ultimele luni au dus pentru unii la acumularea și mai multor datorii la stat, e bine de știut că banii luați de la stat sub forma microgranturilor (măsura 1) și granturilor pentru capital de lucru (măsura 2) pot fi folosiți și pentru plata datoriilor bugetare. Vorbim de impozitele pe afacere, inclusiv TVA-ul nedeductibil. Citește articolul
Firmele private și cele de stat care au datorii restante la buget din anii anteriori ar putea cere organelor fiscale anul acesta să intre într-o procedură specială de eșalonare la plată pentru a scăpa de plata dobânzilor și penalităților de întârziere și pentru a evita insolvența. Mecanismul de înlesnire la plată este propus de Guvern într-un proiect de act normativ cu numeroase modificări fiscale. Citește articolul
O serie de modificări legislative pentru insolvența companiilor, intrate marți în vigoare, se concentrează destul de mult pe apărarea intereselor statului. De exemplu, nu se mai poate obține intrarea în insolvență a firmelor unde creanțele bugetare sunt de la 50% în sus (din totalul creanțelor). Practicienii în insolvență au criticat modificările încă de când au fost puse în dezbatere, calificând urmările unei atare condiționări ca premisă pentru o stare de insolvență continuă, nedeclarată. În plus, aceștia au invocat și lipsa urgenței acestor modificări legislative. Citește articolul
Conform legii achizițiilor publice, companiile nu puteau fi excluse din procedura de atribuire a contractelor de achiziții publice atunci când înregistrau datorii la bugetul general mai mari de 4.000 de lei. Însă Guvernul a decis să majoreze acest prag printr-o ordonanță de urgență apărută luni în Monitorul Oficial. Citește articolul
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat astazi pe pagina sa de internet lista cu contribuabilii care au restante la bugetul general consolidat al statului la 30 iunie 2013. Citește articolul
Guvernul a dat posibilitatea firmelor care au restante la stat sa fie scutite de penalitati, daca isi achita datoriile pana la finalul anului. Cum vor fi aplicate exact aceste facilitati fiscale? Va spunem noi astazi. Citește articolul
Guvernul s-a angajat in fata Fondului Monetar International sa reintroduca posibilitatea acordarii esalonarilor la plata pentru contribuabili, cu clauze asiguratorii din partea statului roman ca se va comporta ca un "creditor prudent" la incasarea veniturilor la buget, in conformitate cu procedurile europene. In practica insa, situatia sta cu totul altfel, expertii fiscali considerand ca asistam doar la un "exercitiu de imagine" al Guvernului in ochii Europei si ai FMI-ului. Citește articolul