Prefectul va pierde statutul de demnitar ºi va deveni, începând cu data de 1 ianuarie 2006, înalt funcþionar public urmând se va supunã integral reglementãrilor cuprinse în Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcþionarilor publici.
Prefectul va pierde statutul de demnitar ºi va deveni, începând cu data de 1 ianuarie 2006, înalt funcþionar public urmând se va supunã integral reglementãrilor cuprinse în Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcþionarilor publici.
Prefectii dau examenExamenul se organizeazã ºi se desfãºoarã în condiþiile Legii nr.188/1999 privind Statutul funcþionarilor publici ºi este gestionat de cãtre comisia de concurs pentru recrutarea înalþilor funcþionari publici, numitã prin Decizia primului-ministru nr.276/2005, completatã de Decizia primului-ministru nr. 356/2005.
Examenul constã în douã etape, dupã cum urmeazã:
a) elaborarea unui proiect pe baza tematicii ºi bibliografiei stabilite prin ordin al ministrului Administraþiei ºi Internelor;
b) probã scrisã, care constã în rezolvarea unor subiecte în prezenþa comisiei.
Bibliografia ºi tematica pentru examenul de atestare vor fi stabilite prin ordin al ministrului Administraþiei ºi Internelor, la data intrãrii în vigoare a hotãrârii.
La aceeaºi datã vor fi afiºate, atât la sediul Ministerului Administraþiei ºi Internelor, cât ºi la sediul Agenþiei Naþionale a Funcþionarilor Publici, precum ºi pe site-urile acestor instituþii, data ºi locul desfãºurãrii examenului de atestare.
Pot participa la examenul de atestare pe post ºi pot ocupa funcþiile publice de prefect ºi subprefect persoanele care îndeplinesc condiþiile prevãzute în Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcþionarilor publici (art. 15 cu excepþia celor prevãzute la literele c) - e).
Excepþiile se referã la condiþia de a fi absolvit programe de formare specializata ºi perfecþionare în administraþia publicã sau în alte domenii specifice de activitate sau de a avea cel puþin 7 ani vechime în specialitatea funcþiei publice respective. De asemenea, nu e necesarã condiþia de a fi promovat concursul organizat pentru ocuparea unei funcþii publice de secretar general al Guvernului, de secretar general adjunct al Guvernului, de consilier de stat, de secretar general ºi secretar general adjunct din ministere ºi alte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, de prefect, de subprefect, de secretar general al prefecturii, de secretar general al judeþului ºi al municipiului Bucureºti, de director general din cadrul ministerelor ºi al celorlalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale.
Poate face parte din categoria înalþilor funcþionari publici ºi poate candida la funcþia de prefect sau subprefect persoana care îndeplineºte cumulativ:
• condiþiile pentru a ocupa o funcþie publicã, respectiv: sã aibã cetãþenia românã ºi domiciliul în România; sã cunoascã limba romana, scris ºi vorbit; are vârsta de minimum 18 ani împliniþi; are capacitate deplina de exerciþiu; sã aibã o stare de sãnãtate corespunzãtoare funcþiei publice pentru care candideazã, atestata pe baza de examen medical de specialitate; sã îndeplineascã condiþiile de studii prevãzute de lege pentru funcþia publicã; sã îndeplineascã condiþiile specifice pentru ocuparea funcþiei publice; sã nu fi fost condamnatã pentru sãvârºirea unei infracþiuni contra umanitãþii, contra statului sau contra autoritãþii, de serviciu sau în legãtura cu serviciul, care împiedicã înfãptuirea justiþiei, de fals ori a unor fapte de corupþie sau a unei infracþiuni sãvârºite cu intenþie, care ar face-o incompatibilã cu exercitarea funcþiei publice, cu excepþia situaþiei în care a intervenit reabilitarea; sã nu fi fost destituitã dintr-o funcþie publica în ultimii 7 ani; sã nu fi desfãºurat activitate de poliþie politicã, astfel cum este definitã prin lege;
• are studii superioare de lungã duratã, absolvire cu diplomã de licenþã sau echivalentã.
