Actele normative la care facem referire sunt:
- Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenþei în exercitarea demnitãþilor publice, a funcþiilor publice ºi în mediul de afaceri, prevenirea ºi sancþionarea corupþiei, prin care s-au adus modificãri ºi completãri la Legea nr. 31/1990 privind societãþile comerciale, la Legea nr. 26/1990 privind registrul comerþului, iar prin Cartea I Titlul V din aceeaºi lege s-au reglementat grupurile de interes economic, o altã categorie de persoane juridice care au obligaþia sã cearã înregistrarea în registrul comerþului ºi autorizarea funcþionãrii;
- Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobãrii tacite, aprobatã prin Legea nr.486/2003;
- Legea nr. 505/2003 privind aprobarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comerþului ºi a Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitãþi administrative pentru înregistrarea ºi autorizarea funcþionãrii comercianþilor;
- Hotãrârea Guvernului nr. 504/2003 pentru aprobarea Programului de aplicare a Legii nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenþei în exercitarea demnitãþilor publice, a funcþiilor publice ºi în mediul de afaceri, prevenirea ºi sancþionarea corupþiei;
- Hotãrârea Guvernului nr. 586/2003 privind aprobarea planului de acþiuni pe anul 2003 pentru dezvoltarea mediului de afaceri în România;
- Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor mãsuri privind înfiinþarea, organizarea, reorganizarea sau funcþionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, al ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraþiei publice centrale ºi a unor instituþii publice, cu modificãrile ulterioare;
- Legea nr. 314/2003 pentru modificarea art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finanþele publice;
- Hotãrârea Guvernului nr. 1047/2003 pentru stabilirea modelului ºi conþinutului cererii de înregistrare ºi ale certificatului de înregistrare în registrul comerþului.
Prin urmare, apare ca imperios necesarã emiterea unui act normativ care sã înlocuiascã Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitãþi administrative pentru înregistrarea ºi autorizarea funcþionãrii comercianþilor, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Noua reglementare þine cont de necesitatea simplificãrii procedurilor specifice de înregistrare în registrul comerþului ºi de înregistrare fiscalã la Ministerul Finanþelor Publice, ca ºi de nevoia constantã a mediului de afaceri de simplificare a procedurilor administrative de emitere a autorizaþiilor de funcþionare, înlãturând neajunsurile prezente care constau în:
- concomitenþa celor douã proceduri, deºi acestea au naturã juridicã diferitã: o procedurã judecãtoreascã, prin care judecãtorul delegat autorizeazã constituirea ºi/sau dispune înmatricularea în registrul comerþului a persoanelor juridice ºi cea de-a doua, de naturã administrativã, prin care instituþiile publice avizatoare emit autorizaþiile de funcþionare prevãzute în anexa la certificatul de înregistrare;
- întârzierea eliberãrii certificatului de înregistrare în registrul comerþului ºi de înregistrare fiscalã, deºi acesta probeazã doar dobândirea personalitãþii juridice;
- deplasarea rãspunderii pentru neemiterea în termen a autorizaþiilor de funcþionare de cãtre instituþiile publice avizatoare, cãtre oficiul registrului comerþului care a devenit instituþie publicã, dar nu este implicat în procesul decizional al emiterii autorizaþiilor de funcþionare, ci asigurã numai infrastructura necesarã centralizãrii acestora.
Astfel, prin Legea nr. 161/2003 s-au adus modificãri ºi completãri la Legea nr. 26/1990 privind registrul comerþului, la Legea nr. 31/1990 privind societãþile comerciale ºi prin Cartea I, Titlul V s-au reglementat grupurile de interes economic, o altã categorie de persoane juridice care au obligaþia sã cearã înregistrarea în registrul comerþului, precum ºi autorizarea funcþionãrii.
Conform acestor modificãri, cele douã proceduri care se desfãºoarã la oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale, cea a înregistrãrii ºi cea a autorizãrii funcþionãrii, au naturã juridicã diferitã:
- procedura de autorizare a constituirii ºi/sau înmatriculãrii persoanelor juridice prin încheiere a judecãtorului delegat este de naturã judecãtoreascã, de la data înmatriculãrii societãþile comerciale, organizaþiile cooperatiste de credit ºi grupurile de interes economic, dobândind personalitate juridicã;
- procedura de autorizare a funcþionãrii persoanelor juridice de cãtre instituþiile avizatoare prin intermediul oficiilor registrului comerþului de pe lângã tribunale, este de naturã administrativã.
Astfel, pentru autorizarea constituirii ºi/sau înmatriculãrii în registrul comerþului a persoanelor fizice, a asociaþiilor familiale ºi a persoanelor juridice, solicitanþii trebuie sã se adreseze judecãtorului delegat la oficiul registrului comerþului, iar pentru obþinerea celor cinci autorizaþii de funcþionare devenite obligatorii prin efectul Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001 republicatã, cu modificãrile ulterioare, instituþiilor publice avizatoare prevãzute de lege, prin intermediul oficiului registrului comerþului.
În prezent, potrivit dispoziþiilor Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001, republicatã, cu modificãrile ulterioare, eliberarea certificatului de înregistrare este condiþionatã de eliberarea anexei la acesta, care conþine cele cinci autorizaþii de funcþionare obligatorii, iar aceastã concomitenþã creeazã probleme sub douã aspecte:
- certificatul de înregistrare este un act de executare a încheierii judecãtorului delegat ºi determinã dobândirea de cãtre societãþile comerciale, organizaþiile cooperatiste de credit ºi grupurile de interes economic, a personalitãþii juridice; încheierea judecãtorului delegat este supusã cãilor de atac specifice procedurii civile;
- anexa la certificatul de înregistrare, conþinând autorizaþiile de funcþionare ale celor cinci instituþii publice avizatoare, reprezintã un act de autoritate supus cãilor de atac specifice contenciosului administrativ (contestaþie);
- responsabilitatea în ceea ce priveºte aprobarea sau refuzul cererii de autorizare, revine instituþiei publice avizatoare ºi nu oficiului registrului comerþului;
- oficiul registrului comerþului nu efectueazã decât activitatea de mediere a depunerii documentaþiilor necesare autorizãrii, de centralizare a rãspunsurilor autoritãþile publice avizatoare ºi de generare a anexei care cuprinde cele cinci autorizaþii acordate;
- datã fiind natura juridicã de instituþie publicã a oficiului registrului comerþului, în prezent prin primirea cererii de autorizare a funcþionãrii ºi eliberarea anexei ce atestã emiterea sau refuzul autorizãrii, suntem în prezenþa unei deplasãri a responsabilitãþii cãtre oficiul registrului comerþului, deºi nu este implicat în aceastã activitate decât prin infrastructura sa reprezentatã de biroul unic, ºi nicidecum decizional.
