Legea nr. 30/2019 a adus în ianuarie 2019 modificări importante la Codul de procedură fiscală. Concret, prin acest act a apărut ideea administrării creanțelor fiscale în funcție de gradul de risc (mic, mediu, ridicat).
Acest grad de risc al firmei sau al persoanei fizice autorizate va fi stabilit în urma analizei de risc și va figura, în mod public, pe site-ul ANAF. Din păcate pentru contribuabili, „eticheta” de risc nu va putea fi contestată. Și nici modul în care s-a stabilit riscul fiscal.
„Contribuabilul nu poate face obiecții cu privire la modul de stabilire a riscului și a clasei/subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat”, este specificat în noua lege. Cu toate acestea, specialiștii spun că firmele și persoanele autorizate au varianta dialogului cu Fiscul în încercarea de a determina scăderea riscului fiscal, acolo unde poate că au existat greșeli sau neînțelegeri.
„Chiar dacă nu se poate contesta gradul de risc, se pot elimina sau îmbunătăți acești factori de risc prin dialogul cu organul fiscal. Dialog care nu poate fi refuzat, chiar dacă contestarea gradului de risc în sine nu este permisă ca procedură judiciară. Deci, se poate lucra, se poate îmbunătăți gradul de risc fără să avem neapărat o dispută cu Fiscul”, a declarat recent Emanuel Băncilă, partener, litigii și dispute fiscale, Radu și Asociații | EY Law, în conferința anuală TaxEU Forum.
Informația a fost prezentată de curând și la o altă conferință anuală de fiscalitate - cea a PwC România. În cadrul acesteia, s-a subliniat ideea că, mai ales dacă se consideră că există greșeli la stabilirea „etichetei” de risc, nimic nu va împiedica un contribuabil să ceară explicații de la reprezentanții ANAF.
„Rezultatul analizei de risc va fi făcut public pe site-ul ANAF, însă el nu va putea fi contestat de către contribuabil. Chiar dacă noi ne-am fi dorit să facă și obiectul unei proceduri administrative, totuși nimic nu împiedică contribuabilul, în această procedură, să solicite o audiență la autoritățile fiscale și să încerce clarificarea includerii sale într-o anumită categorie de risc, în cazul în care apar neconcordanțe față de situația factuală pe care acest contribuabil o cunoaște”, a explicat Ana Maria Iordache, partener la D&B David și Baias, societate de avocatură afiliată PwC România.
Procedurile de administrare a contribuabililor în funcție de gradul de risc și stabilirea subclaselor și a subcriteriilor de risc vor fi stabilite de ANAF prin ordin. Acest act ar trebui să fie emis până pe 20 aprilie 2019 și, conform reprezentanților ANAF care au participat la conferința PwC România, termenul va fi respectat.
În altă ordine de idei, clasificarea firmelor și persoanelor autorizate în funcție de gradul de risc ar putea crea probleme de imagine contribuabililor, așa cum ne-au spus cei de la Deloitte România. Însă acesta ar fi numai unul dintre aspectele problematice.