Pentru a participa la examen candidaþii vor depune la sediul Agenþiei Naþionale a Funcþionarilor Publici dosarele de înscriere.
Dosarele trebuie sã cuprindã urmãtoarele documente:
• copia actului de identitate;
• formularul de înscriere,
• copii ale diplomelor de studii;
• copia carnetului de muncã sau o adeverinþã care sã ateste vechimea în muncã ºi, dupã caz, în specialitate;
• cazierul judiciar;
• adeverinþa care sã ateste starea de sãnãtate corespunzãtoare;
• recomandarea de la ultimul loc de muncã.
Copiile actelor trebuie însoþite de documentele originale, care se certificã pentru conformitate cu originalul de cãtre secretariatul comisiei, sau în copii legalizate.
Formularul de înscriere este pus la dispoziþia candidaþilor de secretariatul comisiei, asigurat de Agenþia Naþionalã a Funcþionarilor Publici.
Rezultatele certificãrii dosarelor, cu menþiunea admis/respins se comunicã prin afiºare la sediul Agenþiei Naþionale a Funcþionarilor Publici.
Pentru a putea susþine proba scrisã, candidaþii sunt obligaþi sã depunã proiectul elaborat pe baza tematicii ºi bibliografiei, înainte de începerea probei scrise a examenului.
Subiectele pentru proba scrisã se stabilesc pe baza bibliografiei stabilite prin ordin al ministrului administraþiei ºi Internelor.
Durata probei scrise nu poate depãºi 3 ore.
Probele de examen se noteazã cu puncte de la 0 la 100. Criteriile de evaluare a proiectului precum ºi modul de acordare a punctajului pentru proba scrisã se stabilesc de cãtre comisie ºi se afiºeazã la finalizarea probei scrise, la locul desfãºurãrii examenului. Promovarea examenului se face ca urmare a obþinerii punctajului minim de 50 de puncte.
Rezultatul final, cu menþiunea „admis” sau „respins”, se comunicã candidaþilor prin afiºare la sediul Agenþiei Naþionale a Funcþionarilor Publici, nu mai târziu de 48 de ore de la finalizarea probei scrise.
Hotãrârea reglementeazã ºi procedura de contestare a rezultatului examenului de cãtre candidatul declarat „respins”.
Dupã afiºarea rezultatelor candidaþii pot face contestaþie , în termen de 24 de ore de la data afiºãrii rezultatelor, la secretariatul comisiei de soluþionare a contestaþiilor, la sediul ANFP, sub sancþiunea decãderii din acest drept.
Angajamentele asumate de Guvern privesc includerea prefecþilor ºi subprefecþilor în categoria înalþilor funcþionari publici de la 1 ianuarie 2006.
Comunicat de presa Guvern"Prefecþii face parte din corpul înalþilor funcþionari publici, vor fi apolitici, nu vor face parte nici din partide politice, nici din organizaþii asimilate acestora, li se va asigura stabilitate în corpul înalþilor funcþionari publici dar mobilitate în funcþie. Deci, oricând, Guvernul poate sã îi elibereze din funcþie, sã îi mute dintr-un judeþ într-un alt judeþ", a declarat ministrul Administraþiei ºi Internelor, Vasile Blaga.
Guvernul a adoptat astãzi o ordonanþã de urgenþã care modificã ºi completeazã Legea privind instituþia prefectului (Legea nr. 340/2004), clarificând aspecte legate de profesionalizarea funcþiei prefectului ºi a rolului sãu în conducerea serviciilor publice deconcentrate.
Prefecþii ºi subprefecþii aflaþi în prezent în funcþie pot fi menþinuþi dupã 1 ianuarie 2006, dacã promoveazã examenul de atestare pe post.
Examenul de atestare este gestionat de cãtre Comisia de recrutarea înalþilor funcþionari publici prevãzutã în Legea nr. 188/1999, urmând ca recrutãrile ulterioare sã se realizeze printr-un concurs la nivel naþional.
Prefecþii ºi subprefecþii vor fi numiþi în funcþie de Guvern, dintre membrii corpului înalþilor funcþionari publici.