Pentru evitarea inconvenientelor expuse, prin Hotãrârea Guvernului nr.1047/2003 s-au adus modificãri în formularistica utilizatã în cele douã componente ale activitãþii oficiilor registrului comerþului, în sensul separãrii cererii unice de înregistrare în:
- cerere de înregistrare adresatã judecãtorului delegat care, prin încheiere, autorizeazã constituirea persoanelor juridice ºi/sau dispune înmatricularea în registrul comerþului;
- cerere de autorizare a funcþionãrii adresatã instituþiilor avizatoare prevãzute de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001 care are scopul de a separa responsabilitatea în plan administrativ a oficiilor registrului comerþului de cea a instituþiilor publice avizatoare.
Pe de altã parte, din analiza datelor gestionate de Oficiul Naþional al Registrului Comerþului, rezultã cã procedura de autorizare a funcþionãrii a devenit o simplã formalitate, întrucât peste 80% din solicitanþi nu necesitã autorizaþii de funcþionare la constituire ori, dupã caz, în cursul existenþei lor. În toate aceste cazuri, autorizarea funcþionãrii se face pe baza declaraþiei pe proprie rãspundere a solicitantului, deºi termenul legal de emitere a anexei care conþine aceste confirmãri ale instituþiilor avizatoare nu s-a modificat.
Odatã cu adoptarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobãrii tacite, oficiul registrului comerþului poate contribui la înlãturarea barierelor administrative din mediul de afaceri, având posibilitatea de atesta eventuala depãºire a termenelor legale de autorizare, precum ºi producerea efectelor aprobãrii tacite.
Tot în scopul simplificãrii procedurilor de înregistrare ºi autorizare a firmelor, prin Planul de acþiuni pe anul 2003 pentru dezvoltarea mediului de afaceri în România, aprobat prin H.G. nr. 586/2003, în trimestrul IV 2003, s-a prevãzut „renunþarea la procedura de autorizare la înregistrarea firmelor (sanitarã, sanitar-veterinarã, inspecþia muncii, protecþia muncii, protecþia mediului, prevenirea ºi stingerea incendiilor), autorizarea urmând a fi fãcutã ulterior înregistrãrii, la începerea activitãþii”.
Prin Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr.129/2002 pentru modificarea ºi completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comerþului ºi a Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 76/2001,aprobatã prin Legea nr.505/2003, Oficiul Naþional al Registrului Comerþului a devenit instituþie publicã cu personalitate juridicã, finanþatã integral din venituri proprii, funcþionând în subordinea Ministerului Justiþiei, iar oficiile registrului comerþului sunt structuri subordonate Oficiului Naþional al Registrului Comerþului, care funcþioneazã pe lângã fiecare tribunal.
Ca atare, fondurile Oficiului Naþional al Registrului Comerþului, ca instituþie publicã, au natura unor fonduri publice supuse unor reglementãri stricte în ceea ce priveºte încasarea acestora, operaþiunile efectuate în registrul comerþului, putându-se face numai cu plata de taxe ºi tarife, potrivit art. 11 din Legea nr. 26/1990 republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Prin urmare, având în vedere prevederile Legii nr. 314/2003 pentru modificarea art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finanþele publice, devine necesar ca operaþiunea de preschimbare a certificatelor de înmatriculare ºi a certificatelor de înregistrare fiscalã, cu noul certificat de înregistrare conþinând codul unic de înregistrare, sã nu se mai facã gratuit, întrucât nu se pot identifica surse publice de finanþare care sã serveascã interesului comercianþilor, cu atât mai mult cu cât taxa de preschimbare este, potrivit Hotãrârii Guvernului nr. 1344/2002 de 75.000 lei.
De asemenea, din practica curentã a Oficiului Naþional al Registrului Comerþului, ca ºi din colaborarea cu autoritãþile ºi instituþiile publice implicate în combaterea criminalitãþii economico-financiare, au rezultat unele mãsuri ce pot fi luate pentru prevenirea acestor fenomene.
Astfel, legislaþia actualã conþine o serie de prevederi care conduc spre dizolvarea persoanelor juridice ºi radierea acestora din registrul comerþului fãrã parcurgerea etapei de lichidare.
Eliminarea din aceste reglementãri a etapei lichidãrii, împiedicã inventarierea creanþelor faþã de creditorii privilegiaþi ºi, totodatã, nu mai permite derularea procedurilor de urmãrire a realizãrii creanþelor.
Totodatã, certificatele de înregistrare în registrul comerþului ºi de înregistrare fiscalã rãmân în posesia asociaþilor/administratorilor, ceea ce creeazã o aparenþã de legalitate a existenþei ºi funcþionãrii persoanei juridice, deºi dizolvarea de drept a acesteia, în cazurile prevãzute de lege, atrage dupã sine pierderea capacitãþii speciale de folosinþã, respectiv a dreptului acestora de a mai desfãºura activitãþi comerciale.
Mai mult, existã în circuitul civil o multitudine de raporturi civile ºi comerciale în care partenerii persoanelor juridice aflate în dizolvare sunt lipsiþi obiectiv de posibilitatea accesãrii mijloacelor de publicitate legalã existente, respectiv Monitorul Oficial, Partea a IV-a, registrul comerþului sau Internet.
Din acest motiv, pentru protejarea terþilor care au calitatea de creditori ai persoanelor juridice se propune stabilirea prin lege a regimului juridic al certificatului de înregistrare, respectiv aceea de dovadã numai a înregistrãrii în registrul comerþului, precum ºi din punct de vedere fiscal.
