Proiectul de Lege a fost elaborat din necesitatea reglementãrii unei instituþii importante pentru procesul de reformã a administraþiei publice centrale ºi locale. Proiectul urmãreºte deconcentrarea puterii la nivel teritorial propunând creºterea rolului prefectului.
Proiectul de Lege a fost elaborat din necesitatea reglementãrii unei instituþii
importante pentru procesul de reformã a administraþiei publice centrale ºi
locale. Proiectul urmãreºte deconcentrarea puterii la nivel teritorial propunând
creºterea rolului prefectului.
În acest scop, se prevede cã prefectul, reprezintã pe primul ministru, pe
fiecare membru al Executivului, precum ºi pe conducãtorii celorlalte organe ale
administraþiei publice centrale din subordinea Guvernului, funcþia sa având
caracter interministerial.
Guvernul numeºte câte un prefect în fiecare judeþ ºi în municipiul Bucureºti, la
propunerea Ministerului Administraþiei ºi Internelor.
Sediul instituþiei prefectului este în municipiul reºedinþã de judeþ, de regulã
în Palatul administrativ, proprietate publicã a statului, judeþului sau a
municipiului, dupã caz. Pentru municipiul Bucureºti, respectiv judeþul Ilfov,
sediul instituþiei prefectului este în municipiul Bucureºti.
În calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul acþioneazã pentru
realizarea în judeþ, respectiv în municipiul Bucureºti, a obiectivelor cuprinse
în Programul de guvernare ºi dispune de mãsurile necesare pentru îndeplinirea
lor, în conformitate cu competenþele ºi atribuþiile ce îi revin potrivit legii.
Prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor ºi ale
celorlalte organe ale administraþiei publice centrale din subordinea Guvernului,
organizate la nivelul unitãþilor administrativ-teritoriale.
Activitatea prefectului se întemeiazã pe principiile legalitãþii,
imparþialitãþii, obiectivitãþii, transparenþei, eficienþei, responsabilitãþii ºi
orientãrii cãtre cetãþean. Capacitatea juridicã de drept public a instituþiei
prefectului se exercitã în exclusivitate de cãtre prefect.
Activitatea instituþiei prefectului este finanþatã de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Administraþiei ºi Internelor. Instituþia prefectului are
buget propriu, care se elaboreazã ºi se executã în condiþiile legii. Prefectul
rãspunde de execuþia bugetului prefecturii. Cheltuielile totale aferente
bugetului instituþiei prefectului reprezintã limite maxime care nu pot fi
depãºite. Prefectul are obligaþia de a angaja ºi de a utiliza credite bugetare
numai în limita prevederilor ºi destinaþiilor aprobate. Instituþia prefectului
poate beneficia de programe cu finanþare internaþionalã pentru susþinerea
reformei în administraþia publicã.
Prefectul ºi subprefectul fac parte din categoria înalþilor funcþionari publici.
Proiectul prevede reglementãri specifice pentru prefect ºi subprefect, astfel
încât aceºti înalþi funcþionari publici sã devinã profesioniºti ai
administraþiei publice.
Poate ocupa funcþia de prefect, respectiv de subprefect persoana care:
- are vârsta de cel puþin 30 de ani pentru prefect, respectiv 27 de ani pentru
subprefect;
- îndeplineºte condiþiile specifice prevãzute de lege pentru ocuparea funcþiei
publice;
- are studii superioare de lungã duratã, absolvite cu diplomã de licenþã sau
echivalentã, ºi o vechime în specialitatea absolvitã de 5 ani, pentru prefect,
respectiv 3 ani, pentru subprefect;
- a absolvit programe de formare ºi perfecþionare în administraþia publicã,
organizate, dupã caz, de Institutul naþional de Administraþie sau de alte
instituþii specializate, din þarã sau strãinãtate, ori a dobândit titlul
ºtiinþific de doctor în ºtiinþe juridice sau administrative.
În scopul perfecþionãrii pregãtirii profesionale, membrii Corpului prefecþilor,
ai corpului subprefecþilor, precum ºi cei care fac parte din corpul de rezervã
al prefecþilor, respectiv al subprefecþilor sunt obligaþi sã efectueze, cel
puþin o datã la trei ani, conform programãrii aprobate de ministerul
administraþiei ºi internelor, stagii de perfecþionare profesionalã la Institutul
Naþional de Administraþie ori la instituþii de învãþãmânt superior din þarã sau
strãinãtate.
Membrilor Corpului prefecþilor, respectiv ai Corpului subprefecþilor le sunt
aplicabile prevederile referitoare la incompatibilitãþi ºi conflictul de
interese prevãzute pentru funcþionarii publici. La data intrãrii în corpul
prefecþilor, respectiv al subprefecþilor contractul de muncã al acestora la
instituþiile publice, regiile autonome, companiile naþionale, societãþile
naþionale ºi societãþile comerciale se suspendã de drept.
Prefectul ºi subprefectul nu pot fi membri ai unui partid politic sub sancþiunea
eliberãrii lor în funcþie.
Prefectul ºi subprefectul rãspund, dupã caz, disciplinar, administrativ, civil
sau penal pentru faptele sãvârºite în exercitarea atribuþiilor ce le revin, în
condiþiile legii.
Proiectul de lege va fi transmis Parlamentului spre dezbatere ºi adoptare.
Comentarii articol (0)