La finele lunii martie 2019 vom avea, de principiu, Brexit-ul, adică ieșirea Marii Britanii din UE. Din acest motiv, Costin Manta, senior manager impozite indirecte la EY România, a explicat recent, la o conferință anuală de fiscalitate, ce implicații vor exista pe partea vamală pentru firmele românești.
Despre implicațiile majore ce țin de partea de TVA am scris în articolul de aici.
1. Achizițiile și livrările intracomunitare
O primă consecință a ieșirii Marii Britanii din UE ar fi că achizițiile și livrările intracomunitare de bunuri vor deveni operațiuni de import și export. În esență, asta înseamnă că bunurile vor trebui vămuite, ceea ce ar putea aduce probleme mari autorităților britanice. Și nu numai.
„Prima implicație și cea mai simplă e că tot ce avem acum ca achiziție intracomunitară, respectiv livrare intracomunitară dinspre și înspre Marea Britanie vor deveni operațiuni de import și export. Practic, vor trebui să facă vămuirea acelor bunuri.
A existat un studiu făcut la nivelul Marii Britanii, ca să vadă dacă sunt pregătiți să facă față vamal noilor operațiuni de import și export, ținând cont de volumul comerțului cu celelalte state ale Uniunii Europene. Probabil o să fiți surprinși - nu sunt [pregătiți].
Tot lanțul logistic, dacă aveți comerț cu Marea Britanie, va fi foarte mult întârziat, pentru că efectiv nu există suficiente vămi și personal vamal ca să facă față importurilor și exporturilor din celelalte 27 de state membre. Deci, practic, ceea ce se livra în trei zile s-ar putea să dureze două luni. Există soluții și pentru asta, dar, din păcate, și acestea sunt puse sub semnul întrebării, tocmai din cauza faptului că nu există acest acord de Brexit”, a declarat Costin Manta.
2. Taxele vamale
O altă problemă spinoasă va fi cea a taxelor vamale, care vor apărea în cazul Brexit-ului. Specialistul de la EY România spune că, aproape garantat, în primă fază vor fi taxe vamale mari, până încep să apară uniuni vamale și acorduri de schimb liber:
„Taxele vamale variază. În primul rând, dacă rămâne Marea Britanie în Uniunea Europeană, taxele vamale vor fi zero, pentru că nu vor exista. Dacă, totuși, se decid să iasă, atunci taxele vamale sunt cu semnul întrebării. Pentru că taxele vamale depind de uniuni vamale, de acordurile de comerț liber.
Din păcate, acestea nu există în momentul de față cu Marea Britanie. Deci, în mod normal, în cel mai rău caz, taxele vamale vor fi cele generale, pentru state cu care nu există nicio uniune vamală și niciun acord de schimb liber. Adică cele mai mari taxe vamale.
Evident, ele pot să scadă, în măsura în care se va realiza o uniune vamală sau un acord de schimb liber. Deocamdată, nu le avem. Deci, dacă ar fi să bugetez ceva, aș bugeta pe cele mai mari taxe vamale.”
3. Operatorul economic autorizat
Costin Manta a explicat că operatorii economici autorizați ar putea fi o soluție pentru aglomerația din vămi provocată de Brexit. Totuși, ar fi, în acest caz, și un dezavantaj.
„Legat de operatorul economic autorizat. Aici ne ajută un pic, în sensul că ne poate salva de ce am zis la punctul unu, și anume aglomerația din vămi.
Dacă obținem acest statut, în mod normal acesta îi poate ajuta [pe britanici] să-și facă o vămuire la domiciliu. Adică să nu aștepte cu marfa în vamă până când un agent al Vămii va binevoi să se uite la marfa lor, ci pur și simplu merg cu respectivele bunuri până la ei în curte și după aceea le pot folosi instant.
Din păcate, pentru a obține acest statut, e nevoie de o perioadă, pentru că, practic, se face un audit al Vămii pe sistemele și procesele companiei, ca să se vadă dacă [firma] poate beneficia de acest statut”, a spus senior managerul de impozite indirecte de la EY România.
4. Regulile de origine
Lista implicațiilor vamale ale ieșirii Marii Britanii din UE mai cuprinde și regulile de origine. Această chestiune ar putea aduce, de asemenea, taxe vamale mari, în condițiile în care nu știm dacă vom avea un acord de Brexit.