În aceste condiþii, proba stãrii persoanei juridice din punct de vedere al capacitãþii sale de a desfãºura activitãþile pentru care a fost autorizatã, urmeazã sã fie preluatã de extrasul din registrul comerþului valabil o duratã limitatã de timp, care sã nu facã posibilã schimbarea condiþiilor pe care le atestã.
Astfel, condiþiile tehnice actuale asigurã Oficiului Naþional al Registrului Comerþului, posibilitatea de a emite pe loc acest extras, ceea ce nu îngreuneazã condiþiile prezentãrii lui la solicitarea terþilor.
Totodatã, valabilitatea lui limitatã în timp, împiedicã înregistrarea în registrul comerþului, în perioada de valabilitate, a oricãrui eveniment de naturã a-i denatura conþinutul, sporind astfel siguranþa circuitului civil ºi asigurând prevenirea sporitã a fenomenului criminalitãþii economico-financiare.
O ultimã mãsurã apreciatã drept necesarã în simplificarea formalitãþilor de înregistrare a comercianþilor este reprezentatã de posibilitatea depunerii cererilor ºi a documentelor care le însoþesc, prin corespondenþã.
Aceastã modalitate de comunicare va fi facilitatã ºi de stabilirea unor taxe unice de înregistrare pentru operaþiunile specifice desfãºurate de oficiile registrului comerþului ºi de instituþiile publice avizatoare, care sã nu mai necesite efectuarea calculelor sau stabilirea nivelului taxelor datorate prin raport la diverse criterii, de cãtre funcþionari.
Faþã de cele prezentate, supunem aprobãrii Guvernului proiectul Legii privind simplificarea formalitãþilor la înregistrarea în registrul comerþului a persoanelor fizice, asociaþiilor familiale ºi persoanelor juridice, înregistrarea fiscalã a acestora, precum ºi la autorizarea funcþionãrii persoanelor juridice.
Proiect de lege
privind simplificarea formalitãþilor la înregistrarea în registrul comerþului a
persoanelor fizice, asociaþiilor familiale ºi persoanelor juridice,
înregistrarea fiscalã a acestora, precum ºi la autorizarea funcþionãrii
persoanelor juridice
CAPITOLUL I
DISPOZIÞII GENERALE
Art. 1 - În scopul simplificãrii procedurilor administrative ºi
promovãrii calitãþii serviciilor, se instituie prezenta procedurã de
înmatriculare în registrul comerþului ºi de înregistrare fiscalã a persoanelor
fizice, asociaþiilor familiale ºi persoanelor juridice, ºi/sau de autorizare a
funcþionãrii persoanelor juridice care, potrivit legii, au obligaþia sã cearã
înmatricularea în registrul comerþului.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, societãþile comerciale, societãþile
si companiile naþionale, grupurile de interes economic, regiile autonome ºi
organizaþiile cooperatiste, precum ºi sucursalele înfiinþate de acestea,
denumite în continuare solicitanþi, au obligaþia ca, dupã înmatricularea în
registrul comerþului ºi înregistrarea fiscalã, sã cearã autorizarea funcþionãrii.
Art. 3 – (1) Înmatricularea persoanelor fizice ºi a asociaþiilor
familiale în registrul comerþului ºi înregistrarea fiscalã a acestora se face pe
baza autorizaþiei emisã de primãria pe raza cãreia persona fizicã sau
reprezentantul asociaþiei familiale îºi are domiciliul, fãrã a fi necesarã
pronunþarea încheierii prevãzutã de art. 6 din Legea nr. 26/1990 republicatã ºi
modificatã, de cãtre judecãtorul delegat.
(2) Înmatricularea persoanelor juridice prevãzute la art. 2, precum ºi a
sucursalelor acestora, se face potrivit prevederilor Legii nr. 26/1990,
republicatã ºi modificatã si a celorlalte prevederi referitoare la înregistrarea
în registrul comerþului.
Art. 4. - Autorizarea funcþionãrii solicitanþilor se face cu îndeplinirea
procedurilor prevãzute de prezenta lege ºi de actele normative speciale care
reglementeazã emiterea fiecãrei autorizaþii.
Art. 5 - Prin autorizarea funcþionãrii se înþelege fie asumarea de cãtre
solicitant a responsabilitãþii privitoare la legalitatea desfãºurãrii
activitãþii, fie obþinerea actului administrativ emis de autoritãþile
administraþiei publice competente, strict necesar pentru a permite
solicitantului desfãºurarea activitãþilor prevãzute in actele constitutive/modificatoare
înregistrate în registrul comerþului.
CAPITOLUL II
ÎNREGISTRAREA ÎN REGISTRUL COMERÞULUI
Art. 6. – (1) Prin înregistrarea în registrul comerþului se înþelege
înmatricularea persoanelor fizice, asociaþiilor familiale, persoanelor juridice
prevãzute la art. 2, înscrierea de menþiuni, precum ºi înregistrarea altor
operaþiuni care, potrivit legii, se menþioneazã în registrul comerþului.
(2) Solicitarea efectuãrii înregistrãrii în registrul comerþului, se face de
cãtre fondatori, administratori sau de reprezentanþii acestora, precum ºi de
orice persoanã interesatã, în condiþiile legii, prin întocmirea cererii de
înregistrare.
(3) Înregistrãrile în registrul comerþului se fac în baza unei încheieri a
judecãtorului delegat sau a unei hotãrâri judecãtoreºti irevocabile, în afarã de
cazul în care legea prevede altfel.
(4) Persoanele juridice prevãzute la art. 2 dobândesc personalitate juridicã de
la data pronunþãrii încheierii judecãtorului delegat, prin care se dispune
autorizarea constituirii ºi/sau înmatricularea în registrul comerþului, dacã
legea nu dispune altfel.
Art. 7 - Prin efectuarea înregistrãrilor în registrul comerþului se
asigurã opozabilitatea actelor înregistrate faþã de terþi, cu excepþia cazurilor
în care legea prevede condiþia cumulativã a publicãrii acestora în Monitorul
Oficial.
Art. 8. - (1) La înmatriculare, solicitanþilor li se elibereazã
certificatul de înregistrare, conþinând numãrul de ordine în registrul
comerþului ºi codul unic de înregistrare atribuit de cãtre Ministerul Finanþelor
Publice, precum ºi alte acte prevãzute de prezenta lege.