Secretarii generali ai prefecturii, în funcþie la 31 decembrie 2005, ca urmare a promovãrii concursului organizat, vor fi numiþi în funcþia de subprefect. Începând cu data de 1 ianuarie 2006, funcþia publicã de secretar general al Prefecturii se transformã în funcþia publicã de subprefect.
"Secretarii generali ai prefecturilor, care vor fi subprefecþi la 1 ianuarie 2006, nu vor mai da acest concurs pentru cã ei ºi-au ocupat posturile, majoritatea, acum un an, acum doi ani, prin concurs", a spus ministrul Vasile Blaga.
Prefectul ºi subprefectul nu vor face parte dintr-un corp aparte al prefecþilor, respectiv al subprefecþilor aºa cum prevedea Legea nr.340/2004. Aceste structuri nu mai apar în textul ordonanþei de urgenþã iniþiat de Ministerul Administraþiei ºi Internelor.
Prefectul va avea rolul de reprezentant al Guvernului pe plan local, de garant al respectãrii la nivel local a legii ºi a ordinii publice ºi de conducãtor al serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor ºi ale celorlalte organe ale administraþiei publice centrale din subordinea Guvernului organizate la nivelul unitãþilor administrativ-teritoriale.
Prefectul va avea dreptul de a verifica legalitatea acþiunilor întreprinse de cãtre primar ºi preºedintele Consiliului Judeþean, în calitatea acestora de reprezentanþi ai statului în unitatea administrativ-teritorialã.
Pentru îndeplinirea atribuþiilor, prefectul este ajutat de 2subprefecþi, iar în cazul municipiului Bucureºti, de 3 subprefecþi.
Miniºtrii ºi conducãtorii celorlalte organe ale administraþiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega prefectului unele atribuþii de conducere ºi control cu privire la activitatea serviciilor publice deconcentrate din subordine. Aceste atribuþii se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului.
Prefecþii vor aviza proiectele de buget ºi ale situaþiilor financiare ale execuþiei bugetare ale serviciilor publice deconcentrate ºi le transmit, spre aprobare, cãtre conducãtorul instituþiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat, avizul prefectului având caracter consultativ.
Pentru a asigura coordonarea integratã a implementãrii politicilor publice sectoriale, a programelor ºi planurilor Guvernului în judeþ, s-a instituit Colegiul prefectural. Acesta reuneºte prefectul, subprefecþii ºi conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor ºi ale celorlalte organe ale administraþiei publice locale din subordinea Guvernului organizate la nivelul unitãþilor administrativ-teritoriale. De asemenea, actuala structurã cabinetul demnitarului a fost transformatã în cancelaria prefectului, cu o structurã corespunzãtoare.
Totodatã, pentru a asigura neutralitatea politicã, mobilitatea ºi profesionalizarea prefecþilor ºi a subprefecþilor au fost propuse o serie de interdicþii, incompatibilitãþi, dar ºi motivaþii financiare ºi ne-financiare pentru persoanele care ocupã aceste funcþii publice.
Prefecþii ºi subprefecþii numiþi în alt judeþ decât cel de domiciliu beneficiazã de o primã de instalare egalã cu trei salarii, precum ºi de o locuinþã de serviciu în baza unui contract de închiriere. Cheltuielile privind chiria locuinþei de serviciu sunt decontate din bugetul instituþiei prefectului.
Prefecþii ºi subprefecþii nu au dreptul la grevã, nu pot sã înfiinþeze organizaþii sindicale proprii ºi au obligaþia sã informeze conducerea Ministerului Administraþiei ºi Internelor ori de câte ori cãlãtoresc în afara judeþului.
"Unul din principiile cele mai importante pe care l-am avut în vedere, atunci când am propus pachetul de reformã a administraþiei publice, se referã la depolitizarea ºi profesionalizarea funcþiei publice", a declarat astãzi, în conferinþã de presã, ministrul Administraþiei ºi Internelor, Vasile Blaga.
Comentarii articol (0)