„Să zicem că importăm bunuri din Marea Britanie. Întrebarea e: ce origine au? Din moment ce vin din Marea Britanie, am putea să presupunem că au originea în Marea Britanie. Dacă ar exista un acord de schimb liber sau o uniune vamală, practic, având această origine, am putea beneficia de taxe vamale favorabile.
Dar ce ne facem dacă sunt niște bunuri făcute parțial în China, care merg în Marea Britanie și după aceea spre celelalte țări din Uniunea Europeană? Atunci, se pune problema: originea e China sau Marea Britanie? Răspunsul ar fi că nu știm, pentru că aceste reguli de origine se stabilesc pe anumite criterii. Deocamdată, aceste criterii, pentru Marea Britanie, nu se cunosc. Și, așa cum probabil știți, taxele vamale pentru produsele din China sunt, de obicei, mai mari.
Deci, deși putem avea o prelucrare masivă a bunurilor în Marea Britanie, practic nu putem ști sigur că orginea este Marea Britanie și nu putem beneficia de taxe vamale mai reduse, pentru că nu știm care sunt criteriile. De ce? Pentru că n-avem niciun acord de Brexit, nu avem acorduri de schimb liber, nu avem uniuni vamale. Practic, nu avem nimic”, a lămurit Costin Manta.
5. Încadrările tarifare
Brexit-ul ar putea aduce costuri suplimentare pentru companii inclusiv atunci când este vorba de greșeli la încadrările tarifare. Dacă în prezent riscurile de costuri suplimentare sunt minime, dacă se fac greșeli, după Brexit vor crește semnificativ.
„Dacă ne gândim un pic, încadrări tarifare facem și acum pentru comerțul cu Marea Britanie. Pentru că, în Intrastat, bunurile se declară în funcție de tariful vamal, pe încadrarea tarifară din tariful vamal. Întrebarea ar fi ce se întâmplă în prezent dacă greșesc o încadrare tarifară din punct de vedere Intrastat? Poate nu v-ați gândit foarte tare, vi s-a părut că un bun se încadrează pe un anumit cod. Din punct de vedere Intrastat, nimic sau cel mult o rectificativă. În general, nici măcar nu dau amenzi.
Dar ce se întâmplă dacă, în scopul procedurilor vamale, greșesc încadrările tarifare? S-ar putea să datorez taxe vamale și TVA suplimentar. Ce înseamnă asta? Înseamnă că, dacă aveți comerț cu Marea Britanie, după Brexit sau chiar un pic înainte, ar fi bine să revizuiți aceste coduri tarifare, ca să vedeți dacă chiar sunt corecte, pentru că unele sunt deosebit de apropiate, dar au taxe vamale diferite. (...) Pentru că, altfel, dacă ni le reîncadrează Vama, o să beneficiem de acele faimoase dobânzi și penalități de întârziere”, a mai declarat specialistul EY.
6. Codul EORI (adică cel de TVA)
Costin Manta a făcut referire, în fine, și la codul de TVA folosit în Marea Britanie și cum va complica Brexit-ul folosirea codurilor de acest fel:
„În prezent, toate companiile din Marea Britanie au un cod EORI. Practic, e cel de TVA, doar că se numește cod EORI. După părăsirea teritoriului Uniunii Europene, practic, toate aceste coduri EORI vor valora zero. Practic, societățile din Marea Britanie, dacă vor dori să facă operațiuni de import sau de export în oricare dintre celelalte 27 de state membre, vor trebui să obțină un alt cod EORI într-una dintre țările respective. Practic, ce au ei în Marea Britanie nu va mai fi valabil. Procedura nu este deosebit de greoaie, dar trebuie avută în vedere.
Un alt amănunt important legat de importurile și exporturile societăților din Marea Britanie după Brexit ar fi întrebarea dacă ele se califică drept importatori sau exportatori, din perspectiva legislației vamale. Pentru că, ca să poată fi considerați exportatori în oricare stat din Uniunea Europeană, ar trebui să fie stabiliți în Uniunea Europeană. Altfel, altă companie de pe lanț ar trebui să fie declarată exportator. Asta trebuie avut în vedere și din perspectiva scutirii de TVA la exporturi.”
--
Ieșirea Marii Britanii din UE ar urma să aibă loc la finele lunii martie 2019, după ce britanicii și-au exprimat în iunie 2016 dorința ca statul să părăsească UE. Totuși, acordul pregătit de Theresa May, prim-ministrul Marii Britanii, împreună cu oficialii UE a fost respins recent de Parlamentul britanic. Momentan, se caută soluții rapide pentru stabilirea unui alt acord de Brexit între UE și Marea Britanie.