(2) La înregistrarea modificãrilor actului constitutiv se elibereazã
certificatul de înscriere de menþiuni însoþit de încheierea judecãtorului
delegat, precum ºi alte acte prevãzute de prezenta lege.
(3) Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare ºi a celui de
înscriere de menþiuni este de cel mult 10 zile de la data înregistrãrii cererii,
dacã prin încheieri pronunþate de judecãtorul delegat nu se dispune altfel.
Art. 9. - (1) Certificatul de înregistrare, conþinând codul unic de
înregistrare, este documentul care atestã cã persoana juridicã a fost luatã în
evidenþa oficiului registrului comerþului de pe lângã tribunal ºi în evidenþa
organului fiscal.
(2) Dacã certificatul conþine ºi atributul fiscal „R”, acesta atestã cã persoana
juridicã a fost luatã în evidenþa organului fiscal ca plãtitor de TVA.
(3) Pe parcursul existenþei persoanei juridice, dovada privind starea acesteia,
referitoare la funcþionare, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare
judiciarã, faliment sau suspendare temporarã a activitãþii, se face cu extrasul
de registru emis de oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal, valabil
60 de zile de la data emiterii.
(4) Termenul de eliberare a extrasului de registru este de cel mult 24 ore de la
data înregistrãrii solicitãrii.
CAPITOLUL III
ATRIBUIREA CODULUI UNIC DE ÎNREGISTRARE
Art. 10. - Solicitarea înregistrãrii fiscale se face prin depunerea cererii de
înregistrare la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal, iar
atribuirea codului unic de înregistrare de cãtre Ministerul Finanþelor Publice
este condiþionatã de admiterea cererii de înregistrare în registrul comerþului
de cãtre judecãtorul delegat.
Art. 11. – (1) În vederea atribuirii codului unic de înregistrare de
cãtre Ministerul Finanþelor Publice, oficiile registrului comerþului de pe lângã
tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului Naþional al Registrului
Comerþului, pe cale electronicã, Ministerului Finanþelor Publice, datele
referitoare la înregistrãrile efectuate în registrul comerþului,
(2) Pe baza datelor transmise potrivit alin. (1), Ministerul Finanþelor Publice
atribuie, în termen de maximum 24 de ore, codul unic de înregistrare.
Art. 12. – (1) Pentru asociaþiile familiale ºi persoanele juridice
prevãzute la art. 2, structura codului unic de înregistrare se stabileºte de
Ministerul Finanþelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi
Familiei, Ministerul Sãnãtãþii, Ministerul Administraþiei ºi Internelor ºi
Ministerul Justiþiei.
(2) Pentru persoanele fizice, codul unic de înregistrare coincide cu codul
numeric personal atribuit de Ministerul Administraþiei ºi Internelor.
Art. 13. - Codul unic de înregistrare va fi utilizat de toate sistemele
informatice care prelucreazã date privind persoanele fizice, asociaþiile
familiale ºi persoanele juridice prevãzute la art. 2, precum ºi de acestea în
relaþiile cu terþii, inclusiv cu autoritãþile ºi instituþiile publice pe toatã
durata funcþionãrii lor.
Art. 14. - (1) Dupã efectuarea înmatriculãrii societãþilor comerciale în
registrul comerþului, un extras al încheierii judecãtorului delegat, se comunicã
din oficiu Regiei Autonome "Monitorul Oficial", spre publicare, pe cheltuiala
solicitantului.
(2) Extrasul încheierii va cuprinde urmãtoarele elemente: numãrul ºi data
încheierii, denumirea, sediul social ºi forma juridicã, numele ºi adresa
fondatorilor, administratorilor ºi, când este cazul, a cenzorilor, domeniul ºi
activitatea principalã, capitalul social ºi durata de funcþionare.
(3) Pe extrasul prevãzut la alin. (1), oficiul registrului comerþului de pe
lângã tribunal care a efectuat înmatricularea, va menþiona codul unic de
înregistrare atribuit ºi numãrul de ordine în registrul comerþului, iar acest
document poate fi transmis ºi pe cale electronicã.
(4) La cererea ºi pe cheltuiala solicitantului, încheierea judecãtorului delegat
se publicã integral in Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
CAPITOLUL IV
PROCEDURA AUTORIZÃRII FUNCÞIONÃRII
Art. 15. – (1) La data eliberãrii de cãtre oficiul registrului comerþului de
pe lângã tribunal a certificatului de înregistrare conþinând ºi codul unic de
înregistrare sau, dupã caz, la data eliberãrii certificatului de înscriere de
menþiuni, sau înainte de începerea unei activitãþi care necesitã autorizare,
solicitantul are obligaþia de a cere obþinerea urmãtoarelor autorizaþii:
a) autorizaþia pentru prevenirea ºi stingerea incendiilor (P.S.I.), emisã de
brigãzile ºi grupurile de pompieri militari din subordinea Ministerului
Administraþiei ºi Internelor;
b) autorizaþia sanitarã emisã de direcþiile de sãnãtate publicã teritoriale din
subordinea Ministerului Sãnãtãþii sau de ministerele cu reþea proprie de
sãnãtate publicã;
c) autorizaþia sanitarã veterinarã emisã de direcþiile veterinare ºi pentru
siguranþa alimentelor judeþene ºi a municipiului Bucureºti, din subordinea
Agenþiei Veterinare ºi pentru Siguranþa Alimentelor sau de ministerele cu reþea
proprie sanitar veterinarã;
d) acordul sau autorizaþia de mediu emisã de inspectoratele teritoriale de
protecþie a mediului din subordinea Ministerului Mediului ºi Gospodãririi Apelor;
e) autorizaþia de funcþionare din punct de vedere al protecþiei muncii emisã de
inspectoratele teritoriale de muncã din subordinea Ministerului Muncii,
Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.
(2) La cererea solicitantului, documentaþia necesarã obþinerii autorizãrii
funcþionãrii persoanelor juridice sau sediilor secundare poate fi depusã odatã
cu cererea de înregistrare, însã termenul de eliberare a autorizaþiilor
prevãzute de alin. 1 începe sã curgã de la data înregistrãrii în registrul
comerþului a persoanei juridice sau a modificãrii actelor constitutive.
