Asculta versiunea audio
Durata: 15 m. si 29 s
Comerþul electronic din România este în plinã ascensiune, dacã þinem cont de faptul cã doar anul trecut s-au tranzacþionat prin magazinele virtuale autohtone peste 65 de milioane de dolari. Predicþiile lui Mãdãlin Matica pentru anul 2006 anunþã o dublare a încasãrilor, deci s-ar putea ajunge la peste 120 de milioane de dolari. El ºi-a argumentat aºteptãrile, precizând cã în primele luni ale acestui an numãrul comenzilor on-line s-a dublat faþã de aceeaºi perioadã a anului trecut.
Firme din Uniunea Europeanã ºi din SUA au început deja sã îºi deschidã magazine virtuale în România, în limba românã, care target-eazã români. Acesta este încã un argument al faptului cã magazinele virtuale din România sunt o afacere de succes, dacã sunt administrate inteligent.
Piaþa creºte repede. Cine nu intrã acum pierde o ºansã unicã
Piaþa creºte repede ºi cine nu intrã acum pierde o ºansã unicã. Aºa este de pãrere Mãdãlin Matica. Creºterile sunt constante, reale ºi solide. În octombrie 2005 DotCommerce a adunat cifrele de la ceilalþi procesatori cu ale sale, cu ale bãncilor, iar piaþa de e-commerce avea o ratã de 212%. "Profiturile sunt bune, dar nu sunt extraordinare. Comerþul electronic este o afacere, aici nu vorbim de miracole".
"Cine gândeºte local moare local"
Un lucru important pe care trebuie sã-l aibã în vedere proprietarii magazinelor virtuale îl constituie imaginea despre publicul þintã. Comerþul electronic se desfãºoarã pe internet, iar acesta nu are graniþe. Mãdãlin Matica atrage atenþia cã nu existã numai cumpãrãtori naþionali, ci ei ar trebui sã fie cei un miliard de web-surferi, iar "în urmãtorii cinci ani predicþia este cã vom ajunge la douã miliarde de web-surferi". În consecinþã, "cine gândeºte astãzi local va muri local".
75% din magazinele intrate pe piaþã în ultimele opt luni nu vor rezista
Doar 25% din magazinele virtuale lansate în ultimele opt luni au ºanse reale sã reziste pe piaþã. Aceasta este cifra pe care o citeazã directorul de operaþiuni europene al DotCommerce dintr-un studiu realizat împreunã cu douã agenþii. Restul de 75% nu vor rezista pentru cã nu investesc în promovare. Chiar dacã sunt bine proiectate, nu comunicã, nu au publicitate. Realizarea magazinului ºi implementarea modulului de platã reprezintã cea mai micã problemã pe care o au de rezolvat proprietarii. Problema realã intervine atunci când trebuie sã rãspundã la întrebãrile: "Cum îl comunic?", "Cum îi fac publicitate?", "Cum aduc clienþii la mine?", "Cum transform un vizitator într-un cumpãrãtor?", "Cum fidelizez un cumpãrãtor?".
Se cautã ideile geniale
Cine vrea sã facã bani pe internet trebuie sã aibã idei geniale, nu trebuie sã fie neapãrat o companie mare. Aceasta este optica DotCommerce, cel mai mare procesator de plãþi on-line din România (44 de milioane de dolari, din cele 65 de milioane, au fost tranzacþionate prin DotCommerce). Aceastã companie preferã sã creascã magazinele virtuale mici, cu profituri mici, dar cu idei care pot aduce mulþi bani pe viitor. Mãdãlin Matica a dat ºi un exemplu despre ce înseamnã o idee de succes: "Alaltãieri, la ora ºase seara, s-a lansat un site. Se numea meciulmileniului.ro. Bine... era fãcut de NetBridge , care a fãcut o reclamã masivã. Intraþi sã vedeþi meciul mileniului, live, pe internet. Ce nu ºtiaþi este cã dacã nu aveaþi IP de România, unde era gratuit, vi se cereau bani. Diasporei româneºti, ca sã vadã meciul, i s-au cerut bani. Au avut succes? Jenant de mare. În 12 ore aveau peste 1200 de order-e validate. ªi au vândut ce? N-au vândut nimic (...) Eu iubesc ideile acestea de e-commerce. Vor mai vinde? Cu siguranþã vor mai vinde, cã le-au ieºi prea mulþi bani."
Comentarii articol (1)