Art. 16 - Autoritãþile publice prevãzute la art. 15, denumite în
continuare autoritãþi publice implicate, vor delega, în funcþie de volumul
activitãþii, la birourile unice din cadrul oficiilor registrului comerþului de
pe lângã tribunale, unul sau mai mulþi reprezentanþi cu drept de semnãturã.
Art. 17. – (1) Procedura de autorizare a funcþionãrii se desfãºoarã prin
intermediul biroului unic din cadrul oficiului registrului comerþului de pe
lângã tribunalul din judeþul pe raza cãruia solicitantul are stabilit sediul
social/secundar.
(2) Oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale au obligaþia
organizãrii birourilor unice pentru efectuarea urmãtoarelor activitãþi:
a) primirea cererii de autorizare, verificarea existenþei documentelor necesare
stabilite de autoritãþile publice implicate ºi înregistrarea cererilor de
autorizare în registrul special;
b) încasarea taxelor ºi tarifelor datorate autoritãþilor publice implicate în
procedura de autorizare a funcþionãrii;
c) transmiterea la autoritãþile publice implicate, dacã este cazul, a cererilor
de autorizare ºi a documentelor depuse de solicitant, pe bazã de borderou ºi
semnãturã;
d) primirea de la autoritãþile publice implicate a autorizaþiilor ºi a actelor
care se elibereazã solicitanþilor ºi înregistrarea acestora în registrul
special;
e) completarea si emiterea în termen a certificatelor constatatoare privind
înregistrarea declaraþiilor pe propria rãspundere referitoare la autorizarea
funcþionãrii, potrivit prezentei legi;
f) þinerea în sistem computerizat a evidenþei privind cererile de autorizare ºi
modul de soluþionare a acestora;
g) urmãrirea termenelor prevãzute de prezenta lege ºi eliberarea cãtre
solicitanþi a certificatelor constatatoare sau, dupã caz, a anexei privind
autorizarea, care va devine anexã la certificatul de înregistrare;
h) decontarea prin Oficiul Naþional al Registrului Comerþului cu autoritãþile
publice implicate, a taxelor ºi tarifelor de autorizare încasate potrivit lit.
b).
(3) Anexa la certificatul de înregistrare constituie actul administrativ emis de
autoritãþile publice implicate, care atestã faptul cã solicitanþii au obþinut
autorizaþiile prevãzute la art. 15, necesare pentru începerea activitãþii.
(4) Pentru sediul social ºi pentru fiecare sediu secundar se va elibera câte o
anexã la certificatul de înregistrare, care înlocuieºte alte formulare de
autorizare utilizate de autoritãþile publice implicate, cu excepþia cazurilor
strict prevãzute de reglementãrile armonizate cu legislaþia comunitarã ºi
cuprinse în hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 42 alin (4).
Art. 18. - (1) Cererile de autorizare a funcþionãrii se depun la oficiul
registrului comerþului de pe lângã tribunalul din judeþul pe raza cãruia
solicitantul iºi are stabilit sediul social/secundar ºi vor fi însoþite de
documentele necesare pentru autorizare, precum ºi de dovezile privind achitarea
taxelor ºi tarifelor aferente datorate autoritãþilor publice implicate.
(2) Personalul oficiului registrului comerþului de pe lângã tribunal va verifica
existenþa la dosar a cererilor de autorizare, a documentelor ºi a dovezilor
privind plata taxelor si tarifelor, dupã care va înregistra cererea într-un
registru special ºi, în termen de 24 de ore o va înainta fiecãrei autoritãþi
publice implicate, împreunã cu documentele aferente.
(3) La înregistrarea cererii, se va elibera solicitantului un exemplar
cuprinzând numãrul de ordine, data înregistrãrii în registrul special ºi
termenul de eliberare a anexei referitoare la autorizaþii.
(2) În cazul prevãzut de art. 15 alin.(2), cererile de autorizare a funcþionãrii
vor fi înaintate autoritãþilor publice implicate, în termen de 24 de ore de la
data înregistrãrii în registrul comerþului a persoanei juridice sau a
modificãrii actelor constitutive.
Art. 19. – (1) Cererea de autorizare a funcþionãrii se soluþioneazã, dupã
caz, de oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal sau de cãtre
autoritãþile publice implicate.
(2) Oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal va soluþiona cererea
dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care solicitantul nu desfãºoarã, la sediul social/secundar,
activitãþile prevãzute în actul constitutiv sau modificator, va depune o
declaraþie pe propria rãspundere în acest sens. Odatã cu eliberarea
certificatului de înregistrare/înscriere de menþiuni, oficiul registrului
comerþului va elibera solicitantului un certificat constatator care atestã cã
s-a înregistrat declaraþia pe propria rãspundere ºi cã nu este necesarã
autorizarea funcþionãrii;
b) în cazul în care solicitantul depune declaraþie pe propria rãspundere,
specificã pentru fiecare autoritate publicã, cã îndeplineºte condiþiile de
autorizare, oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal va elibera
solicitantului un certificat constatator care atestã înregistrarea declaraþiei
pe propria rãspundere cã îndeplineºte condiþiile de autorizare pentru
activitatea/obiectivul precizat.
(3) În alte cazuri decât cele prevãzute la alin.(2), autoritãþile publice
implicate vor soluþiona cererea dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care constatã îndeplinirea cerinþelor legale, vor comunica
oficiului registrului comerþului de pe lângã tribunal, autorizarea funcþionãrii
solicitantului;
b) în cazul în care constatã neregularitãþi ale documentaþiei depuse sau
neîndeplinirea condiþiilor legale, vor notifica acest fapt solicitantului, la
sediul înregistrat, precum ºi oficiului registrului comerþului de pe lângã
tribunal, acordând un termen de 30 de zile de remediere a neregularitãþilor
constatate, care curge de la data primirii notificãrii ºi poate fi prelungit la
cererea expresã a solicitantului;
c) în cazul în care, neregularitãþile nu sunt remediate în termenul prevãzut la
lit. b), vor respinge cererea ºi vor menþiona refuzul de autorizare în
documentul care devine anexã la certificatul de înregistrare.
(4) În registrul comerþului se înregistreazã datele privitoare la activitãþile
pentru care se solicitã autorizarea funcþionãrii, potrivit alin. (2) ºi (3).
(5) În cazul prevãzut la alin. (3) lit. a) ºi b), oficiul registrului comerþului
de pe lângã tribunal va elibera solicitantului un certificat constatator care sã
ateste cã s-a depus cererea de autorizare ºi cã aceasta este în curs de
soluþionare.
(6) Certificatele constatatoare prevãzute de alin. (2) ºi alin. (5), au regimul
prevãzut de art. 4 din Legea nr. 26/1990 republicatã, cu modificãrile ulterioare.
Art. 20. – La data primirii notificãrii prevãzute la art. 19 alin (3)
lit. b), termenul de aprobare a autorizãrii se întrerupe, urmând ca, de la data
remedierii neregularitãþilor semnalate prin notificare, sã curgã un nou termen
de 20 de zile, pentru emiterea autorizaþiei.
Art. 21. – (1) Termenele de comunicare între oficiul registrului
comerþului de pe lângã tribunal ºi autoritãþile publice implicate a documentelor
prevãzute la art. 19 alin. (3) sunt:
a) 15 zile de la data înregistrãrii cererii de autorizare, pentru actele
prevãzute la art. 19 alin. (3) lit. a) ºi c), fiind aplicabile dispoziþiile art.
15 alin. (2);
b) 10 zile de la data înregistrãrii cererii de autorizare, pentru notificarea
prevãzutã la art. 19 alin. (3) lit. b), fiind aplicabile dispoziþiile art. 15
alin.(2).
Art. 22. - (1) Eliberarea de cãtre oficiul registrului comerþului de pe
lângã tribunal a documentelor prevãzute la art. 19 alin. (2), alin. (3) lit. a)
ºi c) ºi alin. (5) se va face astfel:
a) la data eliberãrii certificatului de înregistrare, în cazurile prevãzute la
art. 19 alin. (2) lit. a) ºi b) ºi alin. (5);
b) în termen de 20 de zile de la data înregistrãrii cererii de autorizare, în
cazul prevãzut la art. 19 alin. (3) lit. a) fiind aplicabile dispoziþiile art.
15 alin. (2);
c) prin excepþie de la lit. b), în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii
cererii de autorizare în registrul special, pentru solicitanþii care
funcþioneazã în mai mult de cinci sedii secundare, precum ºi pentru cei cu mai
mult de cinci activitãþi ce necesitã evaluare în vederea autorizãrii, fiind
aplicabile dispoziþiile art. 15 alin. (2).
(2) Termenele prevãzute la alin. (1) încep sã curgã de la data înregistrãrii
cererii de autorizare a funcþionãrii la oficiul registrului comerþului de pe
lângã tribunal ºi se calculeazã pe zile libere, cu excepþia prevãzutã de art. 15
alin. (2).
Art. 23. – În cazul în care una sau mai multe dintre autoritãþile publice
implicate comunicã refuzul emiterii autorizaþiei, oficiul registrului comerþului
de pe lângã tribunal va proceda la emiterea anexei la certificatul de
înregistrare. Anexa având cuprinsã menþiunea privind refuzul autorizãrii va fi
eliberatã solicitantului la termenul legal.
Art. 24. - În cazul neîndeplinirii de cãtre solicitant a obligaþiilor
stabilite de autoritãþile publice implicate prin notificarea prevãzutã de art.
19 alin. (3) lit. b) ori în cazul refuzului de autorizare, precum ºi în cazul
reautorizãrii, solicitantul are obligaþia reluãrii procedurii de autorizare a
funcþionãrii faþã de autoritatea implicatã emitentã a refuzului, potrivit
dispoziþiilor art. 18.
Art. 25. - Oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale asigurã
condiþiile necesare pentru arhivarea cererilor de autorizare, a documentelor
emise în aplicarea procedurii de autorizare a funcþionãrii, precum ºi
gestionarea datelor cu privire la activitatea de autorizare a funcþionãrii, iar
arhivarea documentaþiei care a stat la baza autorizãrii se face de cãtre
autoritãþile publice implicate.
CAPITOLUL V
PRESCHIMBAREA CERTIFICATULUI DE ÎNMATRICULARE ªI A CELUI DE ÎNREGISTRARE FISCALÃ
Art. 26. - Pânã la data de 30 iunie 2004, persoanele juridice prevãzute la
art. 2 care, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, nu au
preschimbat certificatul de înmatriculare ºi cel de înregistrare fiscalã, au
obligaþia de a solicita la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunalul
din judeþul pe raza cãruia au sediul social/secundar, preschimbarea acestora cu
noul certificat de înregistrare conþinând codul unic de înregistrare.
Art. 27. - Procedura stabilitã prin prezenta lege pentru autorizarea
funcþionãrii se aplicã în mod corespunzãtor ºi preschimbãrilor prevãzute la art.
26.
Art. 28. - La data eliberãrii noului certificat de înregistrare conþinând
codul unic de înregistrare, în mãsura în care autorizaþiile de funcþionare nu
mai sunt valabile sau nu au fost obþinute, se va proceda conform prevederilor
art. 18.
Art. 29. - În cadrul procedurii de preschimbare sau la înfiinþarea
sediilor secundare din alte judeþe, autorizarea funcþionãrii acestora se
solicitã la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunalul din judeþul pe
raza cãruia se aflã sediul secundar.
Art. 30. – (1) Neefectuarea preschimbãrii certificatului de înmatriculare
ºi a celui de înregistrare fiscalã cu noul certificat de înregistrare conþinând
codul unic de înregistrare, pânã la termenul prevãzut la art. 26, atrage dupã
sine dizolvarea de drept a persoanelor juridice prevãzute la art. 2.
(2) Constatarea dizolvãrii de drept se face prin încheierea judecãtorului
delegat, pronunþatã la sesizarea directorului oficiului registrului comerþului
de pe lângã tribunal.
(3) Încheierea judecãtorului delegat se înregistreazã în registrul comerþului ºi
se comunicã concomitent persoanei juridice la sediul social, Ministerului
Finanþelor Publice, pe cale electronicã, ºi se publicã pe pagina de Internet a
Oficiului Naþional al Registrului Comerþului.
Art. 31. (1) Încheierea de constatare a dizolvãrii de drept este supusã
numai recursului, in termen de 15 zile de la publicarea prevãzutã la art. 30
alin. (3).
(2) Dacã nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, persoana juridicã
intrã în lichidare.
(3) Numirea lichidatorului se va face de cãtre reprezentantul legal al persoanei
juridice sau, dacã nu existã reprezentant legal ori acesta nu procedeazã la
numirea lichidatorului, de cãtre Ministerul Finanþelor Publice. Lichidarea se
face în termen de maximum 6 luni de la data la care încheierea a devenit
irevocabilã.
(4) Dupã încheierea procedurii de lichidare, persoanele juridice care nu ºi-au
preschimbat certificatul de înmatriculare ºi cel de înregistrare fiscalã se
radiazã din registrul comerþului, la cererea lichidatorului.
(5) Încheierea de radiere se înregistreazã în registrul comerþului ºi se
comunicã potrivit dispoziþiilor art. 30 alin. (3).
Art. 32. - Certificatele de înregistrare ºi anexele la acestea, eliberate
conform procedurilor de soluþionare a cererilor existente, anterior intrãrii în
vigoare a prezentei legi, îºi pãstreazã valabilitatea.
CAPITOLUL VI
SERVICII DE ASISTENÞÃ
Art. 33. - În cadrul oficiilor registrului comerþului de pe lângã tribunale,
se desfãºoarã activitãþi de asistenþã acordate solicitanþilor, la cererea ºi pe
cheltuiala acestora, în vederea asigurãrii îndrumãrii pentru efectuarea
procedurilor necesare înregistrãrii în registrul comerþului a actelor
constitutive sau modificatoare ºi a obþinerii autorizãrii funcþionãrii de la
autoritãþile publice implicate.
Art. 34. – (1) Serviciile de asistenþã se asigurã prin personalul
specializat din cadrul oficiilor registrului comerþului de pe lângã tribunale.
(2) Serviciile de asistenþã se acordã la cererea ºi pe cheltuiala solicitantului,
înainte de depunerea cererii de înregistrare sau, dupã caz, a cererii de
autorizare, la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal.
(3) Serviciile de asistenþã se solicitã prin cerere de servicii explicitã,
cuprinzând serviciile solicitate, obligaþiile pãrþilor, termenele ºi tarifele
datorate.
(4) Modelul ºi conþinutul cererii de servicii se stabileºte de cãtre Oficiul
Naþional al Registrului Comerþului.
Art. 35. – (1) Serviciile de asistenþã care se presteazã de oficiile
registrului comerþului de pe lângã tribunale sunt:
a) îndrumare prealabilã privind formalitãþile legale pentru constituirea ºi
modificarea actelor constitutive ale firmelor;
b) îndrumare pentru completarea corectã a cererii de înregistrare, a
formularelor tipizate specifice activitãþii registrului comerþului, a cererii de
autorizare;
c) tehnoredactare a cererii de înregistrare;
d) proiectare/execuþie a siglei ºi emblemei pentru firme;
e) obþinerea evaluãrii prin expertizã a bunurilor subscrise ca aport în naturã
la capitalul social;
f) asigurarea obþinerii, dupã caz, pentru bunurile imobile, a:
- dovezii intabulãrii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat
respectivul bun;
g) redactarea declaraþiei pe propria rãspundere a fondatorilor,
administratorilor, împuterniciþilor sucursalelor ºi a cenzorilor cã îndeplinesc
condiþiile prevãzute de lege;
h) redactarea actului constitutiv al persoanelor juridice supuse obligaþiei de
înregistrare în registrul comerþului;
i) redactarea statutului pentru societatea cu rãspundere limitatã cu asociat
unic;
j) redactarea actului adiþional sau, dupã caz, a hotãrârii adunãrii generale a
membrilor/asociaþilor/acþionarilor, a deciziei consiliului de administraþie
privind modificãri ale actului constitutiv referitoare la:
- sediul social
- denumirea firmei/emblemei
- durata de funcþionare
- forma juridicã
- domeniul principal de activitate ºi/sau activitatea principalã
- obiectul de activitate sau codificarea/recodificarea acestuia în conformitate
cu Ordinul nr. 601/2002 al Preºedintelui Institutului Naþional de Statisticã
privind actualizarea Clasificãrii activitãþilor din economia naþionalã - CAEN
- administratori ºi/sau cenzori;
- alte elemente ale actului constitutiv (nume, domiciliu, participare la profit
ºi pierderi etc.);
- primirea / retragerea de membri / asociaþi;
- majorarea sau reducerea capitalului social;
- înfiinþarea sau desfiinþarea de sedii secundare;
- divizare sau fuziune;
- dizolvare sau lichidare
k) obþinerea autentificãrii actului constitutiv sau actului adiþional;
l) dare de datã certã pentru actele redactate de serviciile de asistenþã;
m) extragere din bazele de date de acte normative ºi listare pentru eliberare,
la cerere
CAPITOLUL VII
TAXE ªI TARIFE
Art. 36. - Prin derogare de la prevederile art. 28, alin. (2) lit.c) din
Legea notarilor publici ºi a activitãþii notariale nr. 36/1995, cu modificãrile
ºi completãrile ulterioare, cuantumul taxelor pentru autentificarea ori darea de
datã certã a actelor constitutive ºi declaraþiilor pe propria rãspundere ale
fondatorilor, administratorilor ºi cenzorilor, privind îndeplinirea condiþiilor
prevãzute de lege, precum ºi al celor pentru modificarea actelor constitutive,
se stabileºte în sumã fixã prin hotãrâre a Guvernului iniþiatã de Ministerul
Justiþiei, pe baza propunerilor Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, cu avizul
Ministerului Finanþelor Publice.
Art. 37. - Tarifele percepute pentru publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea a-IV-a, a actelor prevãzute la art. 14 se stabilesc prin
hotãrâre a Guvernului, iniþiatã de Ministerul Finanþelor Publice pe baza
propunerii Regiei Autonome Monitorul Oficial.
Art. 38. – (1) Pentru operaþiunile efectuate de oficiile registrului
comerþului de pe lângã tribunale pentru obþinerea autorizãrii funcþionãrii
persoanelor juridice, nivelul taxelor se stabileºte prin hotãrâre a Guvernului,
la propunerea Ministerului Justiþiei.
(2) Taxele pentru eliberarea autorizaþiilor de funcþionare se stabilesc prin
hotãrâre a Guvernului, la propunerea ministerelor în subordinea cãrora
funcþioneazã autoritãþile publice implicate.
(3) Taxele datorate de solicitanþi autoritãþile publice implicate se achitã la
oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale ºi se vireazã de cãtre
Oficiul Naþional al Registrului Comerþului în conturile titularilor.
Art. 39. – Tarifele pentru prestarea serviciilor de asistenþã prevãzute
la art. 35 se stabilesc prin ordin al Ministrului Justiþiei.
Art. 40. Cuantumul taxelor, tarifelor ºi onorariilor prevãzute la art. 36
- 39 se poate indexa anual, în funcþie de rata inflaþiei.
CAPITOLUL VIII
DISPOZIÞII FINALE
Art. 41 – (1) Constituie contravenþia prevãzutã de art.1 lit.a) din Legea
nr. 12/1990 privind protejarea populaþiei împotriva unor activitãþi comerciale
ilicite, republicatã, cu modificãrile ulterioare, ºi se sancþioneazã, potrivit
legii, desfãºurarea oricãrei activitãþi de cãtre persoanele juridice prevãzute
la art. 2, înaintea obþinerii autorizãrii funcþionãrii prevãzutã de prezenta
lege ºi de actele normative speciale, dacã potrivit legii, fapta nu constituie
infracþiune.
(2) Pierderea documentelor depuse de solicitant de cãtre oficiile registrului
comerþului sau de cãtre autoritãþile publice implicate sau nesoluþionarea în
termenul prevãzut a procedurilor de autorizare constituie contravenþie, care se
sancþioneazã cu amendã cuprinsã între limitele prevãzute de dispoziþiile
Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor,
aprobatã prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare.
Art. 42. – (1) Modelul cererii de înregistrare în registrul comerþului ºi
al certificatului de înregistrare se stabileºte prin ordin al Ministrului
Justiþiei, la propunerea Oficiului Naþional al Registrului Comerþului.
(2) Modelul cererii de înregistrare fiscalã se stabileºte prin ordin al
Ministrului Finanþelor.
(3) Modelul cererii de autorizare ºi al anexei la certificatul de înregistrare
se stabileºte prin ordin comun al Ministrului Justiþiei, al ministerelor care au
în subordine autoritãþile publice implicate ºi al celorlalte autoritãþi ale
administraþiei publice implicate, la propunerea Oficiului Naþional al
Registrului Comerþului.
(4) Procedurile ºi anexele la acestea, cuprinzând listele privind activitãþile/obiectivele
care necesitã autorizarea ºi cele privind activitãþile/obiectivele care sunt
considerate autorizate pe baza declaraþiei pe propria rãspundere, precum ºi
documentele necesare pentru autorizarea funcþionãrii, perioada de valabilitate
ºi modalitatea de reautorizare, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la
propunerea ministerelor în subordinea cãrora funcþioneazã autoritãþile publice
implicate ºi al autoritãþilor publice autonome implicate, în termen de 30 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei legi, autoritãþile publice
implicate vor încheia protocoale cu Oficiul Naþional al Registrului Comerþului,
avand ca obiect schimbul de informaþii ºi stabilirea procedurilor comune de
lucru.
(6) Autoritãþile publice implicate vor comunica oficiilor registrului comerþului
de pe lângã tribunale anularea autorizaþiilor de funcþionare, pentru a fi
menþionatã în registrul comerþului ºi în extrasul de registru prevãzut la art. 9
alin. (3).
(7) Modelul extrasului de registru prevãzut la art. 9 alin. (3), precum ºi al
certificatului constatator prevãzut la art. 19 alin. (2) ºi alin. (5) se
stabileºte prin ordin al Ministrului Justiþiei.
(8) Oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunal va menþiona în registrul
comerþului autorizaþiile emise/anulate de autoritãþile publice implicate.
Art. 43. – (1) Cererile de înregistrare ºi cele de autorizare a
funcþionãrii, împreunã cu documentele însoþitoare prevãzute de reglementãrile în
vigoare, pot fi transmise ºi prin corespondenþã cu valoare declaratã, data
primirii fiind consideratã data înregistrãrii cererii.
(2) Corespondenþa va conþine ºi dovada privind plata taxelor ºi tarifelor legale,
care se poate face prin orice instrumente de platã, în contul Oficiului Naþional
al Registrului Comerþului, deschis la Direcþia de Trezorerie ºi Contabilitate
Publicã a Municipiului Bucureºti.
(3) Comunicarea de cãtre oficiile registrului comerþului a anexei conþinând
autorizaþiile de funcþionare emise de autoritãþile publice implicate, ca ºi
orice corespondenþã cu solicitanþii, se poate face ºi prin poºtã, la sediul
social/secundar sau la domicilul ales, declarat în cererea de înregistrare/autorizare
a funcþionãrii.
Art. 44. - Cererile de înregistrare depuse la oficiile registrului
comerþului de pe lângã tribunale, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei
legi, se soluþioneazã potrivit procedurilor în vigoare la data depunerii.
Art. 45. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 30 de zile de
la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se abrogã Ordonanþa de
urgenþã a Guvernului nr. 76 din 24 mai 2001 privind simplificarea unor
formalitãþi administrative pentru înregistrarea si autorizarea funcþionãrii
comercianþilor, aprobatã prin Legea nr. 370/2002 ºi republicatã în Monitorul
Oficial al României Partea I, nr. 746 din 11 octombrie 2002, aºa cum a fost
modificatã prin Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 129/2002 ºi prin Ordonanþa
de urgenþã a Guvernului nr. 35/2003, art. 174 alin. (2) din cadrul Titlului V
- Grupurile de interes economic al Cãrþii I, Reglementãri generale pentru
prevenirea ºi combaterea corupþiei din Legea nr. 161/2003 privind unele mãsuri
pentru asigurarea transparenþei în exercitarea demnitãþilor publice, a
funcþiilor publice ºi în mediul de afaceri, prevenirea ºi sancþionarea corupþiei,
precum ºi orice altã dispoziþie contrarã.
Comentarii articol (0)